Nowe silniki ze śmieciami w środku. Zbadali aż 12 marek

Który producent motocykli ma najczystszą fabrykę? A w silnikach jakich maszyn znajdziemy stos śmieci, które trafiły tam podczas produkcji? Zbadano to w laboratorium. Wyniki zaskakują.

silnik motocyklowyNowe silniki mogą mieć w środku dużo śmieci.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Lebazele
Szymon Jasina

Luksusowe marki samochodów często chwalą się tym, że ich fabryki wyglądają jak sale operacyjne – są białe, czyste, a pojazdy składa się w rękawiczkach, aby niczego nie zabrudzić. To tylko marketing? Częściowo na pewno tak, ale w przypadku składania silnika czystość ma znaczenie. Jeśli nowa jednostka napędowa po zjechaniu z linii produkcyjnej będzie miała we wnętrzu dużo śmieci, to wpłynie to na jej trwałość i awaryjność.

Oczywiście mowa tu o drobnych zanieczyszczaniach, których rozmiar mierzy się w mikrometrach (choć czasem i setkach mikrometrów). Jednak nawet najmniejsze drobiny brudu oznaczają mikrozarysowania, tarcie i innego rodzaju uszkodzenia powierzchni części mechanicznych prowadzące do szybszego zużywania się silnika. Średniej wielkości śmieci prowadzą do poważniejszych zmian mających wpływ na pracę, a większe mogą nawet doprowadzić do awarii. Jakie zatem marki zapewniają odpowiednią czystość na linii produkcyjnej, a jakie mają z tym problem?

Sprawdzili to twórcy popularnego youtubowego kanału o motocyklach FortNine. Uzyskali oni możliwość skorzystania z laboratorium, które zbadało próbki oleju po pierwszej jego wymianie. Aby zapewnić niezależność poproszono o pomoc widzów, którzy kupili nowe motocykle różnych producentów i następnie zebrano od nich zużyte oleje silnikowe i próbki po 100 ml wysłano do analizy. Płyny sprawdzono na obecność drobinek brudu, które w przypadku nowego motocykla pochodzą właśnie z procesu produkcyjnego.

W większości przypadków wyniki potwierdziły stereotypy. Zdecydowanie najgorzej wygląda sytuacja w chińskim motocyklu firmy Yin Xiang. W tym przypadku sprzęt laboratoryjny sobie nie poradził i trzeba było wziąć 1/4 próbki, a następnie wynik pomnożyć razy 4. Co wyszło? W próbce 100 ml oleju znajdowało się 11 880 696 drobinek brudu większych niż 5 mikrometrów. Jest to wynik o prawie 190 razy gorszy od najczystszych silników w tym badaniu.

Jak wypadły silniki bardziej uznanych producentów? Kolejny stereotyp o jakości potwierdzają dwa kolejne najgorsze wyniki, które zanotowały włoskie marki. W przypadku motocykla Aprilii było to 2 364 673 drobinek, a Ducati 1 808 770. Dużo lepiej niż w chińskiej maszynie, ale z drugiej strony nadal producenci ci nie spełniają standardów czystości określonych przez niemieckie normy. Pierwszą marką, która zaliczyła tę próbę pozytywnie był Harley-Davidson z wynikiem 506 112. Tylko nieco lepiej wypadło zajmujące 8. miejsce Suzuki (475 318). Zauważalnie lepszy wynik osiągnął Triumph – 269 129.

Pierwsza szóstka w tym zestawieniu to już naprawdę czyste silniki (a raczej linie produkcyjne). Kolejno było to: Yamaha (145 166), Kawasaki (115 907) i KTM (102 257). O włos (w tym przypadku zwrot ten mógł być dość dosłowny) na ostatnim miejscu podium z wynikiem 101 704 znalazła się Honda. Na dwóch pierwszych miejscach (które były tak blisko siebie, że można by je uznać za wyniki ex aequo) znalazł się jeden z faworytów i jedna duża niespodzianka. Drugie miejsce zajęło BMW (62 811), a pierwsze Royal Enfield (62 808).

Oczywiście tak mała różnica oznacza szczęście z minimalnie czystszym egzemplarze czy błąd pomiarowy. Nie zmienia to jednak faktu, że motocykl z Indii pozytywnie zaskoczył, będąc wysoko, wraz ze słynącym z jakości i produkującym dużo droższe jednoślady BMW. Jak widać, zapewnienia przedstawicieli marki Royal Enfield o poprawie jakości ich produktów nie były słowami rzuconymi na wiatr.

Oczywiście trzeba zwrócić uwagę na małą próbę – przebadano po jednym motocyklu każdej marki i wyniki czołówki (pierwszej szóstki) na pewno mogłyby ułożyć się innej kolejności. Jednak dzięki temu uzyskaliśmy pogląd na ogólną sytuację, a niektórzy producenci dostali sygnał, że mają co poprawić.

Na koniec warto wspomnieć, o jakich śmieciach w silnikach jest tu mowa. Oczywiście były to drobiny węgla czy mikroskopijne opiłki metalu, ale też włókna materiału z ubrań, piasek, plastik z opakowań, a nawet drewno.

Which Motorcycle Manufacturer is Best? [Laboratory Test]

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3