Najpopularniejsze nowe samochody w Polsce
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce zaliczyła w pierwszej połowie 2016 roku spory wzrost. Jednak nie wszystkie modele poprawiły swój zeszłoroczny wynik.
Półrocze wzrostów
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce zaliczyła w pierwszej połowie 2016 roku spory wzrost. Jednak nie wszystkie modele poprawiły swój zeszłoroczny wynik. Na kolejnych stronach prezentujemy pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych samochodów w tym roku. Zestawienie opiera się o liczbę rejestracji nowych pojazdów w Polsce w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2016 r.
Choć volkswageny passaty kojarzone są głównie z wysłużonymi, wieloletnimi samochodami, to również wśród nowych aut należą do hitów sprzedaży. Niemiecki przedstawiciel segmentu D jest liderem swojej klasy i zdecydowanie wyprzedza konkurentów takich jak Skoda Superb, Ford Mondeo i Toyota Avensis. Za sukcesem i dalej rosnącą sprzedażą (+22,2 proc.) stoi na pewno fakt, że nowa generacja choć droga, zachęca klientów wysoką jakością i bogatym wyposażeniem, którego często nie posiadają samochody innych marek.
9. Dacia Duster (4523 sztuki)
Jeśli ktoś chce dołączyć do grona posiadaczy SUV-ów, to nie ma na to tańszej metody niż zakup Dacii Duster. Stylistycznie rumuńskie auto idealnie się wpisuje w obraz masywnego i muskularnego samochodu, a praktyczne wnętrze i zaskakująco sprawny opcjonalny napęd na cztery koła dopełniają obrazu dobrej wartości za przystępną cenę. Co ciekawe, mimo iż Dacia Duster jest już sprzedawana siódmy rok, to jej popularność cały czas rośnie. Tegoroczny wynik był aż o 38,7 proc. lepszy niż w tym samym okresie 2015 r.
8. Skoda Rapid (4543 sztuki)
Gdy Skoda wprowadzała do oferty Rapida plasowanego pomiędzy Fabią a Octavią, wiele osób zastanawiało się, czy jest potrzeba jeszcze jednego modelu. Jak się okazuje, szefowie czeskiej marki wiedzieli, co robią. Fakt, że Octavia to już praktycznie segment D oznaczał, iż mniejszy kompaktowy model w dużo bardziej przystępnej cenie bez problemu znajduje nabywców. Szczególnie w Polsce. Słabsze silniki i nieco gorsze wykonanie od Octavii, a z drugiej strony bardziej przestronne nadwozie niż w Fabii, odpowiadają za popularność tego modelu. Warto jednak zauważyć, że choć Rapid zajmuje wysoką lokatę, to zaliczył jeden z największych spadków sprzedaży - o 12,6 proc. Czyżby jednak klienci wracali do modeli o bardziej ugruntowanej pozycji?
7. Ford Focus (4953 sztuki)
Kompaktowy Ford to od czasu pojawienia się pierwszej generacji jeden z najpopularniejszych samochodów w Europie, ale też na świecie. Jednak ostatnie wyniki na Starym Kontynencie nie są najlepsze, gdyż Focus traci w stosunku do swoich konkurentów. W Polsce jego sprzedaż spadła o zaledwie 0,7 proc., ale przy znaczących wzrostach innych modeli oznacza to powód do zmartwień dla amerykańskiej marki. Na rynku europejskim było jeszcze gorzej, gdyż uzyskany wynik jest o 6 proc. gorszy niż rok wcześniej, a Focus został na naszym kontynencie wyprzedzony przez Skodę Octavię i przede wszystkim Opla Astrę. Co stoi za takimi wynikami? Przede wszystkim to, że Focus ma już ponad 5 lat i mimo liftingu w zeszłym roku jest jednym z najstarszych modeli w stawce.
6. Toyota Auris (5991 sztuk)
Toyota cieszy się w Polsce dużą popularnością - większą niż w większości innych europejskich krajów. Widać to między innymi na przykładzie kompaktowego Aurisa, który walczy u nas jak równy z równym z europejskimi modelami. Na pewno nie bez znaczenia jest dobra opinia o marce, ale też coraz popularniejsza wersja hybrydowa w ofercie. Kompaktowa Toyota nie dość, że radzi sobie bardzo dobrze (o ponad 1000 sztuk wyprzedza Forda Focusa), to jeszcze zaliczyła spory wzrost sprzedaży w pierwszej połowie 2016 r. (o 32,3 proc.).
5. Toyota Yaris (6015 sztuk)
Jeszcze lepszy wynik uzyskała miejska Toyota Yaris. Model ten już od debiutu pierwszej generacji dobrze się sprzedaje w Polsce i nie inaczej jest z ostatnią odsłoną. U nas jest to drugi najpopularniejszy model w segmencie i zdecydowanie wyprzedza europejskich liderów. Podobnie jak w przypadku Aurisa, również Yaris jest oferowany w wersji hybrydowej, która w przypadku miejskiego auta jest bardziej oszczędna od diesla. Przedstawiciel segmentu B od Toyoty zanotował wzrost sprzedaży o 21,8 proc.
4. Volkswagen Golf (6152 sztuki)
W Europie Volkswagen Golf to niekwestionowany król sprzedaży. Jego wynik w pierwszej połowie 2016 r. (269 430 samochodów) jest o blisko 100 tys. sztuk lepszy od drugiego Renault Clio. Jednak w Polsce ten najsłynniejszy hatchback nie znalazł się nawet na podium. Czy należy to uznać za porażkę? Niekoniecznie, gdyż i tak Golf należy do ścisłej czołówki, po prostu nie cieszy się u nas takim bezgranicznym zaufaniem jak w Niemczech, a stosunkowo wysoka cena w porównaniu do wielkości powoduje, że klienci często wybierają inne modele. Golf zaliczył w tym roku przeciętny wzrost o 12,9 proc.
3. Opel Astra (7368 sztuk)
Zdecydowanie lepszy wynik od Golfa uzyskała Astra, która przebojem wbiła się na podium. Powody tak wysokiej sprzedaży tego modelu są dwa. Pierwszym jest to, że ople w Polsce cieszą się dużo lepszą opinią niż w wielu innych krajach. Jednak dużo ważniejszym jest fakt, że piąta generacja Astry jest zdecydowanie lepsza od poprzedników. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferuje też lepszą niż wcześniej jakość przy zachowaniu konkurencyjnej ceny. Nic zatem dziwnego, że Astra odnotowała ogromny wzrost sprzedaży - aż o 42,1 proc. Co więcej, nowa odsłona niemieckiego kompaktu produkowanego w Polsce przyciągnęła też klientów w innych europejskich krajach i na całym Starym Kontynencie sprzedaż skoczyła o 26 proc.
2. Skoda Fabia (7787 sztuk)
Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny to w segmencie B Skoda Fabia nie ma wielu konkurentów. Oczywiście są samochody lepiej wykonane, lepiej się prowadzące i ładniejsze, ale też droższe. Co więcej, Fabia oferuje bardzo przestronne wnętrze, niezłe jak na swoją klasę materiały wykończeniowe, a w wersji kombi też ogromny bagażnik. Zatem w Polsce, gdzie klienci dużą wagę przykładają do ceny, nie dziwi, że miejskie skody należą do najpopularniejszych. W pierwszej połowie 2016 r. model sprzedawał się jeszcze lepiej niż rok wcześniej - wzrost wyniósł 31,1 proc.
1. Skoda Octavia (8633 sztuki)
Zwycięzca mógł być tylko jeden. Skoda Octavia od lat jest najpopularniejszym nowym samochodem w naszym kraju. Kiedyś za sukcesem tego modelu stała wyjątkowo niska cena, teraz sytuacja wygląda nieco inaczej. Gdy porównamy Octavię do innych modeli kompaktowych, to jej cena jest na podobnym, a czasem nawet wyższym poziomie. Jednak jeśli postawimy czeskie auto obok np. spokrewnionego z nią Volkswagena Golfa, to od razu zobaczymy, że wielkością Skodzie bliżej do segmentu D. I to właśnie przestronne wnętrze oraz duży bagażnik są najmocniejszymi argumentami tego najpopularniejszego w Polsce samochodu. Nie bez znaczenia jest też niezła jakość i ergonomia wnętrza. W tym roku Skoda Octavia zaliczyła wzrost sprzedaży o 17,5 proc.
Szymon Jasina/WP Moto
* Przeczytaj nasz test tego samochodu. * Opracowanie: Szymon Jasina