Toyota Yaris: kontynuacja hitu

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Żaden z miejskich samochodów nie zadomowił się w Polsce tak dobrze, jak Toyota Yaris. Obecna w salonach od 1999 znalazła ponad 130 tysięcy nabywców. Dobrze sprzedaje się nie tylko wśród flotowców, lecz również często trafia do prywatnych odbiorców. Trzecia generacja zadebiutowała w 2011, a już po trzech latach doczekała się gruntownej modernizacji. Na tyle poważnej, że wykraczającej poza znamiona powszechnie przyjętego liftingu.

Toyota szczyci się, że to najdroższy lifting w historii marki. Kilkadziesiąt milionów euro zainwestowane w dopracowanie udanej konstrukcji miało na celu zwiększenie konkurencyjności, przede wszystkim względem Volkswagena Polo, i marsz na szczyt rankingu sprzedaży segmentu B w Europie. W Polsce Yaris jest niekwestionowanym bestsellerem, zaraz za Skodą Fabią. Popyt na ten model stanowi 30-procentowy udział marki w naszym kraju. Odmieniona stylizacja, wnętrze i mechanika powinny przyczynić się kolejnych wzrostów zainteresowania.

Blisko 4-metrowe auto zyskało LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej, mocno przeprojektowany przód i zmieniony tył. Zwarta, dwubryłowa sylwetka osadzona na aluminiowych obręczach może się podobać i kontynuuje politykę nurtu designerskiego zapoczątkowano przez niedawno prezentowane Aygo.

Mniej rzucających się w oczy zmian odnajdziemy wewnątrz, gdzie postawiono na przejrzystość i funkcjonalność. 251-centymetrowy rozstaw osi gwarantuje dość przestrzeni w dwóch rzędach. Jest go mniej więcej tyle, ile w Octavii pierwszej generacji. Przednie fotele ze skórzanymi przeszyciami w najbogatszych specyfikacjach nie zostały zbyt mocno wyprofilowane, ale okazują się wystarczająco wygodne. Asymetryczna kanapa z powodzeniem zmieści dwoje podróżujących, a 286-litrowy bagażnik wpisuje się w średni pułap tego segmentu. Nie jest to wybitny wynik, biorąc pod uwagę konkurentów. Ford Fiesta ma 290 litrów, Opel Corsa 285, a wspomniana wcześniej Skoda Fabia 300.

Jakość materiałów wykończeniowych stoi na przyzwoitym poziomie, ale Volkswagen Polo wypada w tej kwestii nieco lepiej. Wystrój deski rozdzielczej przedstawia się podobnie jak dotychczas. Do obsługi poszczególnych funkcji nie można mieć zastrzeżeń - całość następuje intuicyjnie. Duży wyświetlacz ciekłokrystaliczny z nawigacją i kamerą cofania, przeszklony dach, dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, czy bezkluczykowy system dostępu, to opcje, których możemy się spodziewać w najdroższych odmianach. Polski oddział przygotował też szereg pakietów, pozwalających w rozsądnych cenach doposażyć auto w szereg udogodnień. Oficjalne cenniki są już dostępne, natomiast pierwsze samochody pojawią się w salonach w najbliższych tygodniach.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński, moto.wp.pl)

Yaris jako jedyny samochód miejski ma w ofercie trzy rodzaje napędów. Najbardziej popularny i uzasadniony przy przebiegach rzędu 10-15 tysięcy kilometrów rocznie jest silnik benzynowy. Podstawowy wariant stanowi litrowa jednostka o mocy 69 KM i 95 Nm. Współpracuje z 5-biegową manualną przekładnią i zadowoli jedynie najmniej wymagających klientów. Przyspiesza do setki w 15,3 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 155 km/h. Cóż, osiągi w sam raz do miasta.

Znacznie lepszym i nieznacznie droższym rozwiązaniem okazuje się 1,33 Dual VVT-i generujący 99 KM i 125 Nm. Współdziała z 6-stopniowym manualem lub automatem Multidrive S. Zużywa średnio około 6 litrów paliwa i zapewnia zadowalające osiągi.

Dla żądnych oszczędności i przy okazji niezłej dynamiki, przygotowano odmianę wysokoprężną o pojemności 1,4 litra (90 KM i 205 Nm), a także coraz popularniejszą hybrydę, stanowiącą 1/5 sprzedaży tego modelu. Sens kupna „zielonej” wersji szybko znajdziemy w mieście, gdzie tracimy mnóstwo czasu w korkach. Akumulatory szybko się ładują, a przejechanie nawet kilkuset metrów na prądzie zaowocuje średnim zapotrzebowaniem na benzynę w okolicach 4 litrów. Przy okazji wieloletnich doświadczeń z Priusem, warto docenić bezawaryjność i bezobsługowość tego rozwiązania. Sprawdzony mechanizm potrafi przez dekadę sprawnie napędzać auto zarówno w mieście, jak i w trasie. Yaris ponadto dość pewnie się prowadzi. Przy prędkościach około 100 km/h w kabinie jest cicho, natomiast układ kierowniczy stosunkowo precyzyjnie wpływa na położenie kół.

Cena za podstawową specyfikację Yaris z litrowym silnikiem to 39 900 złotych. Dopłata do diesla wynosi 16 tysięcy, a do hybrydy kolejne 8. We flagowej odmianie Prestige, dopłaty wymaga jedynie panoramiczne okno dachowe (2900 zł), pakiet Smart z „inteligentnym kluczykiem” i czujnikami deszczu oraz zmierzchu (2500) i system multimedialny z 7-calowym ekranem – resztę otrzymamy w standardzie. Czy miejska Toyota osiągnie sukces? Zapewne umocni swoją pozycję w segmencie B, a w Polsce być może prześcignie w popularności Skodę Fabię.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

tb/

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯