WAŻNE
TERAZ

Zatrzymali flotyllę z Polakami. Izrael deportuje aktywistów

Honda CR-Z

None

Obraz

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Małe, zwinne i bardzo szybkie auto o agresywnym, charakterystycznym kształcie. Sportowe osiągi skoncentrowane w niewielkim, trzydrzwiowym coupe sprawiły, że honda CRX zyskała rzesze fanów i stała się ulubieńcem młodych kierowców. Nic dziwnego. Wysokoobrotowe silniki o mocy nawet 160 KM w połączeniu z masą poniżej 1000 kg dawały dużo radości z jazdy za małe pieniądze.
Tak samo jak ona ma niepowtarzalny, sportowy wygląd. Tak samo jak ona jest mała i ciasna. Tak samo jak ona świetnie się prowadzi, ale w przeciwieństwie do niej ma napęd hybrydowy. Oto następczyni legendy: Honda CR-Z.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Nawiązań do modelu CR-X uniknąć się nie da - przeszklona i podzielona na dwa poziomy tylna część nadwozia, aerodynamiczna linia, małe gabaryty. Niewielka wysokość, duża szerokość.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Ekologiczny samochód nie musi być nudny. Już sam wygląd sugeruje, że to mały agresor. Niestety, nie jest tani. Wersja podstawowa, oznaczona literą S kosztuje 85 900 zł. Bogatsze wersje Sport i GT kosztują 87 000 i 94 000 zł. Gdy dorzucimy jeszcze nawigację, skórzaną tapicerkę i panoramiczny, szklany dach, cena wzrośnie już do 107 000 zł.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Choć to hybryda - tak samo jak Toyota Prius - Honda CR-Z jest esencją sportowego stylu i zaprzeczeniem wszystkiego z czym do tej pory kojarzyły się samochody hybrydowe.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

CR-Z to typowy samochód w układzie dwa plus dwa.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Bądźmy szczerzy - z tyłu mogą siedzieć tylko dzieci i to pod warunkiem, że ich nogi są tak samo długie jak poduszki siedzeń. Na pewno nie zmieści się tam żaden koszykarz.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Z tyłu miejsca nie ma nawet dla kolan „starszaków”.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik też jest mikro. Ma pojemność 225 litrów, a po złożeniu oparć mikrosiedzeń - 401 litrów.

/ 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską - układ napędowy IMA, znany z Hondy Insight.

10 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Benzynowa jednostka ma pojemność 1.5 zamiast 1.3 litra i moc 114 zamiast 88 KM.

11 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Sprzężono z nią 14-konny silnik elektryczny.

12 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Moment obrotowy w wysokości 174 Nm dostępny jest jak w dieslu, już od 1000 obrotów na minutę, a cały samochód waży 1150 kg.

13 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Po raz pierwszy u Hondy hybrydę połączono z pracującą ze sportową precyzją, sześciobiegową skrzynią manualną.

14 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

To zaskakujące, jak sportowo brzmi ten spalinowo - elektryczny zestaw.

15 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Niestety, jeździ dosyć przeciętnie.

16 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Trwające 10 sekund przyspieszenie do setki nikogo raczej nie rzuci na kolana.

17 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Podobnie jak zużycie paliwa.

18 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

W mieście, w zależności od stylu jazdy spala od 7 do 9 litrów na setkę.

19 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Na trasie spala 6 litrów, a producent obiecuje, że tyle powinien palić w mieście... Gdzie ta ekologia?

20 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Po lewej stronie kierownicy mam do dyspozycji trzy magiczne guziki: Normal, Econ i Sport.

21 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Wybór każdego z nich zmienia charakterystykę pracy układu napędowego i kolor podświetlenia obrotomierza.

22 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Normal jest niebieski, Econ oczywiście zielony, a Sport czerwony.

23 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

W ten sposób próbuje się pogodzić ogień i wodę. Pod maską: układ napędowy IMA, znany z Hondy Insight. Benzynowa jednostka ma pojemność 1.5 zamiast 1.3 litra i moc 114 zamiast 88 KM. Sprzężono z nią 14-konny silnik elektryczny. Ponieważ niewielka część tego stadka ucieka - do dyspozycji są w sumie 124 konie, a teoretycznie powinno być ich 128.

24 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Trudno wyjaśnić po co jest "tryb ekologiczny" w sportowym aucie?

25 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Deska rozdzielcza jest o wiele bardziej kosmiczna niż w Civic’u czy Insight’cie.

26 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Jest mnóstwo schowków, nawet specjalny przedział w którym może podróżować twój iPhone.

27 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Niewielka sportowa kierownica idealnie leży w dłoniach.

28 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Wygodne...

29 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

...i dobrze trzymające w zakrętach...

30 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

...kubełkowe fotele.

31 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Skupmy się na wrażeniach w trybie sport.

32 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Cyfrowe paski, wskaźniki i zegary pulsują zmieniającymi się kolorami podświetlenia.

33 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Niewielka i równomiernie rozłożona, dzięki bateriom w bagażniku, masa, natychmiastowa i bezpośrednia reakcja auta na ruchy kierownicą, twarde i niskie zawieszenie.

34 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Po raz pierwszy u Hondy hybrydę połączono z pracującą ze sportową precyzją, sześciobiegową skrzynią manualną.

35 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik chętnie i szybko wkręca się na obroty.

36 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze ma dobry design, ale twarde plastiki.

37 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Z tyłu mogą siedzieć tylko dzieci i to pod warunkiem, że ich nogi są tak samo długie jak poduszki siedzeń.

38 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik też jest mikro.

39 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Ma pojemność 225 litrów.

40 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu oparć mikrosiedzeń...

41 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

...jest 401 litrów.

42 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Od tak małego auta pod względem przestrzeni trudno jednak więcej wymagać...

43 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik chętnie i szybko wkręca się na obroty. W trybie Normal samochód zachowuje się neutralnie, a tryb Econ zamienia go w miejskiego muła do stania w korkach i spalania niewielkich ilości paliwa. Kto ma cierpliwość, może spróbować uzyskać obiecywane przez producenta średnie spalanie na poziomie 5 litrów.

44 / 44Pierwsza "sportowa" hybryda

Obraz
© Marek Wieliński

Honda CR-Z, choć dotknięta dziedzictwem bezkompromisowego i kultowego dziś CRX-a, niesie ze sobą głęboko idące zmiany i nowe podejście do budowy i przeznaczenia takich aut.
Ten hybrydowy samochód bardzo chce być sportowcem, ale nim nie jest. Nie zmienia to faktu, że daje radość z jazdy, której nie dostarczy wam żadna inna hybryda. Każdego dnia będzie budzić uśmiech na twarzy właściciela, a na ulicy zatrzymywać spojrzenia. Jeżeli to komuś wystarczy i nie odstrasza go cena na poziomie około 90 000 zł - Honda CR-Z jest w sam raz dla niego lub dla niej.
Jeśli dla kogoś to zbyt wiele, a osiągi za słabe - może poczekać 10 lat na pojawienie się tanich, używanych egzemplarzy. Kto wie, może do tego czasu ze słabym przyspieszeniem jakoś sobie poradzą specjaliści od tuningu...

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę