WAŻNE
TERAZ

Jest decyzja RPP. Wiadomo, co ze stopami procentowymi

Harley-Davidson chwali się dużymi wzrostami. Jednak tylko w jednym miejscu

Po spadkach sprzedaży Harley-Davidson wreszcie wychodzi na prostą. Amerykańska marka chwali się wynikami za drugi kwartał 2021 r. Jednak za spore wzrosty odpowiada tylko jeden rynek. Reszta świata cały czas jest na minusie.

Harley-Davidson Softail SlimHarley-Davidson Softail Slim
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Harley-Davidson
Szymon Jasina

Co to znaczy mieć mieszane uczucia? Bez wątpienia mógłby to wytłumaczyć zarząd Harleya-Davidsona. Z jednej strony pod rządami Jochena Zeitza marka z Milwaukee wychodzi na prostą, ale z drugiej nadal ma trudną drogę przed sobą. Patrząc globalnie w drugim kwartale 2021 r. sprzedaż motocykli Harleya-Davidsona wzrosła o niezłe 24 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Jednak w całości stoją za tym imponujące liczby z Ameryki Północnej.

Na rodzimym rynku Harleya-Davidsona amerykańska marka zanotowała wzrost sprzedaży aż o 43 proc. To rewelacyjny wynik i można już powiedzieć, że amerykanie wrócili na harleye. Jest to oczywiście największy rynek dla tego producenta motocykli, ale na pewno Zeitz i inne wysoko postawione osoby w Harleyu nie mogą jeszcze spać spokojnie.

W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) odnotowano kolejny spadek – tym razem o 7 proc. Jeszcze gorzej jest w regionach Azji i Pacyfiku (13 proc. w dół) i Ameryki Łacińskiej (spadek o 31 proc.).

Gdy popatrzy się na wyniki za całe pierwsze półrocze 2021 r., to widać też dynamikę zmian. W ciągu sześciu miesięcy globalnie Harley-Davidson zwiększył sprzedaż o 18 proc. W Ameryce Północnej było to o 38 proc. w górę, w regionie EMEA odnotowano spadek o 19 proc., Azji i Pacyfiku wynik był o 7 proc. gorszy, a w Ameryce Łacińskiej poszedł aż o 47 proc. w dół.

Spadki na rynkach poza Ameryką Północną jednak nie muszą być tak złe, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Przede wszystkim trzeba pamiętać o wycofaniu tańszych linii modelowych Street i Sportster, których silniki wymagałyby sporych modyfikacji, aby dostosować je do normy Euro 5. Restrukturyzacja firmy wiązała się ze znaczącym wycofaniem się z Indii i ograniczeniem liczby dilerów w Ameryce Łacińskiej.

Krótko mówiąc – Harley-Davidson chce skupić się na bardziej dochodowych motocyklach i w ten sposób maksymalizować zyski, a zarazem ograniczać wydatki. Wystarczy wspomnieć, że przychód firmy z Milwaukee w drugim kwartale 2021 r. był o imponujące 99 proc. wyższy niż za ten sam okres rok wcześniej (w ujęciu półrocznym było to 45 proc. w górę). Harley odnotowuje wzrosty na sprzedaży części i akcesoriów do motocykli, a także ubrań i gadżetów.

Jak widać, Harley-Davidson skupia się na tym, gdzie może najwięcej zarobić. Dodatkowo na horyzoncie pojawia się szansa na koniec wojny celnej pomiędzy Unią Europejską a USA, która szczególnie mocno dotknęła producenta amerykańskich motocykli (na które nałożono w UE wysoki podatek).

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025