Zadebiutował Harley-Davidson Sportster S. Bardziej sportowy niż kiedykolwiek

Oczekiwany i spodziewany od dawna - wreszcie jest. Zupełnie nowy motocykl Harleya-Davidsona z silnikiem Revolution Max to Sportster S i jest czymś więcej, niż wskazuje nazwa. To nie tylko kontynuacja najstarszej linii modelowej w historii marki.

Harley-Davidson Sportster SHarley-Davidson Sportster S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Harley-Davidson
Szymon Jasina

Harley-Davidson Sportster S nie jest niespodzianką. Amerykańska marka zaprezentowała koncepcyjny model 1250 Custom już w 2018 r. i debiutujący teraz motocykl różni się od niego może wieloma, ale tylko szczegółami. Zatem ani napęd, ani styl, a nawet wygląd nie zaskoczyły w dniu premiery. Pewną niespodzianką (choć informacja o tym wyciekła już jakiś czas temu) może być nazwa.

Sportster to najstarsza linia modelowa w ofercie Harleya-Davisona. Istnieje od ponad 60 lat. Były to nieco mniejsze i słabsze maszyny, ale z powodu spadającej popularności i wprowadzenia nowych norm emisji, które wymagałyby modyfikacji silników, Sportstery zniknęły z europejskiej oferty w 2020 r. Harley-Davidson Sportster S przedstawiany jest jako kolejny członek tej wiekowej, wielopokoleniowej rodziny, ale tak naprawdę jest zupełnie inną maszyną, której bliżej do znanego już V-Roda.

Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe

Przemawia za tym styl nowego motocykla z Milwaukee. Jest to muskularnie wyglądająca maszyna z rzucającym się w oczy wielkim podwójnym wydechem. Całość, choć jak najbardziej harleyowa i klasyczna ma w sobie coś, dzięki czemu można powiedzieć, że to nowoczesna interpretacja harleya. Idealnie w ten klimat wpasowuje się okrągły wyświetlacz o 4-calowej średnicy, który jest zarazem klasyczny i nowoczesny.

O tym, że Harley-Davidson Sportster S to bardziej nowy V-Rod niż Sportster, świadczy silnik. Motocykl ten wykorzystuje jednostkę Revolution Max, czyli znaną z modelu Pan America konstrukcję chłodzoną cieczą. Nie tylko to, ale i jej charakterystyka oraz moc odbiegają od harleyowej klasyki.

Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe

W przypadku Sportstera S silnik ten otrzymał oznaczenie Revolution Max 1250T. Ta dodatkowa litera "T" oznacza inne zestrojenie jednostki napędowej niż w przypadku Pan Ameriki. Jak można było się spodziewać, dwucylindrowa widlasta konstrukcja w przypadku Sporstera S jest słabsza. I to dość sporo, bo generuje maksymalnie 122 KM przy 7500 obr./min. (w porównaniu ze 152 KM przy 9000 obr./min. w modelu Pan America).

Taka zmiana nie jest niespodzianką, gdyż w przypadku Sportstera S ważniejszy jest maksymalny moment obrotowy. Jednak mimo sporego spadku mocy ten pozostał na identycznym poziomie 127 Nm. Jednak dostępny jest on niżej – już przy 6000 obr./min. – i można się spodziewać również innego jego przebiegu.

Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe

Już takie parametry silnika zapowiadają, że Sportster S jest bardziej sportowy niż stare Sportstery. Lepsze prowadzenie niż w przypadku klasycznych harleyów zapewnić ma też w pełni regulowane zawieszenie Showa – z widelcem 43 mm z przodu i pojedynczym amortyzatorem z tyłu. Za wytracanie prędkości odpowiadają dwie tarcze o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu i pojedyncza tarcza 260 mm z jednotłoczkowym zaciskiem z tyłu.

O tym, że Harley-Davidson Sportster S nie jest bezpośrednim kontynuatorem tej linii modelowej, świadczy również wyposażenie. Wcześniej były to najprostsze modele w ofercie, teraz jednak na pokładzie znalazły się takie systemy jak cornering ABS czy kontrola trakcji, tryby jazdy, w pełni LED-owe światła czy Bluetooth zintegrowany z komputerem pokładowym. Do tego na pokładzie znajduje się gniazdo USB-C, tempomat i dostęp bezkluczykowy, a motocykl jest przygotowany pod instalację opcjonalnego podgrzewania manetek.

Harley-Davidson Sportster S dostępny jest w trzech wersjach kolorystycznych – czarnej, białej i karmazynowej. Jego cena w Polsce to 16 230 euro, czyli niecałe 75 tys. zł.

Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S © Materiały prasowe
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy