Autobest 2017: znamy finalistów
Poznaliśmy finalistów europejskiego konkursu Autobest 2017. Został on zdominowany przez crossovery - wśród aut mających szansę na zdobycie nagrody Best Buy Car of Europe 2017 znalazły się modele reprezentujące wyłącznie ten segment
Autobest 2017: znamy finalistów
Konkurs Autobest ma za zadanie wyłonić najbardziej warty zakupu na europejskim rynku samochód. Międzynarodowe grono jurorów z 31 krajów głosuje na pojazd, który reprezentuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Pod uwagę są brane też takie aspekty, jak dostępność i jakość serwisu, dystrybucja części zamiennych, uniwersalność i design pojazdu oraz zamontowane w nim nowe technologie.
Jednym z finalistów Autobest 2017 jest Citroen C3. Auto zerwało z wizerunkiem poprzedniej wersji i upodobniło się do C4 Cactusa. Nadwozie można pomalować na 36 różnych kombinacji kolorystycznych, a na drzwiach umieszczono specjalne elementy z tworzywa, które uchronią lakier przed porysowaniem. Również we wnętrzu widać inspirację nietypowym crossoverem, ale C3 jest nieco bardziej konserwatywne ze swoimi analogowymi zegarami. Na pokładzie znalazła się szerokokątna kamera nazwana ConnectedCam, która rejestruje obraz przez przednią szybę i pozwala natychmiast umieszczać zdjęcia i krótkie filmy w portalach społecznościowych.
W gamie silnikowej znalazły się trzy jednostki benzynowe o trzech cylindrach i mocach 68, 82 i 110 KM. Dla zwolenników diesli Citroen przygotował dwa motory - 75 i 100 KM. Klienci będą mogli wybierać pomiędzy skrzynią manualną a 6-biegowym automatem.
Peugeot 3008
Nowy 3008 w stosunku do poprzednika został wydłużony o 8 cm, a jego rozstaw osi zwiększył się o ponad 6 cm, do 267,5 cm. Bagażnik ma teraz 520 litrów pojemności. Co dosyć istotne, 3008 po swym przeobrażeniu w crossovera schudł o ponad 100 kg. Auto poznamy po delikatnie cofniętych i w pełni LED-owych reflektorach (opcja), a także grillu przypominającym plaster miodu. Tył zdominowały wydatne lampy z diodowym oświetleniem i osłona zderzaka z tworzywa. Podobne znajdziemy na progach i w przedniej części pojazdu.
Gama silnikowa obejmuje podstawową jednostkę 1,2 Pure Tech (130 KM), a uzupełniają ją 165-konny THP o pojemności 1,6 litra i dieslowskie BlueHDi 1,6 oraz 2,0 o mocy od 100 do 180 KM. Co ciekawe, mimo 22-centymetrowego prześwitu i mocnych, turbodoładowanych silników, producent nie przewidział napędu na cztery koła.
Kia Niro
Niro jest pierwszym w historii koreańskiego producenta hybrydowym crossoverem. Opracowanie stylistyki powierzono ośrodkom projektowym w Kalifornii, Korei i Europie. Opiera się ona na aerodynamicznej sylwetce, delikatnych przetłoczeniach i zdecydowanych liniach. Nie zabrakło też charakterystycznych dla Kii elementów - szerokiego słupka C i osłony chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Niro ma 4335 mm długości, 1800 mm szerokości, 1535 mm wysokości, a rozstaw osi to 2700 mm.
We wnętrzu znalazła się szeroka deska rozdzielcza. Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego umiejscowiono na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatyzacją oraz elementy obsługi systemów asystujących. Wyposażenie obejmuje sześć głośników zestawu audio (8-głośnikowy za dopłatą), bezpłatne przez 7 lat informacje drogowe TomTom oraz dodatkową ładowarkę bezprzewodową.
Za napęd odpowiada zestaw składający się z 1,6-litrowej jednostki benzynowej (105 KM, 147 Nm), 44-konnego motoru elektrycznego oraz akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,56 kWh. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni z dwoma sprzęgłami.
Seat Ateca
Hiszpański SUV powstała na bazie platformy o kryptonimie MQB, a zatem jest blisko spokrewniony z nowym Volkswagenem Tiguanem. Stylistycznie przywodzi na myśl połączenie Seata Leona, właśnie ze wspomnianym modelem VW. Osłona chłodnicy i przednie reflektory to znak rozpoznawalny hiszpańskiej marki, natomiast boczne przetłoczenia z wyraźnymi liniami prostymi znamy praktycznie ze wszystkich modeli koncernu Volkswagena. Oprócz tego Seat Ateca otrzymał typowe dla SUV-ów dodatki stylistyczne, jak czarny plastik biegnący dookoła dolnej części nadwozia i srebrne elementy na zderzakach. Nadwozie mierzy 4,36 m długości, natomiast bagażnik ma pojemność 510 lub 485 l (odpowiednio wersja z napędem na przednią oś i na cztery koła).
Pod maską może pracować jeden z dwóch silników benzynowych - 1,0 TSI (115 KM) lub 1,4 TSI (150 KM). Ten drugi jest dostępny z dwusprzęgłową skrzynią DSG i/lub napędem na cztery koła. Podobnie wygląda oferta diesli, wśród których znalazł się 1,6 TDI (115 KM) i 2,0 TDI (150 KM). Jedyną różnicą jest ta, że jeśli silnik wysokoprężny zostanie połączony z DSG i napędem 4x4, to wtedy oferowany jest w najmocniejszej, 190-konnej odmianie.
Toyota C-HR
C-HR to najnowszy model Toyoty. Japoński SUV zaskakuje odważną stylistyką, ale nie powinno to dziwić, gdyż w tej klasie po prostu trzeba się wyróżniać. Mocne przetłoczenia i wysoko poprowadzona maska wizualnie powiększają auto. W oczy rzucają też wyjątkowe małe szyby w tylnych drzwiach, przez które wnętrze (mimo dość sporych, jak na tę klasę, rozmiarów) staje się trochę klaustrofobiczne.
W ofercie C-HR znajduje się 122-konna wersja z napędem hybrydowym, składającym się z silnika benzynowego 1.8 i elektrycznego. Drugim wariantem jest "benzyniak" 1,2 Turbo (116 KM), współpracujący z 6-stopniową skrzynią manualną lub automatyczną CVT.
ll/Wirtualna Polska