Trwa ładowanie...
Audi
14-08-2006 11:45

Audi A6 (1997 – 2004)

Audi A6 (1997 – 2004)
d3elgah
d3elgah

*Audi A6 należy do najpopularniejszych modeli aut klasy wyższej średniej na rynku wtórnym. *

Audi A6, zaprezentowane wiosną 1997 r. podczas salonu samochodowego w Genewie, zastąpiło model o tej samej nazwie produkowany od 1994 r. Największą różnicą między nimi była nowa linia nadwozia o zaokrąglonych kształtach, w ocenie części miłośników marki nawet awangardowa, ale nadal elegancka. W rok po limuzynie producent wprowadził na rynek wersję kombi, zwaną Avantem. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10230/a6-kombi-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W obydwu wariantach nadwozia występowała także wersja z napędem na cztery koła, czyli Quattro.

d3elgah

Nowe A6 miało tę samą długość co poprzednia wersja, ale było szersze i wyższe. Zmiany te przyczyniły się do zwiększenia komfortu podróżowania i poprawy własności jezdnych. Kabina wewnątrz jest przestronna, bardzo dobrze wyciszona, z dużą ilością miejsca z przodu i z tyłu, zaś wysoko poprowadzona linia dachu sprawia wrażenie sporej przestrzeni nad głową. Kokpit jest w „stylu niemieckim” – czytelny, ergonomiczny, ale bez fantazji stylistycznych. Z myślą o pasażerach przygotowano trochę różnych schowków i uchwytów na napoje. Bagażnik A6 ma pojemność 550 litrów z łatwym dostępem. Można go też powiększyć, składając oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 2:1. Auto prowadzi się bardzo dobrze, a podczas pokonywania zakrętów zachowuje się neutralnie. Jest to zasługa zawieszenia: z przodu czterowahaczowa oś z ramą pomocniczą i stabilizatorem poprzecznym (unowocześniona wersja stosowana wcześniej w modelu A8)
, zaś z tyłu zespolona oś skrętna z amortyzatorami gazowymi i stabilizatorami przechyłów.

Silniki

Audi A6 oferowane było z dużą paletą silników benzynowych i wysokoprężnych. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10230/a6-kombi-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do najbardziej popularnych jednostek napędowych można zaliczyć silniki 1,8 l/125 KM (najsłabiej radzi sobie z autem), 1,8 l T/150 KM (bardzo trwały), 2,4 l V6/165 KM (bardzo dobra kultura pracy), 2,8 l V6/193 KM, 2,7 l T V6/230 KM oraz diesel 1,9 l z mocami 110 lub 130 KM (dość głośne). Inne silniki to np. 4,2 l V8/300 KM benzynowy i wysokoprężny 2.5 TDI V6 o mocy 150 KM lub 179 KM (dynamiczny, cichy). Wszystkie jednostki napędowe odznaczają się wysoką kulturą pracy i wytrzymałością. Najwięcej zastrzeżeń eksploatacyjnych dotyczy silników V6. W benzynowych przypadłościami są wycieki z okolicy głowicy i spore zużycie oleju. W dieslu natomiast, szczególnie z początku produkcji, były kłopoty z wałkami rozrządu i hydraulicznymi kompensatorami luzu zaworowego. Zdarzają się także awarie pomp wtryskowych.
ZAPRASZAMY DO GALERII AUDI

d3elgah

Eksploatacja

Od Audi A6, reprezentanta samochodów wyższej klasy, oczekuje się odpowiednio wysokiej jakości wykonania, bezpieczeństwa, trwałości, odporności na korozję. Większość tych życzeń auto spełnia, ale i temu modelowi zdarzają się usterki.
Z pewnością nie ma problemów z korozją, gdyż wszystkie blachy nadwozia są ocynkowane. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10230/a6-kombi-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast lista usterek nie jest krótka jak na tę klasę auta, choć w większości dotyczy wcześniejszych roczników. Na auta po face liftingu, od 2002 r. nie ma prawie narzekań.
Najwięcej zastrzeżeń dotyczy przedniego zawieszenia, bywają kłopoty z przepływomierzem i filtrem powietrza, uszkodzeniu ulega pompa wodna, występują nieszczelności skrzyni biegów (tiptronic). Użytkownicy zgłaszają też usterki układu elektrycznego – czujników włączania oświetlenia wnętrza, sterowników szyb, mechanizmu zamka centralnego.
Na rynku jest dużo Audi A6 drugiej generacji. Są to auta z bogatym wyposażeniem seryjnym, takim jak ABS, EDS, pełna elektryka, poduszki powietrzne, klimatyzacja, koła z lekkich stopów. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10230/a6-kombi-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Samochody po face liftingu mają zmieniony kształt kraty wlotu powietrza do silnika oraz przednich i tylnych lamp. Zmodernizowane zostało także przednie zawieszenie: „odchudzono” je o 5 kg, wprowadzając m.in. ramiona zwrotnic odkuwane z aluminium. Model zyskał także bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.
W zdecydowanej większości dostępne u nas A6 pochodzą z importu, głównie z rynku niemieckiego, z przebiegami powyżej 150 tys. km. W sporej części są to także auta powypadkowe – naprawione lub sprzedawane z widocznymi uszkodzeniami. Dominują wersje z lat 1998 – 1999 i te są w przystępnych cenach. Zdecydowanie droższe są samochody po modernizacji. W ofertach najwięcej jest aut z silnikiem diesla o pojemności 2,5 l. Warto także pamiętać, że utrzymanie Audi jest dość kosztowne, szczególnie, jeżeli nie mieliśmy szczęścia przy zakupie. Oryginalne części są drogie, a zamienniki nie zawsze „trzymają” jakość.

d3elgah

Wady:

- wysoka cena zakupu,
- mało trwałe przednie zawieszenie,
- auto narażone na kradzieże.

Zalety:

- doskonałe wykończenie,
- dobre jednostki napędowe,
- wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

*Ważniejsze daty z historii modelu *
1997 – wprowadzenie wiosną na rynek A6 w nowej wersji,
1998 – debiut modelu w wersji kombi (Avant)
1999 – nowe silniki: benzynowe 2.7 T i 4.2 V8 oraz diesel 2.5 TDI,
2000 – wersja Allroad Quatro, czyli kombi z zawieszeniem pneumatycznym i regulacją wysokości,
2001 – face lifting modelu,
2004 – wprowadzenie na rynek nowej wersji A6

d3elgah

*Orientacyjne ceny wywoławcze A6 (w tys. zł) **

| | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.8 | 25,9-31,0 | 27,0-33,5 | 35,9-37,7 | - | 44,9-51,4 | - | - | - |
| 2.4 | 32,5-35,9 | 31,9-39,9 | 38,7-42,9 | 36,9-45,8 | 53,5-62,0 | - | 56,8-78,9 | 119,0 |
| 2.8 | 21,0-29,7 | 29,5-33,8 | 35,9-39,6 | 45,9-55,9 | 46,9-61,5 | - | - | - |
| 1.9 TDI | - | 35,4-41,4 | 36,9-45,6 | 37,9-49,4 | 51,0-62,5 | 56,6-66,9 | 56,5-75,5 | - |
| 2.5 TDI | - | 29,5-45,9 | 36,9-47,9 | 42,0-52,9 | 48,5-69,0 | 51,9-68,0 | 66,9-78,9 | 78,0-150,0 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia oraz rodzaju nadwozia

Wybrane dane techniczne*

| Silnik | 1.8 T | 2.4 | 2.8 | 2.7 | 4.2 | 1.9 TDI | 2.5 TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/20 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 8/40 | 4 | 6 |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1781 | 2393 | 2771 | 2671 | 4172 | 1896 | 2496 |
| Moc (KM/obr./min.) | 150/5700 | 165/6000 | 193/6000 | 230/5800 | 300/6200 | 110/4150 | 150/4000 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 210/1750 | 230/3200 | 280/3200 | 310/1700 | 400/3000 | 235/1900 | 310/1500 |
| Prędkość maks. (km/h) | 217 | 222 | 236 | 247 | 250 | 194 | 218 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 9,5 | 9,2 | 8,1 | 7,5 | 6,9 | 12,6 | 9,7 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 6,6/11,1 | 7,4/13,9 | 7,2/14,2 | 7,8/14,8 | 9,5/19,0 | 4,6/7,6 | 5,3/9,9 |
| Opony | 195/65 VR15 | 205/60 R15 | 205/55 R16 | 215/55 R16 | 235/50 R16 | 195/65 VR15 | 205/60 R15 |
| Zbiornik paliwa (l) | 70 | 82 | 70 | | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 550 | 435 | 550 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 276 | | 276 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 154/157 | 158/159 | 154/157 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,7 | | | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 479,5/181/145 | 483,5/185/145 | 479,5/181/145 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1390 | 1430 | 1430 | 1520 | 1730 | 1415 | 1520 |
| Masa całkowita (kg) | 1970 | 2010 | 2010 | 2100 | 2310 | 1995 | 2100 | * dane wersji sedan z 2000 r.

d3elgah

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d3elgah
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3elgah
Więcej tematów