Trwa ładowanie...
d3xvvwh

A6

Najnowsze informacje
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (gddkia.gov.pl)
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (gddkia.gov.pl)

A6 to symbol polskiej autostrady, która łączy Szczecin z Berlinem. Długość autostrady A6 to około 29 km, z czego większość - 25 km - już zbudowano (stan na październik 2017 r.). Co ciekawe drogę A6 w jej pierwotnej postaci stworzyli Niemcy, jako część tzw. Berlinki, która miała być łącznikiem pomiędzy Berlinem oraz Królewcem (obecnym Kaliningradem).

A6 - opis trasy

Autostrada A6 rozpoczyna się w Kołbaskowie, wsi powiatu polickiego, w której znajduje się przejście graniczne pomiędzy Polską oraz Niemcami. Po niemieckiej stronie granicy A6 przechodzi w autostradę A11. Tym samym autostrada A6 stanowi część europejskiej trasy E28, która przebiega też przez Rosję, Białoruś oraz Litwę.

Za koniec trasy A6 uznaje się natomiast szczeciński węzeł Rzęśnica, z którego można pojechać drogą wojewódzką nr 142 i drogą ekspresową S3. Tak więc trasa szybkiego ruchu A6 leży na terenie tylko jednego województwa - zachodniopomorskiego.

Autostrada A6 rozpoczyna się w Kołbaskowie, wsi powiatu polickiego, w której znajduje się przejście graniczne pomiędzy Polską oraz Niemcami Wikimedia Commons CC BY 3.0
Autostrada A6 rozpoczyna się w Kołbaskowie, wsi powiatu polickiego, w której znajduje się przejście graniczne pomiędzy Polską oraz NiemcamiŹródło: Wikimedia Commons CC BY 3.0, fot: Sliwers/rzyjontko

Droga A6 wiedzie m.in. przez "Puszczę Bukową", czyli Szczeciński Park Krajobrazowy, a także Park Krajobrazowy "Dolina Wschodniej Odry".

Autostrada A6 w większości jest drogą o charakterze dwujezdniowym, z czterema pasami ruchu dla obu kierunków jazdy.

Mimo że początkowo autostrada A6 była autonomiczną trasą, to w 2000 r. weszła w skład drogi krajowej nr 6. Natomiast jeszcze w połowie 2009 r. A6 była jedyną autostradą w Polsce, która zapewniała łączność z siecią europejskich dróg o tym samym statusie.

A6 - kiedy zostanie oddana?

Koniec budowy autostrady A6 najprawdopodobniej przypadnie na połowę 2020 r., kiedy to kierowcy będą mogli skorzystać z węzła Szczecin Kijewo. Nieco wcześniej, bo w 2019 r., powinien powstać inny brakujący fragment drogi A6, odcinek Dąbie - Rzęsica (stan na październik 2017 r.).

Prace przy modernizacji autostrady A6, a także dobudowie całkowicie nowych odcinków, trwają już od lat 90. Przykładowo roboty drogowe przy fragmencie A6 pomiędzy przejściem granicznym w Kołbaskowie a węzłem Klucz były prowadzone od 1996 do 2001 r., a węzeł Tczewska oddano do użytku dopiero 13 lat później, w 2014 r.

Co ciekawe w przeszłości mówiło się o różnych rządowych planach na autostradę A6. Jeden z najgłośniejszych pomysłów zakładał rozciągnięcie drogi A6 aż do Kuźnicy Białostockiej, gdzie jest zlokalizowane polsko-białoruskie przejście graniczne. Ostatecznie uznano jednak, że tak poważna rozbudowa autostrady A6 pochłonie zbyt wiele pieniędzy, a natężenie ruchu będzie na tym odcinku zbyt niskie, by usprawiedliwiało tę inwestycję.

A6 - opłaty

Przejazd autostradą A6 jest darmowy dla kierowców pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony (stan na październik 2017 r.). W przyszłości może się to jednak zmienić, gdyż każda autostrada w Polsce docelowo ma być płatna, niezależnie od typu pojazdu.

Na razie za korzystanie z A6 zapłacą jednak tylko osoby prowadzące pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy (niezależnie od ich ciężaru). Dla takich kierowców lista płatnych odcinków autostrady A6 jest następująca (stan na październik 2017 r.):

  • Kołbaskowo - węzeł Szczecin Zachód;
  • węzeł Szczecin Zachód - Gryfino;
  • Gryfino - Klucz;
  • Klucz - Morwowa;
  • Morwowa - węzeł Szczecin Kijewo;
  • węzeł Szczecin Kijewo - węzeł Szczecin Dąbie.

Stawki za podróż powyższymi fragmentami autostrady A6 zależą nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale również od tego, jakie spełnia on normy emisji spalin. Mówiąc najprościej najmniej za korzystanie z drogi A6 zapłacą kierowcy pojazdów ekologicznych, które są dostosowane do najnowszych, najbardziej surowych norm. W zależności od normy emisji spalin oraz masy całkowitej i rodzaju pojazdu cena za przejazd po A6 wyniesie (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

W przypadku autostrady A6 płatności za korzystanie z niej można dokonywać tylko w sposób elektroniczny. Do tego wykorzystywane jest urządzenie viaAUTO, które przesyła informację o pojeździe do kolejnych bramek, a te wyliczają należną sumę w oparciu o przejechany dystans.

d3xvvwh

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xvvwh
d3xvvwh
d3xvvwh
Więcej tematów
d3xvvwh

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj