WP
WP

S3 (autostrada A3) - Najnowsze informacje

Droga ekspresowa S3 jest zarazem częścią trasy międzynarodowej E65 Wikimedia Commons CC BY 3.0
Podziel się

S3 to droga ekspresowa, która powstaje w zamian za autostradę A3. Powód? Mimo że początkowo rząd zamierzał stworzyć na zachodzie Polski właśnie autostradę, to ze względu na niedostateczne natężenie ruchu w tej części kraju ostatecznie stanęło na budowie drogi ekspresowej.

WP

S3 – opis trasy

Przebieg drogi S3 obejmuje w sumie trzy województwa położone przy granicy Polski z Niemcami: zachodniopomorskie, lubuskie oraz dolnośląskie. Jednak żaden fragment drogi ekspresowej S3 nie będzie dłuższy niż ten zlokalizowany w Lubuskiem (184 km).

Bardzo duże znaczenie dla transportu na zachodzie Polski ma fragment trasy S3 od Szczecina aż po Sulechów Wikimedia Commons CC BY 3.0
Podziel się

Najważniejszymi miastami, które znajdą się w ciągu komunikacyjnym drogi szybkiego ruchu S3, są:

  • Świnoujście;
  • Szczecin;
  • Gorzów Wielkopolski;
  • Zielona Góra;
  • Lubin;
  • Legnica;
  • Lubawka (polsko-czeskie przejście graniczne).
WP

Co więcej trasa S3 zapewni połączenie z kilkoma ważnymi arteriami. Będzie z niej można zjechać chociażby na autostradę A6 (obwodnicę Szczecina) oraz A2, co umożliwi dojazd do Warszawy, Poznania, a nawet do Berlina. Poza tym droga ekspresowa S3 ma stykać się z autostradą A4, dzięki czemu będzie można z niej skorzystać jadąc do granicy z Niemcami w Zgorzelcu lub w stronę Katowic, Wrocławia, Rzeszowa czy Krakowa.

Z kolei przedłużeniem trasy szybkiego ruchu S3 po przekroczeniu przejścia granicznego w Lubawce będzie czeska droga R11, która wiedzie do Pragi.

Co ciekawe droga ekspresowa S3 jest zarazem częścią trasy międzynarodowej E65, która łączy północ i południe Europy, a oprócz Polski przebiega m.in. przez takie państwa, jak Szwecja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja oraz Grecja.

Długość drogi S3 powinna ostatecznie wynieść 470 km (inne źródła mówią o ponad 480 km). Prawie cała droga S3 będzie dwujezdniowa, a w obu kierunkach będą wiodły cztery pasy ruchu.

S3 – kiedy zostanie oddana?

WP

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, to ostatnie prace przy budowie drogi ekspresowej S3 zakończą się w 2023 roku. Dotyczy to w szczególności tej części trasy S3, która ma przebiegać przez województwo dolnośląskie.

Najważniejsze fragmenty drogi S3 w województwie lubuskim, jak również zachodniopomorskim, są już prawie gotowe (stan na październik 2017 r.). Szybko uporano się zwłaszcza z budową obwodnicy Miękowa, która została oddana do użytku już w 2012 r., a także obwodnicy Troszyna, Parłówka oraz Ostromic, które powstały rok wcześniej.

Ponadto już od 2008 r. przejezdny jest inny odcinek drogi S3 - obwodnica Międzyzdrojów, która ma jednak tylko 3 km długości.

Bardzo duże znaczenie dla transportu na zachodzie Polski ma gotowy fragment trasy S3 od Szczecina aż po Sulechów (przez m.in. Pyrzyce, Myślibórz, Gorzów Wielkopolski, Międzyrzecz), który ma łącznie aż 181 km długości.

Mimo tych sukcesów drogowcy odpowiedzialni za powstanie trasy szybkiego ruchu S3 notują czasem pewne opóźnienia. Przykładem może być zachodnia obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego (tzw. Trasa Zgody), której otwarcie nastąpiło w październiku 2017 r., czyli 5 miesięcy po planowanym terminie, i to pomimo faktu, że jest to jedyny jednojezdniowy fragment S3 na linii Szczecin-Sulechów.

WP

Zdecydowanie gorzej wygląda postęp prac przy budowie S3 na Dolnym Śląsku, gdzie niektóre odcinki są nadal w fazie planów. Dotyczy to w szczególności drogi S3 Bolków – Lubawka. Ten fragment S3 docelowo ma mieć długość wynoszącą 32 km. Inna sprawa, że budowa odcinka trasy S3 wiodącego aż do granicy polsko-czeskiej będzie zdecydowanie bardziej skomplikowana. W tej części drogi ekspresowej S3 mają bowiem powstać dwa tunele (konkretnie w Górach Wałbrzyskich).

S3 - ceny

Lista płatnych odcinków drogi ekspresowej S3 wydłuża się wraz z rosnącym postępem prac przy jej budowie. Oczywiście kierowcy samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej nie więcej niż 3,5 tony pojadą S3 za darmo, gdyż jest to droga ekspresowa, a nie autostrada (w Polsce dla aut osobowych płatne są tylko autostrady).

Niemniej kierowcy wszystkich autobusów, a także pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony, muszą liczyć się z kosztami za przejazd następującymi odcinkami drogi S3 (stan na październik 2017 r.):

  • Miękowo – Szczecin Dąbie (województwo zachodniopomorskie);
  • Klucz – Skwierzyna Południe (woj. zachodniopomorskie i lubuskie);
  • Międzyrzecz Południe – Nowa Sól Zachód (woj. lubuskie).
WP

Opłata za podróż wyżej wymienionymi fragmentami drogi ekspresowej S3 zależy nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale też od tego, jakie normy emisji spalin on spełnia. Im nowsze, a więc bardziej restrykcyjne normy emisji spalin spełnia dany pojazd, tym jego kierowca mniej zapłaci. Stawki za przejechanie 1 kilometra po S3 wyglądają tak (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Opłatę za podróż drogą S3 można wieść jedynie w sposób elektroniczny. Aby to zrobić potrzebne jest jednak urządzenie viaAUTO, które przesyła dane o konkretnym pojeździe do najbliższej bramki. Na podstawie tych informacji wyliczana jest kwota za przejazd poszczególnymi fragmentami drogi S3.

WP
WP