Trwa ładowanie...

Zimą musisz pamiętać nie tylko o wymianie opon

Zimą musisz pamiętać nie tylko o wymianie oponŹródło: SXC.hu
d1u6y09
d1u6y09

Letnie, korzystne warunki atmosferyczne sprawiają, że niektóre mankamenty naszych aut pozostają niewidoczne. Na ogół jednak wraz z nadejściem zimy na wierzch zaczynają wychodzić wszystkie usterki. Obecny okres warto więc poświęcić na odpowiednie przygotowanie swojego samochodu, a jednym z elementów, o który należy zadbać, jest akumulator.

Dziś, w większości pojazdów montowane są tzw. akumulatory bezobsługowe. Nazwa w tym wypadku może być jednak myląca, bowiem wbrew pozorom nie oznacza ona, że możemy całkowicie zapomnieć o źródle prądu w naszym aucie.

By cieszyć się jego długą i bezproblemową pracą, raz na jakiś czas powinniśmy zajrzeć pod maskę lub też udać się do serwisu i sprawdzić, czy w naszym wypadku wszystko jest w porządku. Najlepszym czasem na tego typu kontrolę będzie właśnie jesień.

(fot. Mateusz Pietruszka)
Źródło: (fot. Mateusz Pietruszka)

- Usterki, które do tej pory mogliśmy ignorować, zimą prawdopodobnie szybko dadzą nam się we znaki. Zanim więc doświadczymy nagłych spadków temperatury, dobrze byłoby usunąć wszystkie mankamenty naszych samochodów – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w należącym do Grupy Martom Centrum Motoryzacyjnym Martom.

d1u6y09

I dodaje: Jednym z elementów, o który szczególnie warto zadbać, jest właśnie akumulator. Zatem by pewnego grudniowego lub styczniowego poranka uniknąć przykrej niespodzianki w postaci unieruchomionego auta, warto poświęcić mu odrobinę uwagi.

W praktyce bowiem, gdy słupek rtęci wskazuje np. -15 stopni Celsjusza, sprawność akumulatora może spać nawet aż o 70%, co przy niezauważonych wcześniej problemach z naładowaniem może skutecznie pokrzyżować nam plany podróży.

(fot. Mateusz Pietruszka)
Źródło: (fot. Mateusz Pietruszka)

By zminimalizować ryzyko wystąpienia kłopotów z odpaleniem samochodu warto przyswoić sobie kilka podstawowych informacji. Przede wszystkim, kluczowym czynnikiem, od którego zależy stan naładowania akumulatora, jest nasz styl jazdy.

d1u6y09

- Do uruchomienia pojazdu potrzebna jest określona ilość prądu pobierana przez rozrusznik. Później, w trakcie podróży, strata ta powinna zostać zniwelowana. Jeśli jednak poruszamy się wyłącznie na krótkich dystansach, alternator nie zdąży „zwrócić” energii, która została zużyta i pojawia się niedoładowanie – opisuje ekspert Grupy Martom.

Zatem jeśli jeździmy głównie po mieście, pokonując niewielkie odległości, po pewnym czasie możemy odczuć, iż uruchamianie naszego auta trwa wyraźnie dłużej, niż do tej pory. Prawdopodobnie będzie to pierwsza oznaka omawianego problemu.

W takiej sytuacji warto udać się do serwisu, podłączyć akumulator do specjalnego urządzenia komputerowego i sprawdzić oraz w razie potrzeby doładować. Z cała pewnością nie powinniśmy zwlekać z tym do ostatniej chwili – holowanie samochodu czy wymiana akumulatora przy dużym mrozie to doświadczenia, których chyba każdy kierowca wolałby uniknąć.

d1u6y09
(fot. Mateusz Pietruszka)
Źródło: (fot. Mateusz Pietruszka)

- Na żywotność akumulatora w dużym stopniu wpływa także wyposażenie auta. Pamiętajmy, iż każdy dodatkowy element elektroniczny (jak np. systemy audio, podgrzewane fotele, elektryczne szyby czy lusterka) generuje dodatkowe zapotrzebowanie energetyczne, co ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza zimą – podpowiada Grzegorz Król.

Oprócz tego, źródło prądu w naszym samochodzie powinno być utrzymywane w czystości. Wszelkie wycieki i zabrudzenia usuwajmy więc na bieżąco. Dotyczy to zwłaszcza klem, na których po pewnym czasie może pojawiać się szary lub zielony nalot.

(fot. Mateusz Pietruszka)
Źródło: (fot. Mateusz Pietruszka)

Większość sprzedawanych obecnie akumulatorów posiada 2, a niekiedy nawet 3 lata gwarancji. Okres pełnej sprawności na ogół sięga znacznie dłużej – do około 5-6 lat. Po tym czasie mogą się jednak pojawiać pierwsze problemy z ładowaniem, co będzie uciążliwe właśnie zimą.

d1u6y09

Jeśli uznamy, iż nadszedł czas na zakup nowego akumulatora, powinniśmy skupić się na zaleceniach producenta naszego auta:

- Pojemność czy moc rozruchowa w tym wypadku zależeć będzie bowiem od kilku czynników – m. in. rodzaju paliwa (diesel czy benzyna), wielkości pojazdu lub jego fabrycznego wyposażenia, więc aby nie popełnić błędu, należy po prostu zerknąć do instrukcji – zauważa na koniec kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

mp/moto.wp.pl

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj