Zakup używanego motocykla. Fakty i mity, czyli na co zwrócić uwagę

Czy to sprowadzone z zagranicy, czy już od lat jeżdżące w Polsce – to właśnie używane motocykle kupujemy najczęściej. Jak wybrać jednoślad z drugiej ręki? Czy zarysowania po wywrotce powinny skreślić maszynę? Jakie znaczenie mają ślady użytkowania?

Ważne, aby używany motocykl był zadbany.Ważne, aby używany motocykl był zadbany.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Phil Walter
Szymon Jasina

Wybór używanego motocykla (podobnie jak samochodu) wielu przypomina grę w kasynie. Wokół zakupu jednośladu z drugiej ręki narosło wiele mitów. Znając je i zachowując rozsądek, można poprawić swoje szanse w tej grze. Zobacz, na co trzeba zwrócić uwagę, a co nie powinno stanąć na drodze przed wyborem motocykla.

Poszerz pole poszukiwań

Podstawą jest znalezienie kandydatów do zakupu. Wielu osobom zależy na konkretnym modelu, często jeszcze z ograniczonej liczby roczników. Warto jednak przynajmniej rozważyć kilka podobnych maszyn. Szukając 5- czy 10-letniego nakeda o mocy ok. 100 KM, zapewnimy sobie spory wybór, a już nawet popularny model z określonego rocznika (i jeszcze w konkretnym kolorze) może być bardzo trudny do znalezienia. W takiej sytuacji nie będzie, w czym wybierać, a to może poskutkować zakupem kiepskiego egzemplarza.

Oczywiście są maszyny charakterystyczne. Niektórzy motocykliści też marzą tylko i wyłącznie o konkretnym modelu, więc nie każdy się zdecyduje na takie podejście. Warto jednak mieć na uwadze, że rozszerzenie oczekiwań do danej klasy maszyny (np. średniej wielkości modelu adventure czy japońskiego cruisera) ułatwi znalezienie i zakup motocykla w dobrym stanie.

Przebieg nie jest najważniejszy

Tym, co prowadzi do jednej z większych patologii wtórnego rynku pojazdów, jest zbyt duże znaczenie przypisywane przebiegowi. Oczywiście, im motocykl więcej przejechał, tym większa szansa, że jest bardziej zużyty, a co za tym idzie, że będzie wymagał większej liczby i bardziej znaczących napraw. Jednak takie podejście ma dwie wady.

Pierwszą jest powstawanie wygórowanych oczekiwań, co owocuje oszustwami i "kręceniem" liczników. Drugą natomiast patrzenie na stan motocykla jedynie przez pryzmat jego przebiegu. Warto pamiętać, że turystyczne maszyny często pokonują spore dystanse. Jednak dużo ważniejsze jest to, czy poprzedni właściciel dbał o motocykl.

Stan motocykla jest kluczowy

Regularne serwisowanie, szybka naprawa usterek czy nawet ogólny wygląd motocykla pokaże, czy był on pod dobrą opieką. W takiej sytuacji nawet większy przebieg nie powinien być problemem. Z drugiej strony zaniedbany, który głównie stał w garażu, choć będzie miał niewiele na liczniku, może okazać się kopalnią problemów.

Dlatego warto zacząć ocenę nawet od tak podstawowych rzeczy jak stan opon i zawieszenia oraz skontrolowanie, czy nie wdała się rdza. Jeśli nie potrafimy sami sprawdzić motocykla, to - szczególnie w przypadku droższych egzemplarzy - warto podjechać do warsztatu na przegląd, gdzie mechanik sprawdzi, czy trzeba się liczyć z większymi wydatkami w najbliższym czasie.

Ślady "szlifu" nie muszą skreślać motocykla

Kolejnym (częściowo uzasadnionym) strachem jest ten przed kupieniem powypadkowego motocykla. Oczywiście jeśli widać, że maszyna miała w przeszłości poważną kolizję, to lepiej nie ryzykować. Geometria ramy czy zawieszenia ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i stabilność podczas jazdy. Jeśli zauważymy z tym problem, to zakup konkretnego egzemplarza nie będzie dobrym pomysłem.

Z drugiej strony wywrotka, podczas której przetarty został bok jednośladu, może zostawia widoczne "blizny" na maszynie, ale zdecydowanie nie musi oznaczać, że należy jej unikać. Bardzo prawdopodobne, że jest to jedynie kwestia wizualna.

Po sprawdzeniu, czy motocykl nie ucierpiał w większym stopniu, można zdecydować się na taki egzemplarz (tym bardziej, że prawdopodobnie będzie on tańszy). Najważniejsze jest, aby ewentualne naprawy zostały wykonane porządnie, a dużo bardziej kluczowe jest znowu to, czy poza śladami "szlifu" jednoślad jest zadbany.

Najlepiej kupować od prywatnej osoby

Zakupy w komisach mają swoje zalety – często w jednym miejscu można zobaczyć kilka motocykli, a do tego wielu pośredników zapewnia serwis przed sprzedażą. Dobrym sposobem jest też odwiedzenie giełdy motocyklowej, gdzie w jednym miejscu będzie można zobaczyć sporo maszyn i od razu je porównać, dokonując wstępnej selekcji.

Jednak prawda jest taka, że to zakup bezpośrednio od poprzedniego właściciela jest najlepszą opcją. Przede wszystkim najlepiej zna on historię motocykla. W razie wątpliwości, które pojawią się po oględzinach, będzie mógł je wyjaśnić. Można będzie się dowiedzieć, jak jednoślad był użytkowany oraz z pierwszej ręki usłyszeć, jak wyglądały ostatnie wizyty w serwisie.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3