Zakaz starszych diesli w Niemczech oznacza, że trafią do Polski? Miliony tanich aut na rynku

Unia Europejska zwróciła uwagę kilku państwom na stan powietrza zagrażający zdrowiu ich mieszkańców. Polskie media obiegła głównie informacja o żółtej kartce dla naszego kraju, jednak również nasi zachodni sąsiedzi zostali upomniani. Wywołana tym zmiana prawa w Niemczech może oznaczać tanie samochody dla Polaków.

Zakaz diesli w Niemczech może oznaczać, że trafią one do Polski
Źródło zdjęć: © East News | AFP Photo/DPA/Patrick Pleul
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Nie jest tajemnicą, że od czasu wejścia do Unii Europejskiej stale importujemy sporo samochodów używanych – głównie z Niemiec. Tamtejszy rynek jest duży i dostępny na wyciągnięcie ręki. Zatem zmiany w Niemczech mogą mocno wpłynąć na nasz krajobraz motoryzacyjny.

W efekcie afery Volkswagena zwrócono większą uwagę na fakt, że samochody z silnikami Diesla emitują więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki. Związki te są jednymi z najbardziej negatywnie wpływającymi na zdrowie składnikami samochodowych spalin, zatem auta z jednostkami wysokoprężnymi szybko trafiły na celownik organizacji ekologicznych. Gdy teraz dodatkowo Unia Europejska wskazała Niemcy jako jeden z krajów, który powinien poprawić jakość powietrza, coraz bliższe wydają się przepisy zakazujące wjazdu co centrów miast starszych samochodów.

Propozycje nowego prawa mówią o tym, że zakaz objąłby wszystkie samochody z dieslami niespełniające normy Euro 6, która weszła we wrześniu 2014 r. W efekcie wielu właścicieli takich aut zostałoby zmuszonych do wymiany pojazdu, a co za tym idzie na rynku wtórnym pojawić się może sporo samochodów, których w Niemczech nikt nie będzie chciał. Oznacza to zdecydowanie niższe ceny.

Jak tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar zajmującego się rynkiem motoryzacyjnym, może to spowodować import tych samochodów do Polski. Kierowcy kupując auta w głównym stopniu kierują się rachunkiem finansowym. Aktualnie jest on taki, że dla wielu pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są nieopłacalne. Są droższe w zakupie, a nowoczesne diesle potrafią być awaryjne i kosztowne w naprawach. Dlatego, również na rynku wtórnym, widać odwrót od jednostek zasilanych olejem napędowym.

Jak zauważa Samar, wraz z wprowadzeniem nowych przepisów w Niemczech i brakiem zmian u nas, sytuacja może się zmienić. Jeśli starsze samochody z dieslami będą dużo tańsze niż teraz, to na pewno zainteresowania takimi autami wzrośnie.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę