Trwa ładowanie...

Zakaz starszych diesli w Niemczech oznacza, że trafią do Polski? Miliony tanich aut na rynku

Unia Europejska zwróciła uwagę kilku państwom na stan powietrza zagrażający zdrowiu ich mieszkańców. Polskie media obiegła głównie informacja o żółtej kartce dla naszego kraju, jednak również nasi zachodni sąsiedzi zostali upomniani. Wywołana tym zmiana prawa w Niemczech może oznaczać tanie samochody dla Polaków.

Zakaz starszych diesli w Niemczech oznacza, że trafią do Polski? Miliony tanich aut na rynkuŹródło: East News, fot: AFP Photo/DPA/Patrick Pleul
d2xqs7l
d2xqs7l

Nie jest tajemnicą, że od czasu wejścia do Unii Europejskiej stale importujemy sporo samochodów używanych – głównie z Niemiec. Tamtejszy rynek jest duży i dostępny na wyciągnięcie ręki. Zatem zmiany w Niemczech mogą mocno wpłynąć na nasz krajobraz motoryzacyjny.

W efekcie afery Volkswagena zwrócono większą uwagę na fakt, że samochody z silnikami Diesla emitują więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki. Związki te są jednymi z najbardziej negatywnie wpływającymi na zdrowie składnikami samochodowych spalin, zatem auta z jednostkami wysokoprężnymi szybko trafiły na celownik organizacji ekologicznych. Gdy teraz dodatkowo Unia Europejska wskazała Niemcy jako jeden z krajów, który powinien poprawić jakość powietrza, coraz bliższe wydają się przepisy zakazujące wjazdu co centrów miast starszych samochodów.

Propozycje nowego prawa mówią o tym, że zakaz objąłby wszystkie samochody z dieslami niespełniające normy Euro 6, która weszła we wrześniu 2014 r. W efekcie wielu właścicieli takich aut zostałoby zmuszonych do wymiany pojazdu, a co za tym idzie na rynku wtórnym pojawić się może sporo samochodów, których w Niemczech nikt nie będzie chciał. Oznacza to zdecydowanie niższe ceny.

Jak tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar zajmującego się rynkiem motoryzacyjnym, może to spowodować import tych samochodów do Polski. Kierowcy kupując auta w głównym stopniu kierują się rachunkiem finansowym. Aktualnie jest on taki, że dla wielu pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są nieopłacalne. Są droższe w zakupie, a nowoczesne diesle potrafią być awaryjne i kosztowne w naprawach. Dlatego, również na rynku wtórnym, widać odwrót od jednostek zasilanych olejem napędowym.

Jak zauważa Samar, wraz z wprowadzeniem nowych przepisów w Niemczech i brakiem zmian u nas, sytuacja może się zmienić. Jeśli starsze samochody z dieslami będą dużo tańsze niż teraz, to na pewno zainteresowania takimi autami wzrośnie.

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj