Zadbaj o te elementy i zapomnij o zimowych problemach z rozruchem silnika
Jak odpalić swojego diesla w mroźny poranek?
Samochody napędzane silnikami diesla, zwłaszcza starszych generacji, miewają zimą problemu z rozruchem. Warto wiedzieć jak przygotować i zabezpieczyć się na wypadek nieprzyjemnej niespodzianki w postaci niemożności uruchomienia silnika w zimowy poranek.
Samochody napędzane silnikami diesla, zwłaszcza starszych generacji, miewają zimą problemu z rozruchem. Warto wiedzieć jak przygotować i zabezpieczyć się na wypadek nieprzyjemnej niespodzianki w postaci niemożności uruchomienia silnika w zimowy poranek.
W lutym 1893 roku miało miejsce przełomowe w historii motoryzacji wydarzenie - niemiecki wynalazca Rudolf Diesel opatentował swój wynalazek, a cztery lata później zbudował silnik wysokoprężny, nazywany potocznie silnikiem diesla. Początkowo, do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku diesle stosowane były przeważnie w samochodach ciężarowych, maszynach budowlanych, okrętach i napędach stacjonarnych. Od lat osiemdziesiątych zaczęto montować je również do samochodów osobowych. Jednostki te ceniono głównie za wysoką trwałość oraz znacznie wyższą sprawność w stosunku do silników z zapłonem iskrowym.
W ubiegłym roku zauważono spadek liczby rejestrowanych aut z silnikiem wysokoprężnym zarówno w przypadku aut używanych jak i nowych (źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport 2016). Pomimo tych tendencji po polskich drogach poruszą się wciąż bardzo duża liczba samochodów, których silniki są zasilane olejem napędowym. Przy bardzo niskich temperaturach narażone są one na większe problemy z uruchomieniem niż benzyniaki. Podczas ostrej zimowej aury właściwości oleju napędowego ulegają zmianie, staje się on gęstszy i bardziej lepki, utrudniając dodatkowo odpalenie silnika.