Wszystko, co o łańcuchach śniegowych wiedzieć należy

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Łańcuchy śniegowe są zimą bardzo przydatnym, lub wręcz obowiązkowym elementem wyposażenia auta. Do czego służą, jak wybrać odpowiednie i jak ich używać?

Łańcuchy to sprzęt bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo podróżnych, dlatego ważne jest, aby wybrać produkt wysokiej jakości i idealnie dopasowany do naszego auta. Należy unikać łańcuchów wykonanych z nieodpowiednich materiałów - jest bardzo prawdopodobne, że taki sprzęt nie zda egzaminu na drodze, będzie trudny w montażu i eksploatacji, a do tego podatny na awarie. Na opakowaniu łańcuchów renomowanych producentów znajdziemy dokładne informacje o ich specyfikacji oraz precyzyjne instrukcje montażu.

Bardzo ważne jest dopasowanie łańcuchów do kół. Wbrew powszechnej opinii nie wystarczy wiedzieć, jaka jest średnica felgi - niezbędne jest podanie precyzyjnych parametrów. Aby dowiedzieć się, jaki rozmiar będzie optymalny dla danego auta najlepiej wesprzeć się wiedzą fachowców ze specjalistycznych sklepów lub skorzystać z konfiguratorów dostępnych na stronach internetowych. Warto też zwrócić uwagę na różne udogodnienia i patenty ułatwiające korzystanie z tego sprzętu, np. osłony chroniące felgi aluminiowe przed zarysowaniami czy systemy szybkiego montażu i demontażu. Przed zakupem należy zajrzeć do instrukcji obsługi auta i sprawdzić, jakie łańcuchy zaleca jego producent - w niektórych przypadkach może się okazać, że w danym aucie w ogóle nie jest możliwe ich zamontowanie.

Po wybraniu i kupieniu odpowiednich łańcuchów nadchodzi czas na trening. Montaż nie jest specjalnie skomplikowanym procesem, ale i tak warto przećwiczyć to "na sucho" - w garażu czy na parkingu. Nie jest to czynność, którą powinniśmy wykonywać pierwszy raz na nieoświetlonym poboczu górskiej drogi, na której nagle skończył się asfalt a zaczął biały puch. Potrenowanie w bezpiecznych warunkach da nam wprawę i w razie konieczności ich użycia nie będziemy tracić czasu na naukę. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że łańcuchy możemy podzielić na dwa typy - samonapinające się oraz wymagające ręcznego dociągnięcia po przejechaniu kilkunastu metrów.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Podstawowa zasada używania łańcuchów mówi, że powinno się je zawsze montować na osi napędzającej. W autach z napędem na obie osie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest ich montaż na wszystkich kołach, jeśli jednak mamy do dyspozycji tylko dwa łańcuchy to powinny się one znaleźć na osi, na którą przekazywana jest większa część napędu.

Z łańcuchów należy korzystać na drogach, które są pokryte nieprzerwaną warstwą śniegu lub lodu, a (mówi o tym art. 60 ust. 3 Kodeksu Drogowego). Jeśli przy drodze umieszczony jest znak C-18 (nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych) to ich założenie jest obowiązkowe. W innych krajach funkcjonują różne przepisy regulujące używanie łańcuchów, które należy sprawdzić przed rozpoczęciem podróży.

Trzeba pamiętać, że w czasie jazdy po śniegu z założonymi łańcuchami auto zachowuje się zupełnie inaczej niż na suchej jezdni. Należy unikać gwałtownych manewrów, ostrego hamowania i przyspieszania oraz przekraczania prędkości 50 km/h. Niezmiernie ważne jest też, by po powrocie na niezaśnieżoną powierzchnię natychmiast zdjąć łańcuchy - ich pozostawienie na kołach może spowodować uszkodzenie opon, zawieszenia lub samych łańcuchów.

Źródło: Paweł Mazur - Thule

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025