Łańcuchy śniegowe są zimą bardzo przydatnym, lub wręcz obowiązkowym elementem wyposażenia auta. Do czego służą, jak wybrać odpowiednie i jak ich używać?
Łańcuchy to sprzęt bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo podróżnych, dlatego ważne jest, aby wybrać produkt wysokiej jakości i idealnie dopasowany do naszego auta. Należy unikać łańcuchów wykonanych z nieodpowiednich materiałów - jest bardzo prawdopodobne, że taki sprzęt nie zda egzaminu na drodze, będzie trudny w montażu i eksploatacji, a do tego podatny na awarie. Na opakowaniu łańcuchów renomowanych producentów znajdziemy dokładne informacje o ich specyfikacji oraz precyzyjne instrukcje montażu.
Bardzo ważne jest dopasowanie łańcuchów do kół. Wbrew powszechnej opinii nie wystarczy wiedzieć, jaka jest średnica felgi - niezbędne jest podanie precyzyjnych parametrów. Aby dowiedzieć się, jaki rozmiar będzie optymalny dla danego auta najlepiej wesprzeć się wiedzą fachowców ze specjalistycznych sklepów lub skorzystać z konfiguratorów dostępnych na stronach internetowych. Warto też zwrócić uwagę na różne udogodnienia i patenty ułatwiające korzystanie z tego sprzętu, np. osłony chroniące felgi aluminiowe przed zarysowaniami czy systemy szybkiego montażu i demontażu. Przed zakupem należy zajrzeć do instrukcji obsługi auta i sprawdzić, jakie łańcuchy zaleca jego producent - w niektórych przypadkach może się okazać, że w danym aucie w ogóle nie jest możliwe ich zamontowanie.
Po wybraniu i kupieniu odpowiednich łańcuchów nadchodzi czas na trening. Montaż nie jest specjalnie skomplikowanym procesem, ale i tak warto przećwiczyć to "na sucho" - w garażu czy na parkingu. Nie jest to czynność, którą powinniśmy wykonywać pierwszy raz na nieoświetlonym poboczu górskiej drogi, na której nagle skończył się asfalt a zaczął biały puch. Potrenowanie w bezpiecznych warunkach da nam wprawę i w razie konieczności ich użycia nie będziemy tracić czasu na naukę. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że łańcuchy możemy podzielić na dwa typy - samonapinające się oraz wymagające ręcznego dociągnięcia po przejechaniu kilkunastu metrów.
Podstawowa zasada używania łańcuchów mówi, że powinno się je zawsze montować na osi napędzającej. W autach z napędem na obie osie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest ich montaż na wszystkich kołach, jeśli jednak mamy do dyspozycji tylko dwa łańcuchy to powinny się one znaleźć na osi, na którą przekazywana jest większa część napędu.
Z łańcuchów należy korzystać na drogach, które są pokryte nieprzerwaną warstwą śniegu lub lodu, a (mówi o tym art. 60 ust. 3 Kodeksu Drogowego). Jeśli przy drodze umieszczony jest znak C-18 (nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych) to ich założenie jest obowiązkowe. W innych krajach funkcjonują różne przepisy regulujące używanie łańcuchów, które należy sprawdzić przed rozpoczęciem podróży.
Trzeba pamiętać, że w czasie jazdy po śniegu z założonymi łańcuchami auto zachowuje się zupełnie inaczej niż na suchej jezdni. Należy unikać gwałtownych manewrów, ostrego hamowania i przyspieszania oraz przekraczania prędkości 50 km/h. Niezmiernie ważne jest też, by po powrocie na niezaśnieżoną powierzchnię natychmiast zdjąć łańcuchy - ich pozostawienie na kołach może spowodować uszkodzenie opon, zawieszenia lub samych łańcuchów.
Źródło: Paweł Mazur - Thule
ll/moto.wp.pl