Wiesz, jak właściwie stworzyć korytarz życia? W innych krajach to obowiązek

Szybkie dotarcie na miejsce wypadku to priorytet dla straży pożarnej i pogotowia. Zadanie to często jednak utrudniają kierowcy. Czy wiesz, jak właściwie wykonać korytarz życia?

W Polsce prawo nie nakazuje tworzenia korytarza życia. W Niemczech kierowca, który tego nie zrobi, może otrzymać mandat w wysokości 200 euro
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

W niektórych europejskich krajach stworzenie tak zwanego korytarza życia, czy też korytarza ratunkowego, jest obowiązkiem narzuconym przez prawo. W Polsce nie ma takich regulacji. Nie oznacza to jednak, że nie warto go tworzyć. Korytarz życia to droga zaaranżowana przez kierowców rozjeżdżających się na swoich pasach. Mogą nią przejechać pojazdy służb ratowniczych. Jak wynika z rozmów ze strażakami, stworzenie takiej drogi jest szczególnie ważne w miastach. Duże znaczenie ma to również poza nim, a w najmniejszym stopniu potrzebne jest na autostradach wyposażonych w pas awaryjny.

Jakimi zasadami kierować się, tworząc pas awaryjny? Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować, zjedź na bok swojego pasa. Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał karetki, zjedź od razu, pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd służb ratunkowych.

W przypadku, gdy droga ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze na lewo, a na prawym - na prawo. W ten sposób tworzy się szeroka drogą, którą służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.

Jeśli pasów jest więcej, najlepiej przyjąć zasadę prawej dłoni. Kierowcy zajmujący lewy skrajny pas zjeżdżają na lewo, a kierowcy na pozostałych na prawo. To tak, jak w przypadku rozpostartej dłoni – największy odstęp jest między kciukiem a pozostałymi palcami.

O wartości korytarza życia w dedykowanej akcji przypomina wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz tamtejsza policja. Jak przypominają funkcjonariusze, Prawo o ruchu drogowym w art. 9. określa, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".

Oznacza to, że kierowcy nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie pojazd uprzywilejowany i umożliwić mu przejazd, a piesi zrezygnować z przejścia przez "zebrę" przed nadjeżdżającymi pojazdami służb ratunkowych: karetką, radiowózem czy wózem strażackim. Czasami to jednak może okazać się niewystarczające i już zawczasu warto pomyśleć o ułatwieniu dojazdu służbom ratunkowym.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła