"Szeryfowanie" wydłużyło korki na trasie wylotowej z Warszawy. Sznur aut miał 5 km 

Przebita opona ciężarowego samochodu sprawiła, że w czwartkowy wieczór kierowcy chcący wyjechać z Warszawy w stronę Lublina, musieli stać w korku. Sytuację pogorszyli dwaj ignoranci w ciężarówkach, którzy postanowili na swój sposób dbać o "sprawiedliwość".

Zamiast szeryfować, lepiej skorzystać z jazdy na suwak
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Tomasz Budzik

Trasa krajowa na odcinku bez zjazdów. Korek po horyzont i chęć szybkiego dojazdu do celu. Wszyscy znamy tę sytuację prawda? Czy może być gorzej? Owszem, jeśli w sznurze samochodów znajdą się "szeryfowie". Terminem tym zmotoryzowani określają kierowców, którzy blokują szybszy pas ruchu na zakorkowanej drodze lub przed zwężeniem po to, by inni nie mogli pojechać szybciej. Bo tak. Bo uważają, że tak będzie sprawiedliwie. Bo są ignorantami i nie rozumieją, że tylko wydłużają korek.

Z oczywistych względów takimi "szeryfami" są najczęściej kierowcy samochodów ciężarowych. Są mniej zwinni w korku, wolniej ruszają i często to przed nich wjeżdżają mniejsze auta.

Nierzadko bywa, że dwóch szoferów o skłonnościach do wymierzania sprawiedliwości umawia się ze sobą na wspólną akcję przez radio CB. Wówczas jadą obok siebie na obydwu pasach, nie pozwalając innym samochodom na zapełnienie pustego miejsca na szybszym pasie drogi. Najprawdopodobniej tak właśnie „od kuchni” wyglądała akcja dwóch "ostatnich sprawiedliwych" na wylotówce ze stolicy do Lublina.

Zdaniem szeryfów taka regulacja ruchu jest potrzebna, by zapewnić większą przepustowość drogi. Rzeczywiście, zmiana pasa w ostatniej chwili przed jego zaniknięciem może powodować zmniejszenie płynności ruchu. Problem w tym, że działania samozwańczych szeryfów wydłużają korek, a ten może zablokować wcześniejsze skrzyżowanie i doprowadzić do zatoru na drodze, na której korek w ogóle nie musiałby powstać.

Co nie mniej ważne, "szeryfowanie" jest też po prostu nielegalne. Przepisy drogowe nakazują jazdę prawym pasem i wykorzystywanie lewego do wyprzedzania. Poruszanie się lewym pasem z prędkością równą pojazdom poruszającym się wolniejszym, prawym pasem jest więc niezgodne z przepisami. Potwierdza to policja.

- Jeżeli łamane jest prawo, należy po prostu wezwać policję. Warto też nagrać zachowanie takiego kierowcy. Nawet jeśli patrol nie zdąży dojechać, by ukarać takie zachowanie, film można wysłać na skrzynkę mailową „Stop agresji drogowej”, działającą w każdej komendzie wojewódzkiej - stwierdza st. asp. Tomasz Oleszczuk z biura prasowego Komendy Stołecznej Policji.

- Tak zwane "szeryfowanie" jest niezgodne z prawem i może prowadzić do nieprzewidzianych skutków. Któryś z blokowanych kierowców może nie wytrzymać presji i zrobić coś nieprzemyślanego, mogą ucierpieć ludzie. Takie zachowanie bywa przejawem agresji drogowej, ale zdarzają się też kierowcy, którzy uważają, ze blokując innych, dbają o sprawiedliwość. To błędne przeświadczenie - dodaje Tomasz Oleszczuk.

Z akcji przeciwko "szeryfom drogowym" słynie łódzka policja. Najgłośniejsza z nich została przeprowadzona w wakacje 2015 roku. W ciągu tygodnia wypisano ponad sto mandatów. Z punktu widzenia prawa "szeryfowanie" jest po prostu blokowaniem pasa ruchu. Grozi za to mandat w wysokości 200 zł. Zamiast uniemożliwiać innym jazdę, na zakorkowanej drodze radzimy stosować jazdę na suwak, czyli dojeżdżanie obydwoma pasami w pobliże zwężenia i płynną zmianę pasa na ten, którym można pojechać dalej.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła