|
|
| --- |
Roadster to dwumiejscowy, tylnonapędowy bolid z otwieranym dachem oraz silnikiem umieszczonym z przodu. Do niedawna uważano, że rasowe roadstery mogą pochodzić jedynie z Wysp Brytyjskich. Wiesmann Roadster przekona każdego zwolennika tej teorii, że gustowne przemieszczanie się pod gołym niebem jest możliwe również za kierownicą owocu niemieckiej myśli technicznej.
Pod ręcznie wykonaną karoserią, dużymi połaciami pachnącej skóry i wysmakowaną stylistyką skryto najnowocześniejszą technikę, która w dużej części pochodzi z magazynów firmy BMW. Aby Roadster mógł stawić czoła znamienitej konkurencji, Weismann zdecydował się na zaadaptowanie rozwiązań z kultowego i doskonałego pod każdym względem BMW M3. Dzięki temu bolid o tradycyjnej karoserii szczyci się osiągami na miarę wyścigówki.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Długa maska zakrywa rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.2 litra. Zanim znalazł tam miejsce, został poddany kuracji wzmacniającej w firmie M Gmbh - podwykonawcy bawarskiej fabryki, który odpowiada za kultową serię "M". Dopracowanie jednostki jest godne podziwu. Mimo wysilenia na poziomie znanym ze sportu motorowego pracuje bezwibracyjnie i płynnie rozwija moc. Przy 7900 obrotów na minutę silnik produkuje 343 KM, zaś przy niewiele niższych obrotach oddaje do dyspozycji kierowcy 365 Nm. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9862/wiesmann-17.jpeg',550,412) ) |
| --- | Jednak 4 zawory przypadające na każdy cylinder oraz zmienna regulacja faz rozrządu Vanos sprawia, że motor dysponuje korzystną krzywą przebiegu mocy oraz momentu już od najniższych obrotów. Wraz z lekkim nadwoziem tworzy to piorunującą mieszankę... "Setka" jest możliwa do osiągnięcia ledwie po 4.9 sekundy! Silnik przegrywa walkę z oporem aerodynamicznym przy 255 km/h, co wystarczy, by przegonić większość limuzyn z elektronicznym ogranicznikiem prędkości. Jednak Roadstera istnieją o wiele ciekawsze zadania, niż jazda z pedałem gazu wciśniętym do podłogi. Jest mim dynamiczne przemieszczanie się bocznymi drogami, przy czym wskazane, aby było to kręte drogi w górzystym terenie. Wtedy sensu nabiera niemal idealny rozkład masy, bezpośredni układ kierowniczy oraz sześciostopniowa skrzynia biegów. Jeżeli komuś będzie mało, może zamówić zautomatyzowaną przekładnię SMG, która po naciśnięciu łopatki umieszczonej za kierownicą potrafi zmienić bieg szybciej, niż profesjonalny kierowca wyścigowy. Równie brutalne
działanie przekładni nie każdemu nabywcy przypadnie do gustu. Osoby nie czerpiące radości z biegów zmienianych w ciągu ułamka sekundy mogą wybrać jeden z 6 trybów pracy skrzyni SMG. Dla maniaków osiągów Wiesmann przygotował jeszcze jedną niespodziankę - system wspomagający dynamiczne ruszanie z miejsca. Elektronika dba, by jednostka napędowa pracowała wówczas w zakresie gwarantującym najlepsze przyśpieszenie, co wiąże się jednocześnie z zostawieniem na asfalcie dwóch czarnych śladów. Kontrolka umieszczona na desce rozdzielczej informuje kierowcę, kiedy należy wybrać następne przełożenie, aby rozpędzanie wciąż odbywało się z intensywnością największą z możliwych.
Zawieszenie, podobnie jak cała reszta pojazdu jest nowoczesne i świetnie przystosowane do pełnionej funkcji. Producent był na tyle zadowolony z opracowanego rozwiązania, iż zdecydował się na użycie wizerunku gekona w logo marki. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9862/wiesmann-04.jpeg',550,412) ) |
| --- | Co prawda Wiesmann nie potrafi wspinać się po pionowych taflach szkła, jednak przeciążenia podczas szybkiego pokonywania zakrętów bez trudu przekraczają wartość 1 G. Aby odbywało się to w bezpieczny sposób, przednie i tylne koła są prowadzone przez wielowahaczowe zawieszenie, którego elementy zostały odlane ze stopów aluminium. Dzięki temu podwozie jest lekkie i wytrzymałe. Wahacze zostały zespolone przez grube stabilizatory przechyłu, których obecność jest szczególnie przydatna podczas dynamicznej jazdy krętymi szosami. Nad pewną trakcją pieczę sprawują również sprężyny Eibacha, zestawione ze sztywnymi amortyzatorami Bilstein.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Żeby montaż równie dużych tarcz był możliwy, konieczne okazało się zastosowanie felg o ponadprzeciętnej średnicy. W wersji podstawowej opony naciągnięto na obręcze o średnicy 17 cali. Jednak dla wymagającego klienta Wiesmann proponuje nawet 20 calowe, gumowe walce o szerokości 285 mm, które gwarantują nie tylko przyczepność, ale też znakomicie upiększają pojazd.
Przyjemność z jazdy Roadsterem nie płynie tylko i wyłącznie z zaawansowania technicznego, doskonałej trakcji i dynamiki. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9862/wiesmann-08.jpeg',550,412) ) |
| --- | Wsiadając do wysmakowanej stylistycznie kabiny przenosimy się w czasie. Deska rozdzielcza oraz kubełkowe siedzenia zostały ręcznie obszyte pikowanymi skórami najwyższej jakości, co w połączeniu z detalami wykonanymi z aluminium sprawia wrażenie zasiadania w fotelu w klubie brytyjskich arystokratów... Na szczęście jeden ze wskaźników szybko rozwiewa wszelkie wątpliwości przy pomocy skali, kończącej się na 300 km/h. Warto podkreślić umiejętne łączenie przez firmę Wiesmann tradycji z nowoczesnością. Analogowe wskaźniki na konsoli środkowej nie są jedynie nawiązaniem do historii roadsterów. Nie znaleziono na nie miejsca bezpośrednio przed kierowcą, ponieważ trafił tam ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Panel wzorowany na rozwiązaniach znanych ze sportów motorowych przekazuje jedynie najpotrzebniejsze informacje. Zawiera diody informujące o złej pracy silnika, jak również wskaźnik aktualnie wybranego przełożenia i obrotomierz, wyświetlający jedynie górny zakres obrotów, co znajduje uzasadnienie podczas
dynamicznej jazdy.
Karoseria Wiesmanna prezentuje się skromnie. Próżno na niej szukać spojlerów, czy innych, modnych obecnie dodatków stylistycznych. Trudno rozstrzygać, czy to dobrze, czy może wręcz przeciwnie. Nie ulega jednak wątpliwości, że surowe, acz szlachetne rysy nadwozia Roadstera będą prezentowały się dostojnie nawet za 50 lat. Użycie włókna szklanego do jego wymodelowania pozwoliło na utrzymanie masy pojazdu na poziomie 1200 kilogramów.
Ceny, koszty i wszelkie aspekty związane z finansową stroną podróżowania Wiesmannem nie należą do niskich. Pojazd z silnikiem z BMW M3 kosztuje równe 96.000 euro. Jednak po zakupie większych kół oraz innych dodatków, które podnoszą urodę Roadstera, cena bez trudu przekracza magiczną barierę stu tysięcy euro. Kto zdecyduje się wydać równie dużą sumę na zakup pojazdu, nie zmartwi się na pewno zapotrzebowaniem na paliwo, które w przypadku miejskiej jazdy jest bliskie 20l/100km. Jedno nie ulega wątpliwości - Wiesmann Roadster jest samochodem dla prawdziwego konesera motoryzacji. Przez 12 lat produkcji samochodu, jedynie 500 osób weszło w jego posiadanie, co najlepiej świadczy o wyjątkowości bolidów z gekonem na masce...
Łukasz Szewczyk