Więcej wypadków po zmianie czasu

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Lech Muszyński

Według statystyk w poniedziałek po zmianie czasu jest o 23 proc. więcej wypadków niż w poniedziałek tydzień wcześniej. Powód? Zmęczenie - jeden z bardzo groźnych czynników, na który wielu kierowców nie zwraca uwagi.

W momencie przejścia z czasu zimowego na letni tracimy jedną godzinę snu, a organizm musi przyzwyczaić się do zmienionych godzin odpoczynku. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że nagle rano zmniejsza się ilość światła słonecznego. W ciągu pierwszych dni po zmianie czasu na letni odczuwamy zatem zmęczenie, pogarsza się także samopoczucie. Zmęczenie powoduje spadek koncentracji, sprawia, że potrzebujemy więcej czasu na reakcję, a także może powodować błędne odczytywanie sygnałów oraz gorsze przewidywanie tego, co może się wydarzyć na drodze.

Niewypoczęty kierowca skupia się głównie na samej jeździe bez odpowiedniego analizowania i reagowania np. na znaki drogowe lub sygnalizację świetlną - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Wypadki związane ze zmęczeniem lub zaśnięciem za kierownicą bywają bardzo groźne w skutkach ze względu na dużą prędkość i to, że osoba prowadząca pojazd nie jest w stanie prawidłowo lub wystarczająco szybko zareagować w celu uniknięcia niebezpieczeństwa. Badacze ponadto twierdzą, że ryzyko śmierci lub odniesienia poważnych obrażeń przez kierowcę może być większe w przypadku wypadków wynikających ze zmęczenia.

Wśród 1000 kierowców przeprowadzono ankietę dotyczącą zmęczenia za kierownicą. Jedna czwarta z nich przyznała, że siada za kierownicą nawet wtedy, gdy są senni. Najgorszym jest jednak fakt, że aż 86 proc. kierowców w żaden sposób nie reaguje na uczucie senności. Oznacza to, że nie decydują się na postój i przynajmniej krótką drzemkę. Prawie jedna trzecia osób kontynuuje jazdę nawet wtedy, gdy zaczyna zasypiać.

Najbardziej narażeni na udział w wypadkach spowodowanych sennością są mężczyźni w wieku do 29 lat, osoby pracujące w systemie zmianowym oraz cierpiące na zaburzenia snu.

_ Zdjęcie ma charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą osób umieszczonych na zdjęciu. _

sj

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła