Trwa ładowanie...
d1psmbz

Volkswagen Golf VII GTI Performance – sprawdzony przepis na sukces

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Volkswagen Golf VII GTI Performance – sprawdzony przepis na sukces
(WP)
d1psmbz

*GTI to symbol. Kiedy w latach 80. Volkswagen wypuścił na rynek pierwsze GTI, klienci najpierw przecierali oczy ze zdumienia. Bo jak połączyć sportowe osiągi z funkcjonalnym hatchabackiem? Sprawdzamy zatem ile GTI jest w GTI. *

Dziś w salonach dostępne jest GTI siódmej generacji. Przez 35 lat produkcji tego modelu, pierwotne założenia pozostały jednak takie same. Aktualny model nadal bazuje na Golfie, ma napęd na przód i konkurentom trudno się pogodzić z faktem, że to Golf jest królem hot-hatchy. Nawet jeśli Japończykom, Francuzom czy Amerykanom uda się zbudować przyjemnie jeżdżące i szybkie auto kompaktowe, to do porównania z królem będzie ono podjeżdżać ze zwieszonymi lusterkami i podwiniętym wydechem.

Co pod maską?

d1psmbz

Nowy Golf GTI ma pod maską dwulitrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik, który może być zestawiony ze skrzynią manualną (6 biegów) lub DSG o sześciu przełożeniach. I jeśli chcesz być szybszy na światłach, nie ma co oglądać się na wersję z ręczną przekładnią. DSG zmienia biegi szybciej niż pstryknięcie palcem. Za pośrednictwem dwusprzęgłowego automatu w wersji Performance na koła trafia 230 KM (standardowo 220 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podczas normalnej jazdy silnik jest cichy, a skrzynia pracuje płynnie. Jeśli natomiast kierowca zechce wykorzystać potencjał silnika, potrafi on basowo zabrzmieć i całkiem przyjemnie przyspieszać.

Jak jeździ?

Jazda tym autem jest ciekawym doświadczeniem. Doskonale radzi sobie z wyprzedzaniem na autostradzie, ale znacznie więcej frajdy daje na zwyczajnych ulicach. Tam Golf GTI jest błyskawiczny ale i bardzo zwinny. Łatwo wyczuć jego gabaryty, a na dodatek ma dobre hamulce, które niejedną osobę uratowały przed stłuczką i spotkaniem z ubezpieczycielem. Zawieszenie ma możliwość pracy w trzech trybach i już w standardowym jest nieco sztywniejsze, niż w słabszych wersjach Golfa. Dzięki temu auto znacznie lepiej się prowadzi i zachowuje większą stabilność w czasie szybkiej jazdy. Czuć to zwłaszcza w szybko pokonywanych zakrętach. Problematyczna jest jedynie masa auta.

520 kg nadwagi

d1psmbz

Na tym nieskazitelnym wizerunku jest jednak jedna gruba rysa. Chodzi o to, że Volkswagen tuczy swojego króla. Kiedy pierwsze GTI opuszczało fabrykę w 1982 roku ważyło zaledwie 880 kilogramów, miało 112 KM i przyspieszało do setki w 8,5 sekundy. Dzięki postępowi moc współczesnego Golfa GTI zwiększyła się dwukrotnie (230 KM), a przyspieszenie spadło zaledwie o 2,1 sekundy (nowe GTI z DSG od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,4 sekundy). Najnowsza wersja waży ponad 1400 kilogramów z czego ponad 500 to rozwiązania poprawiające komfort, zapewniające bezpieczeństwo i gadżety potrzebne do spełniania różnych norm i przepisów (np. dotyczących emisji spalin). W dużym uproszczeniu, gdyby wóz ważył mniej, to by mniej palił i spełniałby normy, a oprócz tego dawałby większą radość z jazdy.

* Volkswagen Golf VII GTI *

Wnętrze

d1psmbz

Poza tym, że Golf jest ciężki, jest też wielki. No i to zaliczamy na plus (coś za coś). Odczujemy to, kiedy przyjdzie nam zabrać na pokład komplet pasażerów lub zawieźć dzieci do szkoły. W GTI pierwszej generacji cztery osoby szczelnie wypełnią kabinę, ale za to aktualne GTI zapewni im całkiem przyzwoite warunki. Bagażnik pomieści 380 litrów i tu ciekawostka - pierwsze GTI mogło zmieścić do kufra 357 litrów powietrza. Przez 35 lat, przestrzeń na bagaż zwiększyła o skromne 23 litry.

Deska rozdzielcza jest dokładnie taka sama, jak w przypadku standardowego Golfa. Wersja, która trafiła do naszej redakcji miała kilka elementów z listy dodatkowego wyposażenia, jak np. centralnie umieszczony dotykowy ekran, który wyświetla szereg informacji z systemu nawigacji, a także obsługuje multimedia. Drugi z wyświetlaczy znajduje się pomiędzy zegarami na tablicy przyrządów. Ten służy do pokazywania danych z komputera pokładowego. Steruje się nim za pomocą przycisków na kierownicy. Są też na niej łopatki pozwalające na manualną zmianę biegów.

Oprócz tego na głębokich i doskonale wyprofilowanych fotelach pojawiła się tapicerka z tradycyjną dla szybkich golfów kratą, a tu i ówdzie umieszczono także logotypy przypominające, że mamy do czynienia z GTI.

Te wszystkie dodatki sprawiają, że wnętrze nabiera sportowego sznytu. Ważne też jest to, że wszystkie panele wnętrza wykonane są z przyjemnych w dotyku tworzyw, a ich zmontowanie stoi na najwyższym poziomie.

d1psmbz

Naszym zdaniem

Dla nas Golf GTI zachowuje charakter. Czy to jest wystarczający powód by wydać na niego grubo ponad 120 tysięcy złotych? Odpowiedz brzmi: tak. GTI to symbol i już zawsze nim będzie. Ten wóz jest w obszarze zainteresowania wielu miłośników motoryzacji także przez jego uniwersalność. Potrafi być praktyczny i nowoczesny, ale ma też pazur i lubi ostra jazdę, a za to warto dopłacić. Problematyczna nadwaga Golfa to znak naszych czasów i musimy nauczyć się z nią żyć.

Konkurencja

W segmencie zapoczątkowanym przez Golfa GTI konkurencja jest bardzo silna. Ford proponuje Focusa ST z silnikiem 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM, który kosztuje od 116 tysięcy złotych. Renault ma Megane GT o mocy 205 KM za około 100 tysięcy złotych, a konkurencyjne auto z Japonii to Honda Civic Type-R, który ma teraz aż 305 KM i kosztuje około 150 tysięcy złotych.

d1psmbz

Jakub Tujaka

"Volkswagen Golf VII GTI - Dane techniczne " - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1984"
Moc KM / przy obr./min "230/4700"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "350/1500-4600"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "248"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,1/5,4/6,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,5/7,5/8,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "380/1270"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4268/1799/1442"
Cena wersji podstawowej w zł "127 000"
Cena testowanego modelu w zł "145 000"
Plusy null
Minusy null

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco


d1psmbz

d1psmbz
d1psmbz