WAŻNE
TERAZ

Incydent koło portu w Szczecinie. "Kolejna rosyjska prowokacja"

Volkswagen Cross Polo

None

Obraz

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Dlaczego Volkswagen Polo został samochodem roku 2010? To dobre pytanie, bo przecież ta miniatura Golfa nie wyróżnia się niczym szczególnymi ani pod względem rozwiązań technicznych, ani stylistyki. Jest za to praktycznym do bólu samochodem codziennego użytku, pozbawionym estetycznych fajerwerków, ale właśnie te cechy przekonały jurorów konkursu „Car of the Year”.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Polo zapewnia przyzwoite warunki podróżowania czterem osobom i rozsądnej jak na tę klasę wielkości bagażnik. W zaprezentowanej właśnie wersji Cross zyskał na wyglądzie i własnościach trakcyjnych.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Mieliśmy okazję pokonać nim kilkadziesiąt kilometrów krętymi drogami w okolicach Wiednia. Pierwsze wrażenia to świetne prowadzenie i dobra dynamika. Model z małym, ale mocnym dzięki turbosprężarce benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG dawał sporo radości z jazdy. Cross Polo z tą jednostką przyspiesza do setki w 9,9 sekundy i rozpędza się do 188 km/h. Niestety, zużycie paliwa było wysokie. Na testowej, pozamiejskiej trasie oscylowało w granicach 9-10 l/100 km. Biorąc pod uwagę pojemność silnika oraz fakt, że nie zjechaliśmy nawet z asfaltu - to raczej kiepski wynik. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 5,5 litra. Osiągnięcie go w rzeczywistych warunkach może być trudne.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Volkswagena Polo w nowej wersji Cross po praz pierwszy można było zobaczyć na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. W odróżnieniu od swoich nudnych braci ma kilka uatrakcyjniających go elementów stylistycznych na zewnątrz i wewnątrz oraz nową paletę kolorów.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Podwyższone o 15 milimetrów zawieszenie poprawiło własności jezdne. Wersja Cross powinna lepiej się sprawdzać na naszych dziurawych drogach, niż zwykła „Polówka”.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

„Sportowo - terenowy”, jak określa go producent, charakter pięciodrzwiowego Polo z przodu podkreśla masywny, trójkolorowy zderzak ze srebrną osłoną u dołu, wbudowanymi reflektorami przeciwmgielnymi i dużym wlotem powietrza na środku.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Po bokach zamontowano chroniące przed uszkodzeniami osłony drzwi, nadkoli i progów, wykonane z czarnego plastiku.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Z klasycznego Polo zapożyczona została górna osłona chłodnicy z chromowaną listwą i logo, a także podwójne reflektory z seryjnymi światłami do jazdy dziennej.

/ 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze ożywia dwukolorowa tapicerka mocniej niż w zwykłym Polo wyprofilowanych foteli, tylnej kanapy i drzwi.

10 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

W zależności od barwy nadwozia, do wyboru są cztery zestawy kolorów wnętrza. Zewnętrzne części siedzeń zawsze mają kolor antracytowy, natomiast części środkowe foteli i kanapy oraz środkowe elementy w drzwiach mogą mieć kolor Hot Orange, Orange, Latte Macchiato lub popielaty.

11 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

W miejscach kontaktu z plecami i nogami tkanina ma czarną, siatkową strukturę, która ma zapewnić jej większą trwałość. Na oparciach przednich foteli wyszyto napisy „Cross Polo”.

12 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Kierownicę pokryto perforowaną skórą, na jej ramionach umieszczono matowe, chromowane aplikacje. Szwy kierownicy oraz pokrytego skórą uchwytu dźwigni hamulca ręcznego dopasowano kolorystycznie do wnętrza. Deskę rozdzielczą pokryto miękkim w dotyku tworzywem.

13 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Na próżno w cenniku będziemy szukać wersji z napędem na cztery koła, bo takiej w ogóle nie przewidziano. Cross Polo to zwykła „ośka” z napędem na przód. Trudno zatem oczekiwać jakichkolwiek możliwości jazdy w terenie. Na pewno nie pomoże w tym „offroadowy” design.

14 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Najtańsze Cross Polo z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 85 KM kosztuje 53 390 zł. Jeśli dołożymy skrzynię DSG, cena wzrośnie do 59 990 zł.

15 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Cross Polo jeździ na 17-calowych kołach z pięcioramiennymi, aluminiowymi felgami i oponami w rozmiarze 215/40. W standardowym wyposażeniu są również anodowane, srebrne relingi dachowe na których można umieścić bagażnik lub boks o masie do 75 kg.

16 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Kolejny charakterystyczny dla Cross Polo element to srebrne obudowy lusterek zewnętrznych.

17 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

W Volkswagenie Cross Polo montowane są cztery silniki o mocy od 85 do 105 KM. Do wyboru są 6-biegowe skrzynie manualne oraz 7-stopniowe DSG. Podstawowym silnikiem benzynowym jest jednostka o pojemności 1.4 litra i mocy 85 KM. Najmocniejszy to turbodoładowany 1.2 TSI (105 KM). Gamę silników zamykają dwie jednostki diesla, TDI z bezpośrednim wtryskiem i układem Common Rail, seryjnie wyposażone w filtr cząsteczek stałych. Obie mają pojemność 1.6 litra, ale rozwijają różne moce: 90 i 105 KM. Według producenta mają spalać średnio 4,3 l ON/100 km.

18 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Wersja z silnikiem 1.2 TSI wymaga wyłożenia 56 390 zł (z DSG 62 990 zł).

19 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Do wyboru jest sześć kolorów nadwozia. Dwa z nich: Magma Orange i Terra Beige Metallic są zarezerwowane wyłącznie dla wersji Cross. We wszystkich Cross Polo górna część zderzaków oraz klamki w drzwiach pokryte są lakierem w kolorze nadwozia, a osłony słupków B i C oraz ramy okien błyszczącym lakierem w czarnym kolorze.

20 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Ponieważ nie zastosowano napędu tylnej osi, nie zmniejszyła się pojemność bagażnika, która w standardowym układzie siedzeń wynosi 280 litrów.

21 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 952 litrów. Podłoga bagażnika została przedzielona półką, której wysokość można regulować.

22 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Wyposażenie seryjne Cross Polo obejmuje ESP, mocno wyprofilowane fotele z regulacją wysokości, dzieloną w stosunku 60:40 tylną kanapę, szuflady pod fotelami, kierownicę obszytą skórą, podłokietnik ze schowkiem, nakładki na pedały oraz chromowane aplikacje na wielu przyciskach i elementach wnętrza. Seryjne są także elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy wraz z kontrolą ciśnienia w oponach i centralny zamek z pilotem.

23 / 23Ten co lepiej wygląda

Obraz
© Marek Wieliński

Sprzedaż na naszym rynku już się rozpoczęła. W Polsce nowe Cross Polo jest oferowane ze wszystkimi czterema silnikami. Do wyboru mamy dwie jednostki benzynowe i dwie TDI z Common Rail. Trzy z czterech silników są dostępne z 7-stopniową skrzynią biegów DSG, montowaną także w nowym Polo GTI. Najtańsze Cross Polo z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 85 KM kosztuje 53 390 zł. Za najdroższą wersję z 90-konnym silnikiem 1.6 TDI i 7-biegową skrzynią DSG trzeba zapłacić aż 68 490 zł. Najmocniejszy, 105-konny diesel jest od niej tańszy o 4 800 zł.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę