Uprawnienia na motocykl lub skuter. Czym można jeździć "na dowód" lub kat. B?
Pierwszą rzecz, o którą trzeba zadbać przed przesiadką na skuter lub motocykl, są uprawnienia. Warto wiedzieć, czym można jeździć bez konieczności wyrabiania dodatkowej kategorii prawa jazdy.
Polskie przepisy przewidują aż cztery kategorie prawa jazdy dla motocyklistów: AM, A2, A1 oraz A. Jednocześnie dopuszczają dwie grupy osób, które mogą jeździć na motocyklach bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Takie osoby nie wsiądą na duże maszyny, ale jeśli ktoś szuka sposobu na wygodne i tanie poruszanie się np. po mieście, może być to strzał w dziesiątkę.
Na prawo jazdy kat. B
Pierwszą z tych grup są kierowcy aut osobowych, którzy mają prawo jazdy od przynajmniej trzech lat. Reguluje to Art. 6 Ust. 3 Pkt. 4 Ustawy o kierujących pojazdami. Czytamy tam, że kierowca z odpowiednim stażem może kierować na terytorium Polski:
motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
W praktyce oznacza to, że mając kat. B, można jeździć wieloma małymi motocyklami oraz większymi (choć nie największymi) skuterami. Importerzy często wyraźnie zaznaczają, które modele spełniają wyżej wymienione wymagania, tak by ułatwić kierowcom zakup odpowiedniego pojazdu.
Od końca 2018 roku kierowcy mogą też wsiadać na motocykle trójkołowe bez konieczności wyrabiania dodatkowych uprawnień. Co ciekawe, tutaj nie ma ograniczeń dotyczących mocy pojazdów.
"Na dowód"
Drugą kategorią są osoby, które urodziły się przed 19 stycznia 1995 roku. Automatycznie zdobyły one uprawnienia do poruszania się motorowerami wraz z ukończeniem 18 lat. Aby sprawdzić, czym mogą jeździć, należy spojrzeć do Ustawy Prawo o ruchu drogowym, art. 2 pkt. 46, w której czytamy:
motorower – pojazd dwu-lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm 3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
Mówimy więc o najmniejszych motocyklach i małych skuterach. W tym wypadku łatwo jest rozpoznać, czy mamy do czynienia z jednośladem, którym można jechać "na dowód". Motorowery mają mniejsze tablice rejestracyjne niż klasyczne motocykle.