WAŻNE
TERAZ

Pościg za podejrzewanym żołnierzem. Padły strzały

Prawo jazdy na motocykl: wymagania na kategorię A 

Wymagania proceduralne w procesie ubiegania się o motocyklowe prawo jazdy są takie same jak dla pozostałych kategorii. Jednak w odróżnieniu od kategorii B trzeba mieć ukończone 24 lata. Choć jest wyjątek.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Potr Kamionka/REPORTER

Warunkiem uzyskania prawa jazdy kategorii A jest osiągnięcie wieku 24 lat lub 20 lat. Drugi przypadek jest możliwy do zrealizowania, jeżeli kandydat od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2 – ukończył szkolenie oraz zdał egzamin państwowy. W innym przypadku obowiązuje pierwszy podany wiek – 24 lata.

Szczególnym wyjątkiem są objęci funkcjonariusze służb mundurowych – np. policja – którzy mogą uzyskać pełne uprawnienia kategorii A w wieku 18 lat.

Prawo jazdy kat. A - jaka jest procedura?

Procedurę uzyskania prawa jazdy należy rozpocząć od skompletowania niezbędnych dokumentów. Pierwszym z nich jest PKK, czyli Profil Kandydata na Kierowcę – wniosek, który należy pobrać, wydrukować i wypełnić. Poza formularzem niezbędne jest zdjęcie paszportowe (35mm x 45mm) oraz badanie lekarskie – lekarz orzecznik zweryfikuje wzrok i słuch oraz ogólny stan zdrowia i wyda orzeczenie upoważniające do przystąpienia do kursu na prawo jazdy.

Po skomplementowaniu dokumentów należy zgłosić się do Urzędu Miasta, Dzielnicy, Starostwa Powiatu, aby otrzymać numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę).

Po załatwieniu spraw urzędowych można zgłosić się do wybranej szkoły nauki jazdy i zapisać na kurs. Trwa on 50 godzin zegarowych (30 godz. teorii i 20 godz. praktyki).

Kurs na egzamin na kat. A

Kurs teoretyczny trwa przeważnie do 4 tygodni i kończy się egzaminem wewnętrznym. Dopiero po jego ukończeniu można rozpocząć część praktyczną. Na początku kursant musi sobie poradzić z jazdą na placu manewrowym. Dopiero później wyruszy na naukę w ruchu drogowym. Kurs praktyczny również kończy się egzaminem wewnętrznym, który uprawnia do zapisu na egzamin państwowy w Wojewódzkim bądź Powiatowym Ośrodku Ruchu Drogowego.

Ile kosztuje egzamin na kat. A?

Egzamin teoretyczny kosztuje 30 zł. Składa się z 20 pytań (odpowiedzi: Tak/Nie) i dodatkowych 12 pytań (odpowiedzi A, B, C). Czas na udzielenie wszystkich odpowiedzi wynosi 25 minut. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 74, ale do zdania wystarczy 68.

Sprawdzian praktyczny kosztuje 180 zł i obejmuje sprawdzenie stanu technicznego jednośladu – łańcucha, świateł, klaksonu, poziomu płynów eksploatacyjnych, a także przemieszczenie jednośladu z punktu A do B z wyłączonym silnikiem. Następnie wykonywany jest szybki i wolny slalom, omijanie przeszkód, jazda po łuku (ósemki), ruszanie ze wzniesienia i hamowanie awaryjne. Ukończenie jazd po placu manewrowym upoważnia do części egzaminacyjnej w realnym ruchu drogowym – jazda z egzaminatorem trwa ok. 30 minut.

Pozytywny wynik części praktycznej jest równoznaczny z otrzymaniem uprawnień do kierowania motocyklem, motocyklem z bocznym wózkiem oraz motocyklem z przyczepą motocyklową o masie nieprzekraczającej masy własnej motocykla i 100 kg.

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury