UOKiK sprawdził jakość paliw. Zobacz, na których stacjach oszukują
Przed nami ostatni weekend wakacji. W czasie jego trwania wiele osób będzie wracało z miejsc wypoczynku, bez możliwości zatankowania na znanych sobie stacjach. Dzięki raportowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można ominąć punkty, w których w tym rok sprzedawano paliwo o zaniżonej jakości.
Następstwa błędu
Zatankowanie paliwa nieodpowiedniej jakości może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub jego osprzętu. W przypadku nowoczesnych silników ze skomplikowanym systemem wtryskowym wydatki na naprawę łatwo sięgają wówczas kilku tys. zł. Warto więc wiedzieć, na których stacjach kontrolerzy wykryli produkty niezgodne z wymogami. Taki raport – obejmujący okres od 16 stycznia do 31 lipca 2017 r. – opublikował UOKiK.
Odchylenia najczęściej dotyczyły oleju napędowego. Wśród niedomagań jakościowych paliw wymienia się między innymi niewłaściwą odporność na utlenianie (konsekwencją może być zatykanie dysz wtryskiwaczy), niewłaściwą temperaturę zapłonu (spadek mocy silnika), zbyt wysoką zawartość siarki (osadzanie się nagaru), niewłaściwą prężność par (dławienie się silnika), a także nieodpowiedni skład frakcyjny (nagar).
Poniżej wymieniamy stacje, na których do końca lipca 2017 roku kontrolerzy wykryli paliwo odbiegające od norm określonych przepisami.
Benzyna i olej napędowy
Woj. kujawsko-pomorskie
- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. lubelskie
- Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. lubuskie
- MAD, Torzym, ul. Świebodzińska: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
- MAD, Zielona Góra, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. łódzkie
- Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. małopolskie
- R8motorsport, Wieliczka, ul. Narutowicza 5: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Woj. podlaskie
- Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Mlekpol, Grajewo, ul. Robotnicza 2: benzyna
- LTL, Goniądz, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
- MGR, Mężnin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. pomorskie
- Reflex, Gdynia, ul. Morska116: benzyna (niewłaściwa prężność par)
Woj. śląskie
- Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
- Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
- Ewander Fuel, Częstochowa, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
Woj. warmińsko-mazurskie
- Józef Zmudczyński Stacja Paliw, Iłowo Osada, ul. Jagiellońska 28A: benzyna
- Petrolux, Nowakowo 16: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
Woj. zachodniopomorskie
- Agro-Invest, Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
- Stacja Paliw Tadeusz Żelazek, Rąbino 1C: benzyna (niewłaściwa badawcza liczba oktanowa)
LPG
Woj. lubelskie
- Zakład Usługowo-Handlowy Goławski Robert, Stanin 2G: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Woj. mazowieckie
- M.T.M. Handel, Sokołów Podlaski, ul. Repkowska 53: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Woj. śląskie
- Uniwar, Górki Wielkie, ul. Bielska 16: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej, niewłaściwa zawartość siarki
Złe paliwo niszczy silnik
Wpadka i co dalej?
W przypadku LPG tylko 1,6 proc. kontroli przeprowadzonych jak dotąd w 2017 roku zakończyło się wynikiem negatywnym. W przypadku oleju napędowego i benzyny odsetek ten wyniósł 2,6 proc.
Co robić w razie kłopotów z samochodem, które mogą być następstwem zatankowania paliwa złej jakości? By zgłosić reklamację, przede wszystkim należy mieć w ręku paragon lub fakturę, dlatego zawsze zabierajmy ze stacji dowód zakupu. Na tej podstawie można spróbować skłonić sprzedawcę do dobrowolnego wzięcia odpowiedzialności finansowej za szkody spowodowane przez paliwo, które sprzedał.
Jeśli to się jednak nie uda, pozostaje nam droga sądowa, a ta jest bardzo wyboista. Przed sądem, oprócz rachunku, potrzebna będzie nam też opinia biegłego, który potwierdzi niską jakość paliwa. Wykazać trzeba fakt, że problem spowodowało zatankowane paliwo, a nie to, które w baku było już wcześniej. Pracownik UOKiK-u lub policja muszą więc jak najszybciej pobrać próbkę paliwa dokładnie z tego dystrybutora, z którego skorzystaliśmy.
W dodatku trzeba udowodnić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy awarią samochodu a jakością zatankowanego paliwa. To zadanie dla biegłego. Musi on jeszcze sporządzić listę elementów, które uległy awarii i kosztorys ich naprawy. Dla poszkodowanego kierowcy oznacza to spore koszty związane z samym rozpoczęciem procesu. Jego wynik również nie jest pewny.
Walka z nieuczciwym sprzedawcą paliwa niestety nie jest równa. Dlatego warto śledzić wyniki badań UOKiK-u i tankować w tych punktach, co do działania których nie było zastrzeżeń.