UE ustaliła nowy limit emisji CO2 dla lekkich samochodów dostawczych
Do 2020 r. ma być zredukowana emisja CO2 z lekkich samochodów dostawczych z obecnych 203 g/km do 147 g/km - przewidują unijne przepisy przegłosowane we wtorek przez Parlament Europejski.
- Osiągnęliśmy ten rezultat po trudnych negocjacjach. Jestem zadowolony z tego, że nie ulegliśmy żadnej presji by zmienić ten cel - powiedział cytowany w kominikacie PE sprawodzawca, liberał Holger Krahmer. Za nowym limitem głosowało 552 europosłów, 110 było przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu.
Cel 147 g/km będzie liczony jako średnia dla całej floty lekkich samochodów dostawczych (tzw. vanów) danego producenta. Chodzi o samochody nieprzekraczające ok. 2,6 tony bez ładunku i 3,5 tony z ładunkiem. Limit ten będzie się odnosił do producentów wytwarzających co najmniej 1 000 samochodów rocznie. Za nieprzestrzeganie limitu grożą kary.
W 2018 r. ma też wygasnąć tzw. system superkredytów, które pozwalają producentom bardziej "odciążyć" średnią samochodami emitującymi mniej CO2 niż 50 g/km.
Poradnik bezpiecznego kierowcy!Poradnik bezpiecznego kierowcy!