WAŻNE
TERAZ

Urban jak czarodziej. Litwa zdobyta!

Trzy niemieckie miasta zakażą diesli?

Władze trzech niemieckich miast zastanawiają się nad wprowadzeniem zakazu poruszania się samochodami z silnikami Diesla w dniach, gdy powietrze jest bardziej zanieczyszczone. To może spowodować znaczący odwrót Niemców od aut z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | marcovarro

Bawaria nie chce smogu

Zakaz mógłby obowiązywać na terenie Monachium, Stuttgartu i Hamburga - informuje "Automotive News Europe”. W dniach, gdy powietrze jest niskiej jakości, po ulicach mogłyby jeździć wyłącznie te samochody z silnikiem Diesla, które spełniają normę emisji spalin Euro 6. Jeśli regulacje rzeczywiście wejdą w życie, mogą oznaczać duże kłopoty dla producentów samochodów. Oczywiste jest, że w takim przypadku właściciele aut z wysokoprężnymi jednostkami spalinowymi będą chcieli się ich pozbyć, a część potencjalnych nabywców nowych samochodów zdecyduje się na pojazdy z silnikami benzynowymi lub elektrycznymi.

Dla producentów oznaczałoby to niższe wpływy ze sprzedaży i serwisu pojazdów. Kwestia zakazu to widmo sporych spadków wpływów również dla dostawców podzespołów. Dla przykładu firma Bosch ma w swojej ofercie około 50 tys. elementów dla silników wysokoprężnych.

Niemieckie marki proponują, by miejscowe władze zrezygnowały z wprowadzania zakazów w zamian za obietnicę naprawy samochodów, których rzeczywista emisja budzi wątpliwości. Może jednak chodzić aż o 13 milionów aut.

Mercedes za Volkswagenem

Wpadka Volkswagena i gigantyczna akcja naprawcza, jaką ogłosiła ta firma, znana jest każdemu. W ślad za Volkswagenem podąża Mercedes. Niemiecka firma ogłosiła, że podda naprawie 3 mln samochodów. Chodzi tu o niemal wszystkie pojazdy objęte normami czystości spalin EU 5 i 6, jakie eksploatowane są na terenie Europy. Cała akcja ma kosztować około 220 mln euro i rozpocząć się w najbliższych tygodniach. Wymiana odpowiedniego oprogramowania nie pociągnie za sobą żadnych opłat dla właściciela samochodu i potrwa około jednej godziny.

Niemiecki dziennik "Sueddeutsche Zeitung" oraz niemieckie regionalne telewizje publiczne WDR i NDR podały w czwartek, że w ponad milionie wyprodukowanych przez Daimlera samochodów mogło zostać zainstalowane oprogramowanie manipulujące emisją spalin. Miało to dotyczyć dwóch klas silników, które zamierza obecnie szczegółowo zbadać Federalny Urząd Motoryzacji (KBA).

Mercedes konsekwentnie twierdzi, że działał w ramach obowiązującego prawa. Kwestią sporną jest tutaj - podobnie jak u innych producentów samochodów - tak zwane okno termiczne, czyli zakres temperatury zewnętrznej, przy którym odbywać się może neutralizowanie tlenków azotu w spalinach. Gdy temperatura zasysanego z zewnątrz powietrza odchyla się nadmiernie od tego zakresu, praca systemu neutralizującego grozi nawet uszkodzeniem silnika i dlatego Komisja Europejska zezwoliła, by neutralizacja była wówczas przejściowo wyłączana. Przepis ten skutecznie wykorzystali producenci aut.

Nie tylko Niemcy

Ewentualne wprowadzenie zakazu poruszania się samochodami z silnikiem Diesla niespełniającym normy Euro 6 w Monachium, Stuttgarcie i Hamburgu z pewnością przyspieszy spadkowy trend cen aut wysokoprężnych. Część Niemców postanowi się ich pozbyć, a w konsekwencji znaczna ich liczba trafi do Polski. Proces spadku cen samochodów z silnikiem Diesla i tak będzie jednak zauważalny.

O całkowitym zakazie poruszania się autem z silnikiem Diesla od 2025 roku myśli Londyn, Paryż, Madryt i Ateny. W 2016 roku 46 proc. spośród nowych samochodów sprzedawanych w Niemczech posiadało jednostkę wysokoprężną. Eksperci są zdania, że w 2030 roku na europejskim rynku pojazdy takie będą stanowić zaledwie 9 proc. wolumenu sprzedaży.

Źródło: "Automotive News Europe”, PAP

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025