Toyota Land Cruiser 150 CC: Toyota wysokich lotów

Obraz
Źródło zdjęć: © Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl
Obraz

Rajd Dakar rozpoczyna się za niespełna miesiąc. Tymczasem Polska załoga już teraz przygotowuje samochód do startu w 2013 roku.

Obraz
© (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Zasada budowy aut klasy T1 (o praktycznie nieograniczonej liczbie przeróbek) jest prosta: rama przestrzenna, stanowiąca zazwyczaj jednocześnie klatkę bezpieczeństwa, i mocne, sprawdzone podzespoły, takie jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie. Wszystko to powinno być zgrabnie obudowane lekkim nadwoziem, często jedynie nieznacznie przypominającym auto znanego producenta.

Nie inaczej jest w przypadku konstrukcji, którą we współpracy z Toyotą Motor Poland chce zgłosić w rajdzie Dakar katowicki diler tej marki. Plan jest ambitny: start w Dakarze 2013 roku. Data wydaje się odległa, ale jeśli poważnie myśli się o najtrudniejszym rajdzie terenowym świata, dwa lata poświęcone na budowę, testy i stworzenie zespołu rajdowego to nie tak dużo. W chwili obecnej samochód jest właściwie poligonem doświadczalnym - testowane są w nim różne rozwiązania techniczne pozwalające ukończyć tę morderczą imprezę.

Obraz
© (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Pierwszy poważny sprawdzian auto przeszło podczas tegorocznej edycji najdłuższego rajdu terenowego w Europie: Drezno - Wrocław. Załoga nim startująca dojechała praktycznie bezawaryjnie do mety i zajęła doskonałą, 7. lokatę. Auto, które wystartuje w Dakarze, ma być wierną kopią prezentowanej konstrukcji, ale zbudowaną z nowych części i pozbawioną "chorób wieku dziecięcego".

Land Cruiser 150 CC bazuje na sprawdzonych elementach wielu modeli Toyot. Podstawą konstrukcji jest nieco zmodyfikowana rama z Hiluksa. Zawieszenie zastąpiono o wiele mocniejszymi (w porównaniu z modelem fabrycznym LC 150) mostami sztywnymi. Połączono je z ramą wahaczami pchanymi (przód) i wleczonymi (tył), dołożono też dodatkowy podzespół zawieszenia, tzw. sierżanta. Głównym elementem resorującym są cztery amortyzatory uznanej w off-roadowym świecie marki Fox Racing. Każdy o skoku 400 mm oraz z możliwością dowolnej regulacji (odbicie, dobicie, twardość).

Obraz
© (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Silnik V8 o pojemności 4 litrów i mocy około 300 KM bardzo sprawnie napędza auto. Skrzynia biegów oraz nieodzowny w prawdziwej terenówce reduktor pochodzą z różnych modeli Land Cruisera. Przeróbce uległy także wały napędowe, z tyłu z podwójnym krzyżakiem. Wykonany na zamówienie układ chłodzenia przeniesiony został do tylnej części
pojazdu, co ma zapobiegać jego uszkodzeniom oraz dać lepsze wyważenie nadwozia.

Auto musi przejść jeszcze wiele modyfikacji związanych z dostosowaniem go do rajdów maratonów, w których liczy się głównie wytrzymałość podzespołów. Wiele elementów zamontowanych obecnie zostanie zamienionych na bardziej odpowiadające warunkom pustynnym, np. opony. Załoga Dominik Bugajski i Kamil Nowak (planują jako jedyni Polacy wystartować w prywatnym aucie w klasie T1) będzie się mierzyć z takimi konstrukcjami jak VW Race Touareg. Powodzenia!

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro