Testy zderzeniowe Euro NCAP

Próby zderzeniowe wykonywane przez Euro NCAP mają największe znaczenie dla zmotoryzowanych na Starym Kontynencie

Obraz
Źródło zdjęć: © Euro NCAP

/ 8Chevrolet Trax - 5 gwiazdek

Obraz
© Euro NCAP

Próby zderzeniowe wciąż pozostają najważniejszym źródłem informacji na temat poziomu bezpieczeństwa, oferowanego przez samochody. Te wykonywane przez Euro NCAP mają największe znaczenie dla zmotoryzowanych na Starym Kontynencie. W teście samochód może zdobyć maksymalnie pięć gwiazdek i wiele nowych samochodów taki rezultat osiąga. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie one są na równi bezpieczne. Euro NCAP dodatkowo określa, w jakim procencie dany model spełnia oczekiwania w zakresie ochrony dorosłych, dzieci i pieszych, a także systemów, poprawiających poziom bezpieczeństwa.

Oczywiście, do pewnego stopnia można zakwestionować wyniki tych testów. W końcu producenci samochodów, by liczyć na dobrą sprzedaż, szybko musieli nauczyć się takiego konstruowania pojazdów, by jak najlepiej przechodziły one próby Euro NCAP. Nie oznacza to jednak, że równie dobrze chronią pasażerów w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Przykładem na to może być nowy rodzaj testów wprowadzony przez amerykańskie IIHS. Auta, które na Starym Kontynencie dostały komplet gwiazdek, całkowicie "oblały" podczas testu na tzw. zderzenie obrysowe.

Zamorska instytucja nie testuje wszystkich samochodów dostępnych w Europie, toteż efekty pracy Euro NCAP wciąż pozostają najlepszym źródłem informacji na temat poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez samochody. Oto wyniki najnowszych testów europejskiej instytucji.

/ 8Chevrolet Trax - 5 gwiazdek

Obraz
© Euro NCAP

Model, który pod wieloma względami jest bliźniaczy względem Opla Mokki, poradził sobie najlepiej spośród aut tym razem testowanych przez Euro NCAP. W pełni zasłużone pięć gwiazdek. Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik w zderzeniach bocznych. W przypadku kolizji z samochodem zabezpieczenie kierowcy w całości określono na dobre - zielony kolor symbolu manekina. W razie zderzenia ze słupem tylko klatka piersiowa jest chroniona nieco słabiej, czyli "odpowiednio" - kolor żółty.

Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 64 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

/ 8Dacia Sandero - 4 gwiazdki

Obraz
© Euro NCAP

Rumuńska marka, produkująca samochody dzięki wsparciu Renault, zyskuje klientów przede wszystkim dzięki niskiej cenie produktów. Nabywcy tych samochodów akceptowali dość niski poziom bezpieczeństwa, dla zaoszczędzenia kilkunastu lub wręcz kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nowe Sandero jest jednak inne. Model ten przeszedł próby zderzeniowe Euro NCAP najlepiej w historii marki i otrzymał cztery gwiazdki.

Podczas zderzenia czołowego klatka piersiowa kierowcy jest chroniona "akceptowalnie", co równa się ocenie 3 w pięciostopniowej skali. Łydki mogą liczyć na "adekwatną" ochronę - 4 na 5, a pozostałe części ciała na "dobrą", czyli 5 na 5. Pasażer chroniony jest dobrze z wyjątkiem klatki piersiowej - 3 na 5. Boczne uderzenie w słupek ujawnia słaby punkt Sandero. W takim wypadku ochrona klatki piersiowej kierowcy jest zaledwie "słaba" - 2 na 5.

/ 8Dacia Sandero - 4 gwiazdki

Obraz
© Euro NCAP

Ochrona dorosłych: 80 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 57 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 55 proc.

/ 8Renault Captur - 5 gwiazdek

Obraz
© Euro NCAP

Stylowy, zbudowany na płycie podłogowej modelu Clio, miejski SUV Captur, otrzymał od Euro NCAP pięć gwiazdek. Samochód bardzo dobrze spisuje się podczas zderzenia czołowego. Ochrona całego ciała kierowcy została oceniona na "dobrą" - 5 na 5. Co ciekawe, nieco gorzej jest w przypadku zasiadającego obok niego pasażera. Ochrona dobra z wyjątkiem klatki piersiowej - 4 na 5. Renault rozczarowuje podczas próby zderzenia bocznego ze słupem. Ochrona klatki piersiowej kierowcy jest tylko "słaba" - 2 na 5, a brzucha "akceptowalna" - 3 na 5.

/ 8Renault Captur - 5 gwiazdek

Obraz
© Euro NCAP

Ochrona dorosłych: 88 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 61 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

/ 8Nissan Evalia - 3 gwiazdki

Obraz
© Euro NCAP

Proponowany przez Nissana van spisał się najgorzej spośród testowanych tym razem samochodów. W razie zderzenia czołowego kierowca może liczyć na dobrą ochronę - 5 na 5 - tylko w przypadku głowy. Lewa goleń zabezpieczana jest "adekwatnie" - 4 na 5, a pozostałe części ciała tylko "akceptowalnie" - 3 na 5. Pasażer ma zapewnioną dobrą ochronę głowy i podudzi; klatka piersiowa - 4 na 5, uda - 3 na 5. Podczas bocznego uderzenia w słupek klatka piersiowa kierowcy jest chroniona "słabo" - 2 na 5. W Nissanie bezpiecznie mogą poczuć się jedynie dzieci. W siedmioosobowym wnętrzu na czterech miejscach można przymocować fotelik z bazą Isofix.

/ 8Nissan Evalia - 3 gwiazdki

Obraz
© Euro NCAP

Ochrona dorosłych: 68 proc.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 55 proc.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę