Testy zderzeniowe Euro NCAP
Próby zderzeniowe wykonywane przez Euro NCAP mają największe znaczenie dla zmotoryzowanych na Starym Kontynencie
Chevrolet Trax - 5 gwiazdek
Próby zderzeniowe wciąż pozostają najważniejszym źródłem informacji na temat poziomu bezpieczeństwa, oferowanego przez samochody. Te wykonywane przez Euro NCAP mają największe znaczenie dla zmotoryzowanych na Starym Kontynencie. W teście samochód może zdobyć maksymalnie pięć gwiazdek i wiele nowych samochodów taki rezultat osiąga. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie one są na równi bezpieczne. Euro NCAP dodatkowo określa, w jakim procencie dany model spełnia oczekiwania w zakresie ochrony dorosłych, dzieci i pieszych, a także systemów, poprawiających poziom bezpieczeństwa.
Oczywiście, do pewnego stopnia można zakwestionować wyniki tych testów. W końcu producenci samochodów, by liczyć na dobrą sprzedaż, szybko musieli nauczyć się takiego konstruowania pojazdów, by jak najlepiej przechodziły one próby Euro NCAP. Nie oznacza to jednak, że równie dobrze chronią pasażerów w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Przykładem na to może być nowy rodzaj testów wprowadzony przez amerykańskie IIHS. Auta, które na Starym Kontynencie dostały komplet gwiazdek, całkowicie "oblały" podczas testu na tzw. zderzenie obrysowe.
Zamorska instytucja nie testuje wszystkich samochodów dostępnych w Europie, toteż efekty pracy Euro NCAP wciąż pozostają najlepszym źródłem informacji na temat poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez samochody. Oto wyniki najnowszych testów europejskiej instytucji.
Chevrolet Trax - 5 gwiazdek
Model, który pod wieloma względami jest bliźniaczy względem Opla Mokki, poradził sobie najlepiej spośród aut tym razem testowanych przez Euro NCAP. W pełni zasłużone pięć gwiazdek. Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik w zderzeniach bocznych. W przypadku kolizji z samochodem zabezpieczenie kierowcy w całości określono na dobre - zielony kolor symbolu manekina. W razie zderzenia ze słupem tylko klatka piersiowa jest chroniona nieco słabiej, czyli "odpowiednio" - kolor żółty.
Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 64 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Dacia Sandero - 4 gwiazdki
Rumuńska marka, produkująca samochody dzięki wsparciu Renault, zyskuje klientów przede wszystkim dzięki niskiej cenie produktów. Nabywcy tych samochodów akceptowali dość niski poziom bezpieczeństwa, dla zaoszczędzenia kilkunastu lub wręcz kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nowe Sandero jest jednak inne. Model ten przeszedł próby zderzeniowe Euro NCAP najlepiej w historii marki i otrzymał cztery gwiazdki.
Podczas zderzenia czołowego klatka piersiowa kierowcy jest chroniona "akceptowalnie", co równa się ocenie 3 w pięciostopniowej skali. Łydki mogą liczyć na "adekwatną" ochronę - 4 na 5, a pozostałe części ciała na "dobrą", czyli 5 na 5. Pasażer chroniony jest dobrze z wyjątkiem klatki piersiowej - 3 na 5. Boczne uderzenie w słupek ujawnia słaby punkt Sandero. W takim wypadku ochrona klatki piersiowej kierowcy jest zaledwie "słaba" - 2 na 5.
Dacia Sandero - 4 gwiazdki
Ochrona dorosłych: 80 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 57 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 55 proc.
Renault Captur - 5 gwiazdek
Stylowy, zbudowany na płycie podłogowej modelu Clio, miejski SUV Captur, otrzymał od Euro NCAP pięć gwiazdek. Samochód bardzo dobrze spisuje się podczas zderzenia czołowego. Ochrona całego ciała kierowcy została oceniona na "dobrą" - 5 na 5. Co ciekawe, nieco gorzej jest w przypadku zasiadającego obok niego pasażera. Ochrona dobra z wyjątkiem klatki piersiowej - 4 na 5. Renault rozczarowuje podczas próby zderzenia bocznego ze słupem. Ochrona klatki piersiowej kierowcy jest tylko "słaba" - 2 na 5, a brzucha "akceptowalna" - 3 na 5.
Renault Captur - 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych: 88 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 61 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Nissan Evalia - 3 gwiazdki
Proponowany przez Nissana van spisał się najgorzej spośród testowanych tym razem samochodów. W razie zderzenia czołowego kierowca może liczyć na dobrą ochronę - 5 na 5 - tylko w przypadku głowy. Lewa goleń zabezpieczana jest "adekwatnie" - 4 na 5, a pozostałe części ciała tylko "akceptowalnie" - 3 na 5. Pasażer ma zapewnioną dobrą ochronę głowy i podudzi; klatka piersiowa - 4 na 5, uda - 3 na 5. Podczas bocznego uderzenia w słupek klatka piersiowa kierowcy jest chroniona "słabo" - 2 na 5. W Nissanie bezpiecznie mogą poczuć się jedynie dzieci. W siedmioosobowym wnętrzu na czterech miejscach można przymocować fotelik z bazą Isofix.
Nissan Evalia - 3 gwiazdki
Ochrona dorosłych: 68 proc.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 55 proc.
tb, moto.wp.pl