Studio ED2: miejsce, gdzie powstają europejskie Toyoty

Europejskim klientom nie zawsze podobała się japońska stylistyka samochodów. Dlatego też od 1989 r. funkcjonuje ED2 - miejsce, gdzie powstają auta przeznaczone na rynki Starego Kontynentu.

Obraz

/ 15Studio ED2: miejsce, gdzie powstają europejskie Toyoty

Obraz
© Materiały prasowe

Minęło 15 lat, odkąd pierwszy model zaprojektowany w studiu ED2 został Europejskim Samochodem Roku. Była nim Toyota Yaris, nagrodzona w 2000 r. Placówka powstała w 1989 r. w Brukseli. W 2000 r. przeniesiono ją w okolice Nicei, gdzie istnieje do dziś. Poza wspomnianym Yarisem dziełem ED2 są takie auta, jak Corolla Verso, Avensis, Auris i Land Cruiser. Powstały am również prototypy i koncepty C-HR, ME:WE, IQ czy Lexus LF-SA.

/ 15Toyota Yaris

Obraz
© Materiały prasowe

Yarisa I generacji zaprojektował Sotiris Kovos jako europejską wersję japońskiej Toyoty Vitz i następcę Toyoty Stalet. Jego prezentacja odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1998 r. Produkcja ruszyła rok później, a w 2000 r. auto zostało wybrane Europejskim Samochodem Roku. W 2003 r. przeprowadzono facelifting. Samochód cieszył się bardzo dużą popularnością - sprzedano łącznie 1,2 mln egzemplarzy.

/ 15Toyota Yaris

Obraz
© Materiały prasowe

Klienci mieli do wyboru trzy silniki benzynowe (1.0 68 KM, 1.3 86 KM, 1.5 106 KM) i jeden diesel (1.4 D-4D 75 KM). Wraz z liftingiem wprowadzono sportowy silnik 1.5 Turbo 150 KM. W 2011 roku na rynek wszedł Yaris trzeciej generacji, zaś rok później model hybrydowy

/ 15Toyota Yaris

Obraz
© Materiały prasowe

Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja Yarisa po liftingu. Europejska wersja wyróżnia się charakterystycznym przodem, który nawiązuje do znaku X na froncie mniejszej Toyoty Aygo. Choć nowe Aygo zostało zaprojektowane w Japonii, a jego twórcy wzorowali się na japońskiej kulturze młodzieżowej, Yaris z chromowanym X, biegnącym od przymrużonych świateł do samego spodu zderzaka zintegrowanego z atrapą chłodnicy, wygląda bardzo europejsko. Wersja hybrydowa wygląda tak samo jak konwencjonalna.

/ 15Toyota Avensis

Obraz
© Materiały prasowe

Idea podbicia serca Europejczyków przyświecała także powstaniu Toyoty Avensis, następczyni niezniszczalnej Cariny E. Pierwsza generacja powstała w 1997 roku, jeszcze przed założeniem studia ED2, ale następne zostały zaprojektowane już pod Niceą.

/ 15Toyota Avensis

Obraz
© Materiały prasowe

Nowy Avensis, który trafił do salonów w czerwcu tego roku, ma całkowicie przeprojektowany przód oraz zmieniony tył. Auto wygląda nowocześnie i dynamicznie, jest taż mocniej osadzone na drodze. Daleko mu do krzykliwości, ale połączenie nowoczesności, elegancji i stonowania było zawsze atutem tego modelu

/ 15Toyota Corolla Verso

Obraz
© Materiały prasowe

Projekt tego samochodu jest efektem konkursu, ogłoszonego przez Toyota Motor Corporation. Do rywalizacji stanęły dwa studia

/ 15Toyota Auris

Obraz
© Materiały prasowe

W 2006 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Corolla hatchback ukazała swoje nowe, złote oblicze. Nowy Auris nawiązywał stylem do ówczesnej Corolli i Yarisa, jednak został zaprojektowany całkowicie od początku, dzięki czemu zyskał większe wymiary nadwozia i przestronniejszą kabinę. Samochód zaprojektowano z myślą o europejskich klientach, którzy oczekują od samochodu atrakcyjnego wyglądu, wygody i nowoczesności.

Wersja produkcyjna ukazała się z nieco zmienionym grillem i przednimi światłami. Samochód dostępny był z 4 silnikami benzynowymi (1.33 Dual VVT-i 101 KM, 1.4 VVT-i 97 KM, 1.6 Dual VVT-i 124 KM i 1.6 Valvematic 1232 KM) oraz z trzema dieslami (1.4 D-4D 90 KM, 2.0 D-4D 126 KM, 2.2 D-CAT 177 KM z filtrem cząstek stałych).

/ 15Toyota Auris

Obraz
© Materiały prasowe

W 2010 roku Auris zyskał ogromny atut

10 / 15Toyota Auris

Obraz
© Materiały prasowe

W lipcu debiutuje wersja po głębokim liftingu, który obejmie stylistykę nadwozia, całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowe lub odświeżone silniki o mniejszym zużyciu paliwa, w tym całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo, oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Nowy Auris wygląda bardziej elegancko

11 / 15Toyota C-HR Hybrid koncept

Obraz
© Materiały prasowe

Tym samochodem Toyota pokazała się z zupełnie nowej strony. Cudowne dziecko studia ED2 to drapieżny cross-over, który w przyszłym roku zadebiutuje w salonach. Auto łączy wygląd przyczajonej do skoku pantery ze zwinnością i dynamiką GT86, nowoczesnym układem hybrydowym i innowacyjnym podejściem do mobilności, tym samym, które 20 lat temu zaowocowało pojawieniem się na rynku RAV4, a wraz z nim nowego segmentu SUV. Toyocie tak spodobał się szalony projekt nicejskich konstruktorów, że postanowiła przeprojektować nadchodzącego Priusa 4 generacji w podobnym kierunku.

12 / 15Toyota C-HR Hybrid koncept

Obraz
© Materiały prasowe

C-HR Concept zbudowany jest na zupełnie nowej platformie. Auto ma długość 4350 mm, szerokość 1850 mm, wysokość 1500 mm, a rozstaw osi 2640 mm. Samochód świetnie się prowadzi m.in. dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i zwiększonej sztywności nadwozia. Auto będzie napędzał układ hybrydowy nowej generacji, który zadebiutuje najpierw pod maską nowego Priusa. Ma być oszczędniejszy od obecnego aż o 15 proc., charakteryzować się jeszcze większą płynnością, kulturą pracy i wydajnością cieplną.

13 / 15Toyota ME:WE

Obraz
© Materiały prasowe

Ten model wywołał nieco zamieszania nie tylko w świecie motoryzacji, ale także sztuki. Powstał we współpracy studia ED2 i Jean-Marie Massauda, sławnego projektanta, cenionego za wizjonerskie projekty użytkowe i architektoniczne. Samochód zaprojektowany jest w taki sposób, aby móc w razie potrzeby pełnić rolę hatchbacka, pick-upa, kabrioleta lub samochodu terenowego, a waży tylko 750 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym. Rewolucyjna karoseria z paneli z tworzywa sztucznego pozwala na samodzielne modyfikacje, a ponadto otwiera niespotykane możliwości stylizacji. Desing Museum w Londynie nominowało ME:WE do nagrody Designs of the Year 2014.

14 / 15Toyota ME:WE

Obraz
© Materiały prasowe

W konkursie biorą udział najbardziej oryginalne projekty poprzedniego roku. Dzięki niemu można zapoznać się z najlepszymi światowymi osiągnięciami w projektowaniu architektury, mebli, produktów i środków transportu, a także w projektowaniu cyfrowym i w grafice.

15 / 15Lexus LF-SA Concept

Obraz
© Materiały prasowe

Z okazji 25. rocznicy premiery pierwszego modelu marki Lexus

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę