Studio ED2: miejsce, gdzie powstają europejskie Toyoty
Europejskim klientom nie zawsze podobała się japońska stylistyka samochodów. Dlatego też od 1989 r. funkcjonuje ED2 - miejsce, gdzie powstają auta przeznaczone na rynki Starego Kontynentu.
Studio ED2: miejsce, gdzie powstają europejskie Toyoty
Minęło 15 lat, odkąd pierwszy model zaprojektowany w studiu ED2 został Europejskim Samochodem Roku. Była nim Toyota Yaris, nagrodzona w 2000 r. Placówka powstała w 1989 r. w Brukseli. W 2000 r. przeniesiono ją w okolice Nicei, gdzie istnieje do dziś. Poza wspomnianym Yarisem dziełem ED2 są takie auta, jak Corolla Verso, Avensis, Auris i Land Cruiser. Powstały am również prototypy i koncepty C-HR, ME:WE, IQ czy Lexus LF-SA.
Toyota Yaris
Yarisa I generacji zaprojektował Sotiris Kovos jako europejską wersję japońskiej Toyoty Vitz i następcę Toyoty Stalet. Jego prezentacja odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1998 r. Produkcja ruszyła rok później, a w 2000 r. auto zostało wybrane Europejskim Samochodem Roku. W 2003 r. przeprowadzono facelifting. Samochód cieszył się bardzo dużą popularnością - sprzedano łącznie 1,2 mln egzemplarzy.
Toyota Yaris
Klienci mieli do wyboru trzy silniki benzynowe (1.0 68 KM, 1.3 86 KM, 1.5 106 KM) i jeden diesel (1.4 D-4D 75 KM). Wraz z liftingiem wprowadzono sportowy silnik 1.5 Turbo 150 KM. W 2011 roku na rynek wszedł Yaris trzeciej generacji, zaś rok później model hybrydowy
Toyota Yaris
Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja Yarisa po liftingu. Europejska wersja wyróżnia się charakterystycznym przodem, który nawiązuje do znaku X na froncie mniejszej Toyoty Aygo. Choć nowe Aygo zostało zaprojektowane w Japonii, a jego twórcy wzorowali się na japońskiej kulturze młodzieżowej, Yaris z chromowanym X, biegnącym od przymrużonych świateł do samego spodu zderzaka zintegrowanego z atrapą chłodnicy, wygląda bardzo europejsko. Wersja hybrydowa wygląda tak samo jak konwencjonalna.
Toyota Avensis
Idea podbicia serca Europejczyków przyświecała także powstaniu Toyoty Avensis, następczyni niezniszczalnej Cariny E. Pierwsza generacja powstała w 1997 roku, jeszcze przed założeniem studia ED2, ale następne zostały zaprojektowane już pod Niceą.
Toyota Avensis
Nowy Avensis, który trafił do salonów w czerwcu tego roku, ma całkowicie przeprojektowany przód oraz zmieniony tył. Auto wygląda nowocześnie i dynamicznie, jest taż mocniej osadzone na drodze. Daleko mu do krzykliwości, ale połączenie nowoczesności, elegancji i stonowania było zawsze atutem tego modelu
Toyota Corolla Verso
Projekt tego samochodu jest efektem konkursu, ogłoszonego przez Toyota Motor Corporation. Do rywalizacji stanęły dwa studia
Toyota Auris
W 2006 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Corolla hatchback ukazała swoje nowe, złote oblicze. Nowy Auris nawiązywał stylem do ówczesnej Corolli i Yarisa, jednak został zaprojektowany całkowicie od początku, dzięki czemu zyskał większe wymiary nadwozia i przestronniejszą kabinę. Samochód zaprojektowano z myślą o europejskich klientach, którzy oczekują od samochodu atrakcyjnego wyglądu, wygody i nowoczesności.
Wersja produkcyjna ukazała się z nieco zmienionym grillem i przednimi światłami. Samochód dostępny był z 4 silnikami benzynowymi (1.33 Dual VVT-i 101 KM, 1.4 VVT-i 97 KM, 1.6 Dual VVT-i 124 KM i 1.6 Valvematic 1232 KM) oraz z trzema dieslami (1.4 D-4D 90 KM, 2.0 D-4D 126 KM, 2.2 D-CAT 177 KM z filtrem cząstek stałych).
Toyota Auris
W 2010 roku Auris zyskał ogromny atut
Toyota Auris
W lipcu debiutuje wersja po głębokim liftingu, który obejmie stylistykę nadwozia, całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowe lub odświeżone silniki o mniejszym zużyciu paliwa, w tym całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo, oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Nowy Auris wygląda bardziej elegancko
Toyota C-HR Hybrid koncept
Tym samochodem Toyota pokazała się z zupełnie nowej strony. Cudowne dziecko studia ED2 to drapieżny cross-over, który w przyszłym roku zadebiutuje w salonach. Auto łączy wygląd przyczajonej do skoku pantery ze zwinnością i dynamiką GT86, nowoczesnym układem hybrydowym i innowacyjnym podejściem do mobilności, tym samym, które 20 lat temu zaowocowało pojawieniem się na rynku RAV4, a wraz z nim nowego segmentu SUV. Toyocie tak spodobał się szalony projekt nicejskich konstruktorów, że postanowiła przeprojektować nadchodzącego Priusa 4 generacji w podobnym kierunku.
Toyota C-HR Hybrid koncept
C-HR Concept zbudowany jest na zupełnie nowej platformie. Auto ma długość 4350 mm, szerokość 1850 mm, wysokość 1500 mm, a rozstaw osi 2640 mm. Samochód świetnie się prowadzi m.in. dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i zwiększonej sztywności nadwozia. Auto będzie napędzał układ hybrydowy nowej generacji, który zadebiutuje najpierw pod maską nowego Priusa. Ma być oszczędniejszy od obecnego aż o 15 proc., charakteryzować się jeszcze większą płynnością, kulturą pracy i wydajnością cieplną.
Toyota ME:WE
Ten model wywołał nieco zamieszania nie tylko w świecie motoryzacji, ale także sztuki. Powstał we współpracy studia ED2 i Jean-Marie Massauda, sławnego projektanta, cenionego za wizjonerskie projekty użytkowe i architektoniczne. Samochód zaprojektowany jest w taki sposób, aby móc w razie potrzeby pełnić rolę hatchbacka, pick-upa, kabrioleta lub samochodu terenowego, a waży tylko 750 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym. Rewolucyjna karoseria z paneli z tworzywa sztucznego pozwala na samodzielne modyfikacje, a ponadto otwiera niespotykane możliwości stylizacji. Desing Museum w Londynie nominowało ME:WE do nagrody Designs of the Year 2014.
Toyota ME:WE
W konkursie biorą udział najbardziej oryginalne projekty poprzedniego roku. Dzięki niemu można zapoznać się z najlepszymi światowymi osiągnięciami w projektowaniu architektury, mebli, produktów i środków transportu, a także w projektowaniu cyfrowym i w grafice.
Lexus LF-SA Concept
Z okazji 25. rocznicy premiery pierwszego modelu marki Lexus