Pod względem ilości samochodów zasilanych autogazem Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie. Ilość montowanych instalacji LPG zaczyna się jednak zmniejszać, a eksperci sugerują, że mamy do czynienia ze stabilizacją rynku.
W 2006 r. założono w naszym kraju 260 tys. instalacji autogazu. Oznacza to 44-procentowy spadek w porównaniu do roku 2005.
- Jedną z przyczyn zmniejszającej się ilości montażu instalacji gazu płynnego w pojazdach jest spadek zainteresowania instalacjami nowej generacji. Są one dość drogie, przez co koszt ich założenia zwraca się długo – mówi Sylwester Śmigieł, przewodniczący Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
- Ilość pojazdów z instalacją autogazu w Polsce na koniec 2006 r. oszacowaliśmy na 1 980 000 sztuk (w 2005 r. 1 770 000 – przyp. red.). Liderujemy pod tym względem w Europie. Bardzo prawdopodobne, że mamy w ogóle pierwsze miejsce w świecie wyprzedzając Koreę Południową – stwierdza Sylwester Śmigieł.
Jego zdaniem sprzedaż LPG i ilość zakładanych w tym roku instalacji utrzymają się na poziomie z roku 2006.
- Wiele zależeć będzie jednak od podwyżki akcyzy na autogaz planowanej na 1 września przez Ministerstwo Finansów. Jeśli wejdzie ona w życie, to LPG może zdrożeć o 28 gr na litrze. W przeliczeniu na jeden samochód oznacza to wzrost kosztów średnio prawie o 450 zł rocznie – mówi Sylwester Śmigieł.
- Uważam, że posłowie nie zdecydują się na poparcie rządowego projektu. Tak znaczne jednorazowe obciążenie kieszeni kierowców wywołałoby zbyt dużo protestów. Podobne pomysły pojawiały się już i dwa lata temu, i rok temu i nie zostały przyjęte – uspokaja Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.
ZOBACZ TEŻ:
Autor: Maciej Pobocha