Polski Fiat 125p czyli "Kredens"

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-02.jpeg',500,345) ) |
| --- | Jeremi Przybora mówił o nim "samochód polskiego inteligenta". Znacznie później został ulubioną bryką młodocianych przestępców.

"Duży" Fiat przestawił na nowe tory całą polską motoryzację. Wraz z nim zawitały do nas nowoczesne metody produkcji. Starania o licencję były koronkową robotą dyplomatyczną. Należało przekonać nie tylko władze w kraju, ale również stróżów doktryny RWPG, że nowoczesny wóz Polsce potrzebny jest. Włosi byli otwarci, choć w samochodzie jaki oferowali były ślady jego poprzedników: płyta podłogowa pochodziła z modelu 1300/1500, a środkowa cześć nadwozia ze 124. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-04.jpeg',500,350) ) |
| --- | Wprowadzono modyfikacje, które lepiej przystosowały Fiata 125 do naszych warunków. Parę nietrwałych kwadratowych reflektorów zastąpiono okrągłymi, a miskę olejową i tarcze hamulcowe wyposażono w osłony.

Produkcja Polskiego Fiata 125p ruszyła w 1967 roku. Na pierwszy ogień poszła wersja 1300, przez wielu wspominana jako najlepsza, montowana początkowo z włoskich części. Hamulce były aż za dobre. Dość częstym wypadkiem było wtedy najechanie na tył ostro hamującego Fiata. Gros aut na ulicach miało mniej skuteczne "bębny". Silnik 1500 pojawił się w 1969 roku. W 1971 roku przedstawiono kombi, opracowane jeszcze we Włoszech, na bazie którego nad Wisłą zaprojektowano sanitarkę i pikapa. Powstały rajdowe modele z silnikami od Fiata 132: "Monte Carlo" – z silnikiem 1600 i "Akropolis" - 1800 cm3. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-07.jpeg',500,345) ) |
| --- | Edward Gierek otworzył 22 lipca 1974 roku Trasę Łazienkowską z pokładu wydłużonego, sześciodrzwiowego kabrioletu przygotowanego specjalnie na tę okazję. Później budowano "jamniki" w krótkich seriach, również w odmianie z dachem. Prototypami pozostały dwudrzwiowy kabriolet oraz terenowe kombi 4x4.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12304/fso-06.jpeg',500,350) ) |
| --- | Fiat został sztandarowym towarem eksportowym "dziesiątej potęgi gospodarczej świata" i genialnym narzędziem propagandy sukcesu. Regularnie uczestniczył w rajdach, a w 1973 roku na podwrocławskiej autostradzie za jednym zamachem ustanowił rekordy świata w prędkości na dystansie 25 tys. km, 50 tys. km i 25 tys. mil. Wśród dużych importerów Polskiego Fiata były nie tylko "demoludy", ale również Anglia i Francja. Port Północny, nasze "okno na świat" wypełniały szeregi czekających na zaokrętowanie samochodów. Spośród prawie półtora miliona wyprodukowanych do 1991 roku aut ponad połowę wysłano za granicę. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-08.jpeg',500,353) ) |
| --- | W kraju postępowała "fiatyzacja" przemysłu motoryzacyjnego. Częściami Fiata odmłodzono Syrenki, Nysy i Żuki. Dostał ich nieco rolniczy Tarpan, a nawet autobus Autosan H-9. Konstruktorzy używali zespołów Fiata do budowy prototypów, między innymi intrygujących coupe.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-09.jpeg',500,339) ) |
| --- | Powab auta zaczął blaknąć, gdy w 1978 roku pojawił się Polonez. Pięć lat później wygasły prawa do używania marki "Polski Fiat" i samochód oznaczono zwyczajnie - FSO 1300/1500. W serialu "07 zgłoś się" Fiat grał jeszcze postrach szos. Kilka lat potem w "Zmiennikach" był już zwykłą, taksówkarską furą.

W burzliwych latach "młodego" kapitalizmu po raz ostatni zwrócił na siebie uwagę. Z ksywką "kanciak" vel "kredens" był zabierany "na robotę" przez złodziei samochodów i innych szukających łatwego zarobku. Resztki elegancji odarli z niego sobotnio-niedzielni kaskaderzy. Dopiero od niedawna próbują mu ją przywrócić kolekcjonerzy wyszukujący nieliczne już egzemplarze w przyzwoitym stanie.

Zobacz też:

Autor: Michał Kij

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯