Kochana skarpeta!!!

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12092/syrena-101-01.jpeg',550,412) ) |
| --- | To najbardziej rażące zaniedbanie w historii naszego serwisu motoryzacyjnego. Podaliśmy wiadomość o jubileuszu mało znaczącego Fiata 500, a przeoczyliśmy półwiecze Skarpety, której pierwszy seryjny egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej równo 50 lat i jeden dzień temu!

Prototyp Syreny zaprezentowano po raz pierwszy podczas przaśnego festynu sławiącego dynamikę naszej gospodarki socjalistycznej, to jest czerwcowych targów poznańskich w 1955 roku. Entuzjastycznie przyjęto zapowiedzi, że możemy produkować jakiś własny małolitrażowy samochód, który w odróżnieniu od dygnitarskiej Warszawy, przeznaczony będzie dla ludności.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/syrena-105-01.jpeg',550,352) ) |
| --- | Syrenkę produkowano od 1957 roku do 1983 roku. Zmieniało się wiele, bo szykowano kolejne ulepszenia, przeniesiono nawet produkcję z Warszawy do Bielska. Nie zmieniało się jedno: Skarpeta pozostawała skarpetą. Nikt, kto tym „autem” nie jeździł, nie zrozumie tych słów. …Ale tak całkiem serio, to najciekawsze w tym modelu były projekty, których nigdy nie skierowano do produkcji, a w szczególności Syrena Sport. Ten zgrabny i nowoczesny samochód miał szanse stać się zaczątkiem naszego przemysłu samochodowego. Cóż jednak, skoro powstał za czasów miłościwie nam panującego Wiesława Gomułki, który pasjonował się głównie uprawą rzepaku ozimego, no i oczywiście „polskimi piosenkami słuchanymi przez polską młodzież”, – co też warto przypomnieć, skoro jesteśmy przy marcowych rocznicach…

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12092/syrena-sport-01.jpeg',550,412) ) |
| --- | Zgrabnie wyglądająca Syrena Sport, której silnik rozwijał moc 25 KM nigdy nie doczekała się produkcji, bo towarzysza Wiesława zastąpił towarzysz Edward, który od samego początku chciał, żeby mu wszyscy pomagali. W kwestii motoryzacji pomogli Włosi, co definitywnie zakończyło skarpeciany epizod polskiej motoryzacji. Szkoda wielka! Nie tylko ze względu na zaprzepaszczone korzyści ekonomiczne, ale i entuzjazm całej masy zdolnych polskich inżynierów, którzy byli w stanie rywalizować z francuskimi, włoskimi, czy hiszpańskimi firmami motoryzacyjnymi lat 50., 60., czy 70. Dziś jest już za późno…

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne