Śląska drogówka rozpoczyna akcję "Daj znak"

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Uniesienie ręki przed wejściem na pasy może zapobiec przynajmniej części wypadków - uważają śląscy policjanci. Zainaugurowali właśnie akcję "Daj znak", w trakcie której zachęcają pieszych, by w taki właśnie sposób sygnalizowali kierowcom zamiar przejścia przez jezdnię.

W styczniu na śląskich drogach zanotowano 130 wypadków, do 94 z nich doszło na przejściach dla pieszych. Na 10 osób, które w tym czasie straciły życie w wypadkach, aż 9 stanowią piesi. Śląska drogówka chce zmienić te tragiczne statystyki i rozpoczyna specjalną akcję - skierowaną zarówno do pieszych, jak i kierowców.

Policjanci sugerują pieszym, by przed wejściem na pasy dali znać kierowcy, że chcą przejść - poprzez wyciągnięcie ręki. Gest ten ma na celu zasygnalizowanie kierowcom, że pieszy wchodzi na jezdnię. Nie oznacza to jednak, że pieszy po wykonaniu tego gestu ma bez zastanowienia wejść na drogę nie upewniając się, czy istnieje taka możliwość - zaznaczają funkcjonariusze.

- Dzięki uniesieniu ręki kierowca ma szansę z większej odległości zauważyć, że pieszy chce przejść przez jezdnię. Ma więc więcej czasu na reakcję - powiedział PAP nadkomisarz Tomasz Gogolin z zespołu prasowego śląskiej policji.

W styczniu na śląskich drogach w trzech przypadkach piesi zginęli bezpośrednio na pasach. Według policyjnych analiz, aż do 80 wypadków z udziałem przechodniów doszło z winy kierujących pojazdami, a jedynie 9 z nieostrożności pieszych. Główną przyczyną było nieustąpienie pieszemu pierwszeństwa na pasach.

W 2014 roku na przejściach dla pieszych w Śląskiem zginęły 33 osoby, a 483 zostały ranne. W 2015 roku śmierć na przejściu poniosło 33 pieszych, a 478 doznało obrażeń ciała. W ubiegłym roku najwięcej pieszych zginęło na drogach Częstochowy (15 zabitych), niebezpieczne były również drogi Żywca, Katowic, Gliwic oraz Cieszyna, w każdym z tych miast życie straciło 7 osób.

Jak przypomina policja, według generalnej zasady osoba, która na oznakowanym przejściu dla pieszych rozpoczęła przechodzenie przez drogę, ma pierwszeństwo przed poruszającymi się tą drogą pojazdami. Kierowca nie może zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia lub przyśpieszenia kroku, gdy ten znajduje się już na przejściu.

Niebezpiecznymi i zabronionymi manewrami są także: omijanie pojazdu, który zatrzymał się aby ustąpić pierwszeństwo pieszemu i wyprzedzanie bezpośrednio przed lub na pasach. Do wypadków na przejściach często dochodzi na jezdniach o dwóch pasach ruchu w tym samym kierunku. Policjanci zalecają, by w takiej sytuacji kierowca przed "zebrą" nie zmieniał już zajmowanego pasa ruchu.

Przepisy nakładają także obowiązki na pieszych. Przed wejściem na pasy pieszy musi zachować szczególną ostrożność, nie może wchodzić bezpośrednio przed jadący pojazd i zza innego pojazdu lub przeszkody, ograniczającej widoczność. Zabronione jest też zwalnianie kroku, zatrzymywanie się bez wyraźnej przyczyny podczas przechodzenia przez jezdnię, a także przebieganie przez drogę.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła