Samochód łódzkich studentów zasilany energią słoneczną wystartuje w zawodach w Australii

Eagle Two to samochód elektryczny zasilany energią słoneczną zbudowany przez studentów Politechniki Łódzkiej. Jest to ich druga konstrukcja tego typu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Twórcy pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego napędzanego energią słoneczną, zespół Lodz Solar Team, zaprezentował w hali dworca Łódź Fabryczna nowy model pojazdu, który powalczy o wygraną w najbliższych zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2017 w Australii. Eagle Two, bo tak się nazywa, wystartuje w klasie pojazdów miejskich, Cruiser Class, prezentującej zastosowanie technologii w codziennym użytku. Pracę nad pojazdem trwały od momentu powrotu grupy z wyścigu z RPA w październiku 2016 r.

– Już nie raz udowodniliśmy, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych – powiedziała po powrocie z wyścigu Sasol Solar Challenge Paula Mierzejewska, koordynator projektu Lodz Solar Team. – Zbudowaliśmy pierwszy polski pojazd napędzany energią słoneczną i dowiedliśmy jego niezawodności, przebywając ponad 3000 km w Australii, a rok później ponad 2800 km w RPA. Nie stoimy jednak w miejscu, chcemy się dalej rozwijać. Bazując na badaniach innowacyjnych technologii, stworzymy jeszcze bardziej efektywny i praktyczny pojazd, który z powodzeniem mógłby poruszać się po polskich drogach. Pokażemy, że stać nas na więcej!

Obraz
© Materiały prasowe

Następca Eagle One, zaprezentowany podczas premiery na terenie największego w Europie dworca kolejowego – Łódź Fabryczna – jest samochodem mogącym pomieścić w swoim wnętrzu 5 osób. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i pracy wielu konstruktorów jest to pojazd, który swoją specyfikacją znacznie odbiega od poprzednika. Redukcji uległa jego wysokość, szerokość i masa, co korzystnie wpłynęło na aerodynamikę projektowanego Eagle Two i o 1/3 zmniejszyło zużycie energii. Zastosowane zostały panele słoneczne o większej sprawności (o 24,3 proc.).

W efekcie współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych stylistyka nowo powstałego samochodu zyskała nowy wygląd. W porównaniu z Eagle One, wzrosła prędkość maksymalna bolidu. Druga generacja, jak zapewniają twórcy, może rozpędzić się do 140 km/h. Ofiarność wielu osób podczas akcji crowdfundingowej na portalu PolakPotrafi.pl sprawiła, że LST pozyskał pieniądze na zastosowanie baterii, dzięki której pojazd przejedzie około 700 km na jednym ładowaniu.

Obraz
© Materiały prasowe

Ponadto nadwozie nie wymagało zastosowania klatki bezpieczeństwa. W tym modelu konstrukcyjne wzmocnienie karoserii zapewni wysoki stopień ochrony pasażerów. Budowę wspiera nie tylko uczelnia, lecz również liderzy branży – głównym partnerem zespołu w tym roku została firma Bridgestone, dostarczająca specjalistyczne opony do nowego pojazdu.

– Wszystko zostało dopięte na ostatni guzik – zapewnia Artur Cieśliński, koordynator działu mechanicznego zespołu Lodz Solar Team. – Przez ostatnie 2 miesiące, od kiedy dotarła karoseria do naszego garażu przy Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej, poświęcaliśmy każdą wolną minutę, by doprowadzić do finalizacji założonych przez nas planów. Prace projektowe, przy użyciu zaawansowanych programów komputerowych, dzięki wielu godzinom symulacji, dały nam szansę stworzyć jeszcze lepszą konstrkcję. Wszystko w celu uzyskania prawdziwej perfekcji. Nie tylko, by walczyć o zwycięstwo, ale również, by postawić kolejny krok w pracy nad polską elektromobilnością. Krok, który, miejmy nadzieję, wpłynie na użytkowanie samochodów elektrycznych w naszym kraju na co dzień.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła