Saab 9-3 Turbo X 

None

Obraz

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Nawet poranny wyjazd po bułki może być przygodą, gdy masz pod maską 280 KM (dostępne przy 5500 obr./min.), dysponujesz momentem obrotowym 400 Nm (przy 2150 - 4500 obr./min.) oraz napędem na wszystkie koła z aktywnym dyferencjałem eLSD. Fakt - działa, jak narokotyk. Jest czarny, jak Batman i nazywa się X. Turbo X. Wyprodukowano tylko 2000 egzemplarzy.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Saab 9-3 doczekał się topowej, limitowanej wersji z napędem XWD. Z pomocą 20 czujników komputer gromadzi w każdej sekundzie 100 informacji o siłach działających na auto oraz położeniu pedału gazu i ruchach kierownicy. Dzięki temu napęd przekazywany jest do tych kół, które w danej chwili są w stanie przyjąć najwięcej mocy. Gdy jedziesz spokojnie, masz właściwie do czynienia z autem przednionapędowym. Gdy gwałtownie przyspieszasz - 80% momentu obrotowego trafia na tylną oś.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

To nie wszystko. Jest jeszcze mechanizm eLSD, czyli elektronicznie sterowany układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Działa na tylnej osi i jeśli trzeba – przerzuci większość momentu obrotowego na koło, które ma w danej chwili najwięcej przyczepności.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Całości dopełnia sztywne zawieszenie, obniżone w stosunku do zwykłego Saaba 9-3 o 10 mm i system samopoziomowania tylnej osi. W przednim zawieszeniu zastosowano hydroformowaną ramę pomocniczą. Z tyłu - niezależne, 4-wahaczowe zawieszenie i także ramę pomocniczą.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Elektroniczny system XWD rozdziela moment nie tylko pomiędzy osiami, ale także niezależnie, między tylnymi kołami. Proporcje podziału siły napędowej na przód i tył stale się zmieniają. Tylny dyferencjał przekazuje do 40 procent momentu pomiędzy półosiami.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Mocny silnik i sprawny układ przeniesienia napędu byłyby niczym bez dobrego układu hamulcowego. Z przodu zamontowano tarcze o średnicy 345, a z tyłu – 292 mm. Hamulce Saaba Turbo X są odporne na zjawisko fadingu, co sprawdziliśmy, wielokrotnie hamując „do zera” z wysokich prędkości. Efekt? Tylko wizualny. Świecące czerwienią tarcze, ale wciąż wysoka skuteczność.
[Fot. Paweł Gajewski]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Opony 235/45 na 18-calowych felgach w połączeniu ze sztywnym zawieszeniem sprawiają, że każdy ruch kierownicy to natychmiastowa reakcja samochodu. Zębatkowa przekładnia kierownicza z hydraulicznym wspomaganiem, jak przystało na samochód sportowy wymaga tylko 2,75 obrotu, między skrajnymi położeniami.
[Fot. Paweł Gajewski]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Podczas ciasnych nawrotów na tylne zewnętrzne koło zostaje dostarczone więcej mocy. Dzięki temu można znacznie sprawniej pokonywać szybkie wiraże. Skutecznie zapobiega to również zjawiskom nad- i podsterowności, ale gdy przyciskiem w desce rozdzielczej włączymy tryb sportowy, elektroniczny układ kontroli trakcji pozwoli kierowcy na chwilę zapomnienia i jazdę w poślizgach.
[Fot. Paweł Gajewski]

/ 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Podczas ciasnych nawrotów na tylne zewnętrzne koło zostaje dostarczone więcej mocy. Dzięki temu można znacznie sprawniej pokonywać szybkie wiraże. Skutecznie zapobiega to również zjawiskom nad- i podsterowności, ale gdy przyciskiem w desce rozdzielczej włączymy tryb sportowy, elektroniczny układ kontroli trakcji pozwoli kierowcy na chwilę zapomnienia i jazdę w poślizgach.
[Fot. Paweł Gajewski]

10 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Wskaźnik ciśnienia powietrza w turbosprężarce jest repliką oryginalnych zegarów Saaba 900 Turbo.
[Fot. Marek Wieliński]

11 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Turbo X był oferowany z dwoma rodzajami skrzyń biegów: manualną i automatyczną. Ta ostatnia psuje nieco przyjemność jazdy, zmieniając biegi dość powolnie. Co prawda kierowca ma możliwość manualnej zmiany sześciu przełożeń z pomocą łopatek, wbudowanych w kierownicy lub dźwignią, ale niewiele to zmienia. Samochód budzi się do życia dopiero w trybie sportowym. Wtedy zmiana biegów odbywa się narowiście i przy wysokich obrotach, ale z powodu połączenia z automatem - mocny przecież silnik, częściowo traci swój wigor.
[Fot. Marek Wieliński]

12 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, umieszczonej tradycyjnie dla Saaba - pomiędzy fotelami, na centralnym wyświetlaczu pojawia się komunikat: „Ready for take off” (czyli „Gotów do startu”). Atrakcją jest system audio Saab Infotainment od firmy Bose z 6,5-calowym, dotykowym wyświetlaczem, nawigacją i 10 głośnikami o łącznej mocy 300 W oraz funkcją „Centerpoint”, pozwalającą na idealne dopasowanie balansu głośników.
[Fot. Marek Wieliński]

13 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

W środku na kierowcę i pasażerów czekają sportowo wyprofilowane siedzenia z dodatkowymi podparciami w całości pokryte czarną skórą. Panele na drzwiach, schowku pasażera i konsoli środkowej pokryto włóknem węglowym.
[Fot. Marek Wieliński]

14 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

W środku na kierowcę i pasażerów czekają sportowo wyprofilowane siedzenia z dodatkowymi podparciami w całości pokryte czarną skórą.
[Fot. Marek Wieliński]

15 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Atrakcją jest system audio Saab Infotainment od firmy Bose z 6,5-calowym, dotykowym wyświetlaczem, nawigacją i 10 głośnikami o łącznej mocy 300 W oraz funkcją „Centerpoint”, pozwalającą na idealne dopasowanie balansu głośników.
[Fot. Marek Wieliński]

16 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Spora moc i dobre osiągi wiążą się z niemałym zużyciem paliwa. W trakcie testu nie udało nam się zejść poniżej średniej 12-13 l/100 km. Nie było za to problemu z uzyskaniem spalania na poziomie 15-16 l/100 km, a górna granica to 18 l/100 km. Jeśli kogoś stać na częste tankowanie znacznych ilości paliwa, wrażenia na nim nie powinna też zrobić cena, która w podstawowej wersji Saaba Turbo X wnosiła 197 800 zł. Długa lista dodatków pozwalała zbliżyć ją do granicy 250 tys. zł.
[Fot. Marek Wieliński]

17 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Jeśli kogoś stać na częste tankowanie znacznych ilości paliwa, wrażenia na nim nie powinna też zrobić cena, która w podstawowej wersji Saaba Turbo X wnosiła 197 800 zł. Długa lista dodatków pozwalała zbliżyć ją do granicy 250 tys. zł.
[Fot. Marek Wieliński]

18 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Turbo X jest spadkobiercą klasycznych Saabów z lat 70’ i 80’. Dostępny tylko w kolorze czarnym, nazwanym przez producenta: „Jet Black”. To dająca dużo radości z jazdy zabawka, ale nie na dziurawe drogi. W pełni wykorzystać możliwości Saaba 9-3 Turbo X można tylko na wyścigowym torze.
[Fot. Marek Wieliński]

19 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Jest czarny, jak Batman i nazywa się X. Turbo X. Wyprodukowano tylko 2000 egzemplarzy. Jeździliśmy jednym z 35, które oficjalnie zamówiono na polski rynek.
[Fot. Marek Wieliński]

20 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Koła na niskoprofilowych oponach bezceremonialnie informują, że nie ma u nas zbyt wiele gładkiego asfaltu. Auto podskakuje na nierównościach, a „śpiący policjanci” i wysokie krawężniki są największymi wrogami znajdującego się blisko ziemi przedniego spoilera, który w testowanym pojeździe nosił już ślady bliskich kontaktów z przeszkodami.
[Fot. Marek Wieliński]

21 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Turbo X jest spadkobiercą klasycznych Saabów z lat 70’ i 80’. Dostępny tylko w kolorze czarnym, nazwanym przez producenta: „Jet Black”. To dająca dużo radości z jazdy zabawka, ale nie na dziurawe drogi. W pełni wykorzystać możliwości Saaba 9-3 Turbo X można tylko na wyścigowym torze.
[Fot. Marek Wieliński]

22 / 22Saab 9-3 Turbo X

Obraz

Pod maską 24-zaworowa jednostka V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 280 KM (dostępnej przy 5500 obr./min.) oraz momencie obrotowym 400 Nm (dostępnym przy 2150 - 4500 obr./min.). Swoją moc przekazuje na wszystkie koła. W tylnej osi ma aktywny dyferencjał eLSD, który działa, jak narokotyk.
[Fot. Marek Wieliński]

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę