Rodzaj żarówek a komfort i bezpieczeństwo

Producenci samochodów oferują reflektory z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, ksenonami i oświetleniem LED. Jakie są zalety każdego z nich? Czy warto dopłacić za droższe rozwiązanie?

Obraz

/ 7Dobre oświetlenie to podstawa

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Producenci samochodów oferują reflektory z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, ksenonami i oświetleniem LED. Jakie są zalety każdego z nich? Czy warto dopłacić za droższe rozwiązanie? Aby odpowiedzieć na te pytania trzeba pamiętać, że odpowiednie oświetlenie samochodu to jeden z najważniejszych czynników poprawiających komfort jazdy i bezpieczeństwo po zmroku. Wielu kierowców jest przyzwyczajonych do tradycyjnych rozwiązań nie znając zalet wynikających z zastosowania droższych, ale bardziej nowoczesnych technologii. Warto zatem przed zakupem samochodu zainteresować się skutecznością oświetlenia. Wśród stosowanych dzisiaj rozwiązań znajdziemy nadal najczęstsze żarówki halogenowe, ale też ksenonowe i diody, czyli zyskujące szybko popularność LED-y. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady, jednak w praktyce bardzo mocno się różnią.

/ 7Typy żarówek halogenowych

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Najczęściej spotykanym typem żarówek w samochodowych reflektorach są tradycyjne halogeny. Wśród nich, w zdecydowanej liczbie przypadków, mamy do czynienia z trzema typami - są one oznaczone symbolami H1, H4 i H7. Różnią się one budową, jasnością i trwałością. Żarówki H4 mają konstrukcję dwużarnikową, co oznacza, że obsługują zarówno światła mijania i drogowe (tzw. długie). Choć zapewniają nieco mniej światła od H1 i H7, to odznaczają się największą trwałością. Jasność żarówek H1 i H7 jest zbliżona i zależy od jakości ich wykonania. Obie są też mniej trwałe niż H4, przy czym to żarówki H7 statystycznie najszybciej ulegną przepaleniu. Ich żywotność jest blisko dwa razy krótsza niż w przypadku H4.

/ 7Bardziej trwałe czy wydajne?

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Typu żarówki jednak nie zmienimy w posiadanych reflektorach. Producenci żarówek oferują natomiast modele o podwyższonej żywotności lub większej jasności. Jakie zatem wybrać? Tutaj niestety nie ma idealnego rozwiązania. Kupując bardziej trwałe żarówki nie należy liczyć na lepsze oświetlenie, ale taka inwestycja oznacza, że przeciętnie do następnej wymiany będziemy czekać trzy razy dłużej niż w przypadku standardowych żarówek. Po drugiej stronie znajdują się żarówki o podwyższonej jasności. To rozwiązanie zapewnia zdecydowanie lepsze oświetlenie drogi (do 110 proc. jaśniejsze), a dzięki temu poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zasięg takich żarówek jest nawet o 40 m dłuższy, a światło bardziej białe. Niestety wybór tego typu żarówek bardziej obciąża kieszeń kierowcy, gdyż przepalają się one nawet dwa razy szybciej niż tradycyjne halogeny. - Wybór zależy od potrzeb - tłumaczy Magdalena Bogusz z firmy OSRAM. - Kierowca, który rzadko wyjeżdża w trasę w nocy, może stosować żarówki standardowe, np. OSRAM
Original lub o wydłużonej trwałości (OSRAM Ultra Life). Z kolei ci, którym często zdarza się jeździć poza miastem po zmroku, powinni wybrać produkty o podwyższonych parametrach. Takie żarówki (np. OSRAM Night Breaker Unlimited) mają większy zasięg od dwóch pozostałych grup i dzięki temu kierowca może czuć się bezpieczniej, podobnie jak inni użytkownicy drogi. Zyskuje na tym też komfort jazdy.

/ 7Czy ksenony są faktycznie lepsze?

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Alternatywą dla żarówek halogenowych są ksenony. Wymagają innych reflektorów z bardziej skomplikowaną instalacją, a to oznacza dopłatę nawet kilku tysięcy przy zakupie samochodu. Co kierowca otrzymuje za głębsze sięgnięcie do kieszeni? Przede wszystkim dużo lepsze oświetlenie drogi. Różnica w stosunku do tradycyjnych żarówek halogenowych jest znacząca, bo przekłada się na komfort jazdy nocą. Światła ksenonowe pozwolą również kierowcy na dostrzeżenie zagrożenia dużo szybciej, a zatem dadzą więcej czasu na reakcję. Co ważne, podobnie jak w przypadku halogenów, tak też dostępne są żarówki ksenonowe o podwyższonych parametrach. OSRAM Xenarc Night Breaker Unlimited zapewniają 70 proc. więcej światła i świecą o 20 m dalej. Kupując samochód wiele osób zwraca uwagę na wyniki testów zderzeniowych lub liczbę poduszek powietrznych, ale trzeba również pamiętać, że światła skutecznie oświetlające drogę są niemniej ważne dla bezpieczeństwa. Dlatego szczególnie kierowcy, którzy pokonują wiele kilometrów poza miastami
powinni zdecydować się na ksenony.

/ 7Koszty eksploatacji ksenonów

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Lampy ksenonowe są droższe przy zakupie, a jak sytuacja wygląda później? Żarówki ksenonowe statystycznie odznaczają się około sześciokrotnie większą trwałością niż standardowe halogeny H7. Oznacza to, że zdecydowanie rzadziej będzie potrzebna ich wymiana. Niestety, gdy już nastąpi będzie bardzo kosztowna. Właściciel samochodu z ksenonami powinien przygotować się na wydatek rzędu 200 zł za żarówkę. Jeśli porównamy to do częstszych wydatków na halogeny, to koszt wymiany ksenonów jest zbliżony lub tylko nieco wyższy. Pokazuje to, że lamp ksenonowych nie można traktować jako sposobu na oszczędności. Z drugiej strony kierowca otrzymuje zdecydowanie lepiej świecące reflektory. Dzieje się tak między innymi dzięki innej barwie światła. W przypadku żarówek ksenonowych jest ono bardziej białe i naturalne, ale też jaśniejsze.

/ 7Światła LED

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Jak najlepiej wydłużyć żywotność lamp ksenonowych i faktycznie zaoszczędzić? Przepisy w Polsce wymagają od kierowców całorocznej jazdy z włączonymi światłami. To prowadzi nie tylko do większych wydatków na paliwo, ale też potrzeby częstszej wymiany żarówek. Rozwiązaniem tego problemu są światła LED do jazdy dziennej. Dzięki nim w trakcie dnia nie ma potrzeby włączania zużywających się żarówek. Diodowe oświetlenie pobiera zdecydowanie mniej energii, a co za tym idzie zmniejsza zużycie paliwa. Jednak jeszcze ważniejszy jest fakt, że diody się nie przepalą w taki sposób jak żarówki, a ewentualne awarie związane są z wadami produkcyjnymi lub zestarzeniem się instalacji. W efekcie LED-y pozwalają skutecznie oszczędzać kosztowne światła ksenonowe, które dzięki temu posłużą zdecydowanie dłużej.

/ 7Przyszłość oświetlenia samochodowego

Obraz
© http://www.thinkstockphotos.com

Producenci samochodów starają się uczynić je coraz bezpieczniejszymi, ale też przyjaznymi kierowcy. Z tego powodu cały czas opracowywane są coraz to nowsze rozwiązania również w dziedzinie oświetlenia. Jednym z pomysłów, który już wkrótce ma szansę zagościć w seryjnie produkowanych samochodach są organiczne LED-y. Dzisiaj diody typu OLED znane są głównie z ekranów urządzeń przenośnych jak telefony komórkowe, ale już wkrótce ich niewielkie rozmiary mogą pozwolić stylistom na projektowanie coraz ciekawszych świateł samochodowych, które zarazem będą się odznaczać lepszą funkcjonalnością. Innym ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie laserów w przednich reflektorach. Dzięki zachowaniu konkretnej barwy światła zużywać one będą niewiele energii, a możliwość dokładnego skierowania strumienia światła pozwoli na kierunkowe oświetlenie drogi, co doprowadzi do jeszcze większej poprawy bezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę