Przygotuj auto do wiosny

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

*Ujemne temperatury, sól drogowa oraz koleiny i dziury ukryte pod śniegiem mogły przez ostatnie miesiące poważnie uszkodzić zawieszenie, układ kierowniczy oraz inne podzespoły naszego auta. Dlatego wraz z początkiem wiosny warto udać się do serwisu samochodowego – nie tylko, aby zmienić opony na letnie, lecz także żeby sprawdzić stan techniczny naszego pojazdu. *

Na początek powinniśmy pomyśleć o światłach w naszym samochodzie. Nikt nie lubi jeśli jadący z naprzeciwka pojazd oślepia go źle ustawionymi reflektorami, więc zadbajmy o odpowiednie funkcjonowanie oświetlenia naszego samochodu. Warto to zadanie zlecić fachowcom, gdyż oprócz wymiany żarówek, często istnieje potrzeba odpowiedniego ustawienia i kalibracji reflektorów, do czego potrzebny jest specjalistyczny sprzęt.

Podstawową kwestią jest również zbadanie stanu i ewentualna wymiana wycieraczek. W czasie zimy wycieraczki pracowały bowiem w ekstremalnych warunkach. Przez kilka miesięcy musiały one walczyć z błotem, które trafiało na naszą szybę. Na dodatek niektórzy kierowcy używają wycieraczek do odśnieżania szyb a w takiej sytuacji jest niemal pewne, że nie będą one już zbyt dobrze zbierać wody. Przy zakupie nowych wycieraczek warto zwrócić uwagę, czy zawierają one domieszkę grafitu. Obecność tego składnika sprawia, że wycieraczki nie piszczą przy użytkowaniu.

Kluczową kwestią jest również wymiana opon z zimowych na letnie. Niektórzy kierowcy odwlekają to w czasie, a jest to błąd, który później odbija się na kieszeni. Jazda na zimówkach powoduje, że wzrasta zużycie paliwa w samochodzie. Poza tym same opony szybciej się zużywają, no i jest to niezbyt bezpieczne, gdyż przy wyższych temperaturach droga hamowania na oponach zimowych może się znacznie wydłużyć. Poza wymianą opon powinniśmy zadbać o odpowiednie ciśnienie oraz wywarzenie kół, co zapewnia komfort jazdy, jak i trwałość elementów zawieszenia.

Zimą na szybsze zużycie oraz usterki narażony jest cały układ kierowniczy. Jeżdżąc w koleinach, po zamarzniętym śniegu i popękanej nawierzchni dróg możemy spodziewać się, że z biegiem czasu nasze auto będzie prowadzić się coraz gorzej. Wpływ na to mogą mieć luzy, które dotyczą przegubów drążków kierowniczych, przekładni kierowniczej lub końcówek drążków. Zwłaszcza te ostatnie mogą szybko się zużyć. Pamiętajmy, że po wymianie tych elementów , konieczne jest również ustawienie geometrii zawieszenia. Jeśli kierowca o to nie zadba, może mieć problemy z prawidłową trakcją pojazdu i ryzykuje wpadnięcie w poślizg. Na dodatek właściciel auta może się spodziewać, że znacznie szybciej będą zużywać się opony oraz wzrośnie spalanie.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jedną z podstawowych kwestii, na jakie należy zwrócić uwagę przygotowując samochód do wiosny, jest stan amortyzatorów. Jeśli wyczuwamy drgania podczas jazdy lub auto niezbyt dobrze prowadzi się w zakrętach, koniecznie odwiedźmy serwis. Usterki tego elementu zawieszenia po zimie są dość częstą przypadłością, ponieważ mrozy mogą spowodować rozszczelnienie amortyzatorów i tym samym wyciek oleju. Zużyte amortyzatory poza tym, że pogorszają przyczepność samochodu, dodatkowo mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania.

Śnieg, błoto oraz mieszanina piasku z solą, którą drogowcy posypują jezdnie, niekorzystnie wpływają także na tarcze i klocki hamulcowe. Elementy te zużywają się bardzo szybko. Test hamulców w autoryzowanej stacji obsługi trwa tylko chwilę, a dzięki niemu kierowca może znacznie poprawić bezpieczeństwo swoje i pasażerów.

Mieszanina soli i piasku wpływa również negatywnie na stan karoserii naszego pojazdu. Dlatego po zimie warto porządnie umyć swój samochód stosując wysokiej jakości szampon samochodowy z woskiem lub wosk w płynie. Przy okazji mycia pojazdu należy również dokładniej zbadać karoserię auta. Nawet najmniejszy odprysk lakieru może przyczynić się do powstania w tym miejscu korozji.

Przygotowując swoje auto do wiosny, warto również pamiętać o wymianie niektórych płynów. Dotyczy to chociażby płynu chłodniczego. Często kierowcy zapominają o wymianie płynu chłodniczego, a jest on niezwykle istotny z punktu widzenia prawidłowego działania silnika. Każdy płyn do chłodnicy jest bowiem mieszaniną glikolu z wodą, która sama w sobie powoduje wewnętrzną korozję jednostki napędowej. Dlatego niezbędne jest stosowanie płynów, które posiadają zaawansowaną gamę dodatków, m. in. inhibitorów korozji, przeciwutleniaczy oraz dodatków przeciwpiennych. Jednocześnie nie możemy zapominać, że podstawowym parametrem jaki winien posiadać płyn chłodniczy, jest określona temperatura wrzenia. Według norm nie powinna być niższa niż 107 oC. Warto więc sprawdzić czy nasz płyn ma odpowiednią zawartość glikolu, powyżej 50 proc., co gwarantuje nam, iż na drodze nie spotka nas przykra niespodzianka.

Należy również pamiętać o wymianie oleju oraz filtrów paliwa i oleju. Co prawda, nie zależy to od pory roku, ale od przebytych kilometrów oraz czasu jaki upłynął od ostatniej wymiany. Mimo wszystko w czasie przeglądu wiosennego warto sprawdzić poziom oleju i czy tym samym nie powinniśmy wymieć go szybciej, niż wynikałoby to z przebiegu. Dotyczy to w szczególności nowoczesnych silników diesla wyposażonych w filtry cząstek stałych. W tego typu jednostkach można zaobserwować tendencję do wzrastania poziomu oleju w trakcie eksploatacji, a zaniedbanie okresowej kontroli i brak reakcji na taki stan, grozi całkowitym zniszczeniem silnika

Powinniśmy także zastanowić się, czy nie zlecić wymiany filtra kabinowego. Jego wymiana nie pociąga za sobą zbyt dużych kosztów, ale zapewni nam lepsze funkcjonowanie klimatyzacji i uniemożliwi nachodzenie pary na szyby. Przy okazji pozbędziemy się też źródeł nieprzyjemnych zapachów oraz usuniemy z naszego samochodu niezbyt przyjazne dla organizmu człowieka siedlisko grzybów i roztoczy.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025