Producenci podają zaniżone spalanie
Portal mojeauto.pl opublikowało wyniki testów spalania najnowszej generacji aut by pokazać jak bardzo odbiega ono od deklarowanego przez producentów.
Toyota iQ 1.0
Toyota iQ to najmniejszy na świecie czteromiejscowy samochód miejski. Zastosowanie małolitrażowego miało wpłynąć pozytywnie na spalanie auta. Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie silnika 4,7 l/100 km tymczasem wynik testu odbiega od tej wartości aż o 72,3 proc. i wynosi 8.1l/100km. Wszystkie samochody były testowane na dystansie ok 3000km.
BMW 120d Coupe
Na nieco lepszej pozycji znalazło się auto bawarskiego producenta. Wartości podawane przez producentów muszą być zgodne z normami ECE -Europejskiej Komisji Ekonomicznej. Rozbieżność wyników 61,7 proc co oznacza, że auto zamiast 4,7 l/100km spala 7,6 l.
MINI Cooper
Kolejne auto produkowane przez BMW czyli MINI Cooper. Według normy ECE auto potrzebuje więcej paliwa by przejechać 100km, natomiast różnica między deklarowanym a faktycznym zużyciem jest nieco mniejsza. 8,6 l/100km zamiast 5,4 l/100km co stanowi wartość o 59,3 proc. większą.
Audi A3 1.6 TDI
Kompaktowe auto z oferty według katalogu spala jedynie 3,8 l/100km. Prawda niestety odbiega od kolorowych katalogów o całe 57,9 proc. Realne spalanie jest na poziomie 6.0 litrów, co i tak dało audi drugie miejsce w zestawieniu. Lepszy o 100ml okazał się VW Golf z silnikiem o tej samej pojemności.
Mazda2 1.3 MZR
Mazda2 została wybrana Światowym Samochodem Roku 2008. To małe autko znalazło się na kolejnym miejscu w rankingu. Spalanie osiągnięte w warunkach rzeczywistych wyniosło 8,2 l. Wartość podana przez producenta to 5,2 l/100km.
BMW 320d EfficientDynamics
Kolejne auto na liście to BMW serii 3. Według normy ECE auto spala 4,1 l/100km, według testu niemieckiego pisma 6,4 l./100 km. Norma ECE przewiduje przeprowadzenie testu w warunkach laboratoryjnych, gdzie samochód znajduje się na rolkach w pomieszczeniu o temperaturze 20-30*C
VW Golf 1.6 TDI BlueMotion
BlueMotion to oznaczenie producenta najoszczędniejszych modeli w danej klasie. Podczas testu drogowego to auto okazało się być najoszczędniejsze spalając 5.9 l/100km co mimo wszystko i tak jest większe o 55 proc. od deklarowanego czyli 3.8 l.
Audi TTS Coupe 2.0 TFSI
Dwulitrowa turbodoładowana jednostka Audi generuje moc 272 KM. Przy tej mocy uzyskano wynik 11,9 l. który wydaje się bardziej oczywisty od tego który znajdziemy w katalogu, czyli 7,7l l/100km. Auto mimo większej mocy w rzeczywistości pali mniej niż Seat Leon Cupra R, ale ten drugi znalazł się wyżej w klasyfikacji, ze względu bliższe rzeczywistości dane producenta.
Seat Leon Cupra R
Hiszpański temperament, czyli kolejne turbodoładowane dwa litry pojemności skokowej. Auto ma bardziej agresywną sylwetkę i 25KM więcej od wersji bez literki R w nazwie. Producent deklaruje 8,1 l/100km jednak rzeczywistość jest brutalna i test pokazał zapotrzebowanie na poziomie 12,5 l.
Reanult Megane Coupe TCe250
Jedyny samochód francuskiego producenta w teście znalazł się w połowie stawki. Dane podane przez producenta odbiegają od otrzymanych na drodze o 52 proc. Zamiast 8,4 l. auto spalało średnio 12,8 l.
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Oznaczony kolejnym magicznym skrótem 4Motion samochód VW, oznaczający napęd na 4 koła z przenoszeniem mocy zależnym od sytuacji. To spore auto zadowoliło się 9,3 litrami oleju napędowego czyli 52 proc. więcej od deklarowanej wartości 6,3 l./100 km.
VW Scirocco R
Po sąsiedzku w rankingu kolejne auto niemieckiego producenta. Silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM, podobnie jak u Audi i Seata rozpędza samochód do 250 km/h. Volkswagen podaje zapotrzebowanie na paliwo wynoszące 8,1 l./100 km , test na drodze jak zwykle nie wypadł tak optymistycznie i auto średnio spalało 12,3 l.
Lancia Delta 1.6 Multijet
Samochód firmy należącej do koncernu Fiata znalazł się dość wysoko w rankingu. Auto na przejechanie 100km potrzebowało 7,4l choć według producenta powinno to być 4,9 l. Taki wynik oznacza różnicę na poziomie 51%.
VW Polo GTI i KIA Venga 1.4 CVVT
Obaj producenci deklarowali takie samo zapotrzebowanie na paliwo - 5,9 l/100km. Mimo różnych silników rzeczywiste spalanie również okazało się takie samo i wyniosło 8,9 l.
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet i BMW Alpina D3 Coupe Biturbo
Na drugim miejscu znalazły się dwa auta europejskie. Włosi deklarowali spalanie 4,2 l./100 km, w teście wyszło 6,3 l./100 km. Niemcy deklarowali 5,4 l./100 km, a rzeczywiste wyniosło 8,1 l./100 km. W obu przypadkach jest to równe 50% więcej od danych katalogowych.
BMW 740d
Zwycięzcą testu okazała się duża limuzyna z silnikiem V8. Samochód BMW jako jedyny nie przekroczył bariery 50 proc. różnicy między danymi katalogowymi a otrzymanymi w teście. Spalanie według producenta wynosi 6,9 l./100 km otrzymane w teście to tylko 10,3 l./100 km. Możemy więc pogratulować inżynierom z BMW.