WAŻNE
TERAZ

Incydent koło portu w Szczecinie. "Kolejna rosyjska prowokacja"

Problemy z klimatyzacją. Koszty, których możesz uniknąć

Utrzymanie auta każdej klasy wymaga ciągłej troski i uwagi użytkownika - w przeciwnym razie czekają nas piętrzące się usterki. Na szczęście większość kierowców stara się w miarę swoich możliwości czasowych i finansowych, regularnie wymieniać olej, filtry i wiele innych zużywających się elementów - chociażby układu jezdnego. Niestety, nie wiedzieć z jakiego powodu, zmotoryzowani zapominają o odpowiednim serwisowaniu pozostałych układów gwarantujących między innymi komfort codziennej eksploatacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © wp.pl/Mateusz Pietruszka

/ 5Jak dbać o klimatyzację?

Obraz
© wp.pl/Mateusz Pietruszka

Utrzymanie auta każdej klasy wymaga ciągłej troski i uwagi użytkownika – w przeciwnym razie czekają nas piętrzące się usterki. Na szczęście większość kierowców stara się w miarę swoich możliwości czasowych i finansowych, regularnie wymieniać olej, filtry i wiele innych zużywających się elementów – chociażby układu jezdnego. Niestety, nie wiedzieć z jakiego powodu, zmotoryzowani zapominają o odpowiednim serwisowaniu pozostałych układów gwarantujących między innymi komfort codziennej eksploatacji. Mowa tu oczywiście o klimatyzacji, bez której nie wyobrażamy sobie codziennego życia.

Za jej sprawą, w mgnieniu oka znika wiele uciążliwych problemów. Zaparowane szyby w deszczowe czy zimowe dni, wysoka temperatura latem – to wszystko dokucza nam w pojazdach bez klimatyzacji. Obecnie nawet w autach typowo miejskich mamy do dyspozycji przynajmniej jej wersję manualną – w pozostałych, na liście opcji widnieje także automatyczna. Pojawia się zatem pytanie: jakie są różnice pomiędzy wymienionymi rodzajami klimatyzacji, a także z jakimi awariami możemy się spotkać w trakcie eksploatacji?

/ 5Klimatyzacja manualna vs. automatyczna

Obraz
© wp.pl/Mateusz Pietruszka

Różnice pomiędzy klimatyzacją manualną i automatyczną widać już na pierwszy rzut oka – zwłaszcza z punktu widzenia użytkownika. Wariant manualny uznawany jest powszechnie za tańszą, gorszą odmianę. Istotnie, w przypadku takiej wersji mamy do dyspozycji tylko pokrętła regulujące siłę nawiewu i orientacyjnej temperatury. Bardzo często, nim znajdziemy pożądane ustawienie, minie wiele czasu. Takich problemów nie zaznamy w samochodzie z automatyczną klimatyzacją – wystarczy ustawić odpowiednią temperaturę, by po chwili cieszyć się idealnymi warunkami, bez względu na zmiany za oknem. Automatyczną klimatyzacją steruje moduł wykorzystujący w swojej pracy wiele zmiennych, mających ogromny wpływ na warunki jakie panują w kabinie. Temperatura zewnętrzna, nasłonecznienie kabiny, a w nowoczesnych samochodach – nawet liczba pasażerów.

/ 5Czyszczenie klimatyzacji

Obraz
© fotolia/sea and sun

Problem jednak w tym, że kierowcy bardzo często - świadomie lub nie – pomijają klimatyzację w czasie czynności serwisowych. Niestety, odbija się to zawsze na jej kondycji i sprawności. Pojawiają się nieszczelności i wiele innych kosztownych w usunięciu awarii. Co więcej, zapomniana przez użytkownika klimatyzacja, po pewnym czasie stanowi również zagrożenie dla zdrowia pasażerów.

Warto zatem pomyśleć o cyklicznym przeglądzie eksploatacyjnym – jeśli nie u fachowca, to samodzielnym. Praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym kupimy preparaty przeznaczone do dezynfekcji przewodów wentylacyjnych samochodu (koszt 15-60 złotych). Cała operacja jest niezwykle prosta: wystarczy wprowadzić wystający z puszki przewód do każdego otworu z osobna, aby pozbyć się organicznych zanieczyszczeń (grzybów). Nieco więcej zachodu wymagać będzie wymiana filtra kabinowego (zamiennik – ok. 30 złotych) – zazwyczaj umieszczony jest pod deską rozdzielczą lub w komorze silnika na podszybiu. Regularne wymiany zapewnią swobodny dopływ świeżego powietrza do kabiny.

/ 5Pamiętaj o czynniku chłodzącym

Obraz
© wp.pl/Mateusz Pietruszka

Sercem klimatyzacji jest kompresor odpowiadający za tłoczenie czynnika chłodzącego przez rozbudowany zespół rurek i przewodów. Z biegiem czasu układ traci szczelność, a w rezultacie poziom chłodziwa obniża się, co przekłada się na niższą wydajność. To jednak nie koniec. Zbyt mało płynu chłodzącego w układzie doprowadzić może również do zatarcia samego kompresora – wówczas naprawa pochłonie zdecydowanie więcej niż tysiąc złotych (koszt uzupełnienia czynnika kosztuje najczęściej ok. 150 zł). Chłodziwo krążące w klimatyzacji odpowiada bowiem także za smarowanie kompresora. Jego awaria przytrafić się może nie tylko z powodu nieszczelności – stare i zużyty czynnik traci swoje właściwości i nie zapewnia już wystarczającego smarowania.

/ 5Napełnianie klimatyzacji

Obraz
© fotolia/Karin & Uwe Annas

Większości typowych, eksploatacyjnych problemów z klimatyzacją można uniknąć – wystarczy stosować się do zaleceń specjalistów. Radzą oni, aby minimum raz w roku udać się do serwisu, gdzie fachowiec z pomocą specjalistycznej maszyny wnikliwie oceni stan techniczny i wydajność klimatyzacji. Podstawowy proces zajmuje około godziny. W tym czasie urządzenie usuwa z obiegu stare chłodziwo, przepłukuje przewody, sprawdza jego szczelność oraz wprowadza nowy czynnik chłodzący. Wszelkie nieszczelności mechanik wykrywa z pomocą lampy UV. Koszt standardowej usługi nie przekracza 200 złotych.

Piotr Mokwiński/mp

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę