Trwa ładowanie...
d3bzc5g
d3bzc5g

Nowy sedan w zadebiutuje podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Saab 9-5 zapowiada początek nowej ery dla marki. Będzie to kolejna propozycja w segmencie Premium i jednocześnie ostatni projekt szwedzkiej firmy, stworzony za rządów General Motors.

(fot. Saab)
Źródło: (fot. Saab)

Wygląd nawiązuje do lotniczego dziedzictwa Saaba. Przód inspirowany jest samochodem koncepcyjnym Aero X. Głęboko osadzony grill, obramowany wygiętymi lampami przypominającymi bloki lodu nadaje kształt przedniej części nowego 9-5. Całe przeszklenie ma wygląd panoramiczny, a zamaskowana przednia szyba i boczne słupki nadają kabinie Saaba wygląd kokpitu. Zmruż oczy, a proporcje szyby i dachu przypomną klasyczny model 900.

To jednak model na wskroś nowoczesny. Podobne, jak w myśliwcu - informacje za pomocą systemu HUD są wyświetlane na przedniej szybie. W wyposażeniu są również adaptacyjne światła (Bi-Xenon Smart Beam), zawieszenie Saab DriveSense z kontrolą tłumienia w czasie rzeczywistym oraz trójstrefowa klimatyzacja i dynamiczne wspomaganie parkowania.

d3bzc5g

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Dynamiczny charakter samochodu jest podkreślony przez opadającą linię dachu, kończącą się wyraźnymi tylnymi słupkami, podpierającymi lekko cofniętą tylną szybę. Ogólne proporcje nowego 9-5 rozciągają tradycyjną, trójbryłową sylwetkę sedana, nie powielając wyglądu czterodrzwiowego coupé.

(fot. Saab)
Źródło: (fot. Saab)

W nowym 9-5 zastosowano znany z innych modeli Saaba napęd XWD z tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu eLSD. Gamę wydajnych i względnie małych, czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem otwiera jednostka o pojemności 1,6 litra. Istnieje możliwość wyboru spośród trzech rodzajów paliwa: benzyny, oleju napędowego i bioetanolu E85.

Architekturę wnętrza przestronnej kabiny cechują proste formy. W porównaniu z poprzednikiem, miejsce na nogi i ramiona zostało powiększone z przodu i z tyłu. Kokpit to typowe dla samochodów Saaba rozwiązania. Głęboka centralna konsola opasuje kierowcę, przechodząc w główny wyświetlacz instrumentów, zwieńczony strefą wentylacji. Umieszczone głęboko główne wskaźniki obejmują przewijany prędkościomierz, który swoim wyglądem (podobnie, jak w koncepcyjnym modelu Aero X) nawiązuje do samolotowego wysokościomierza. Wskaźniki mają zielone podświetlenie.

d3bzc5g

Podobnie jak w dawnych modelach Saaba, silnik uruchamiamy sięgając pomiędzy przednie siedzenia, obok dźwigni zmiany biegów. Jedyna różnica to brak stacyjki. Zastąpił ją przycisk, służący do włączania i wyłączania jednostki napędowej. W centralnej konsoli znajdziemy system nagłośnienia Harman/Kardon surround oraz 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji z twardym dyskiem na mapy drogowe i 10 GB miejsca na muzykę. Duża centralna konsola zapewnia rozmieszczenie i połączenia dla wielu urządzeń przenośnych poprzez złącza USB i AUX, a także gniazdo zasilania 12V.

(fot. Saab)
Źródło: (fot. Saab)

Pasażerowie siedzący z tyłu mogą słuchać własnej muzyki lub oglądać DVD. Centrum rozrywki dla tylnej kanapy, umieszczone z tyłu centralnej konsoli, obejmuje elementy sterowania audio i rozkładane ekrany, umieszczone w oparciach przednich siedzeń. Istnieje możliwość użycia słuchawek przewodowych i bezprzewodowych. Urządzenie posiada również podwójny wylot powietrza oraz niezależne sterowanie temperaturą w tylnej części, jako dodatek do dwustrefowej przedniej klimatyzacji.

d3bzc5g

Wersja XWD z napędem na wszystkie koła będzie dostępna z turbodoładowanymi silnikami benzynowym o pojemności 2,0 l, BioPower oraz 2.8 V6. Dostępna jest również adaptacyjna kontrola nadwozia z wyborem ustawień przez kierowcę oraz inteligentna kontrola jazdy. Dwa różne układy zawieszenia są dopasowane fabrycznie do mocy silnika i wyposażone w ustawienia zawieszenia sportowego.

(fot. Saab)
Źródło: (fot. Saab)

W momencie debiutu rynkowego, dostępny będzie czterocylindrowy silnik diesla z turbodoładowaniem o mocy 160 KM i pojemności 2 litrów oraz benzynowa, 2-litrowa jednostka z turbodoładowaniem o mocy 220 KM. Największy silnik 2.8 V6 turbo, oferujący moc 300 KM i moment obrotowy 400 Nm, dostępny będzie wyłącznie z systemem Saab XWD.

d3bzc5g

W późniejszym czasie gama ta zostanie uzupełniona o mały silnik benzynowy 1,6 litra z turbodoładowaniem o mocy 180 KM oraz 2-litrowy silnik na bioetanol E85. Wszystkie skrzynie biegów są sześciobiegowe.

Nowy 9-5 jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem w historii Saaba. Będzie produkowany w wersjach Linear, Victor i Aero w macierzystym zakładzie w Trollhättan, gdzie został zaprojektowany.

d3bzc5g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bzc5g
Więcej tematów