Po niespełna sześciu latach od uruchomienia produkcji Astry Classic II gliwicka fabryka Opla zakończyła w czwartek wytwarzanie tego modelu. Jeszcze w tym roku w zakładzie ruszy produkcja nowej Astry czwartej generacji.
W sumie gliwicka fabryka od 3 października 2003 r. wyprodukowała niespełna 244 tys. egzemplarzy Astry Classic II - do tej okrągłej liczby zabrakło siedmiu aut. Jako ostatnia z linii produkcyjnej zjechała srebrna Astra w wersji hatchback z silnikiem benzynowym 1.4 l.
* DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ I ZOBACZ JAK WYGLĄDA NOWY OPEL ASTRA * Według Wojciecha Ososia z biura prasowego General Motors Poland, Astra Classic II była międzynarodowym sukcesem. Na eksport trafiło ponad 83 proc. produkcji, głównie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, ale również do Australii, Nowej Zelandii, niektórych krajów Afryki, Ameryki Południowej i Azji.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Astra Classic II zostanie zastąpiona najnowszym modelem koncernu - nową Astrą IV, której produkcja ruszy w czwartym kwartale tego roku. Obecnie w fabryce trwa produkcja pilotażowa, w ramach której powstanie w sumie ok. 300 aut. Przygotowania do rozpoczęcia produkcji wkraczają w końcową fazę.
Nowa 5-drzwiowa Astra IV w wersji hatchback będzie powstawać na tej samej linii co inne produkowane w Gliwicach modele - Astra III sedan i Zafira, której powstaje tu najwięcej. Rozpoczęcie wytwarzania nowego modelu wymagało inwestycji. Objęły one m.in. wydział tłoczni, który powiększono o ok. 4 tys. m kw. Zainstalowano całkowicie nową linię pras oraz kompaktową prasę wielostopniową, wszystko zrobotyzowane.
- "Po udanych próbach tłoczenia paneli do nowej Astry, rozpoczęto regularne dostawy pierwszych elementów nadwozia do zakładów w Ellsmere Port oraz na potrzeby produkcji własnej" - poinformował Osoś.
Znacznie rozbudowana została także linia produkcyjna wydziału spawalni. Oddzielna część głównej linii dla nowego modelu również jest w pełni zrobotyzowana - w sumie w spawalni zamontowano aż 90 nowych robotów, a sam wydział powiększył się o 6 tys. m kw.
Inwestycje objęły też stację sześciu robotów do uszczelnień karoserii oraz piec zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii. Ciekawostką są elektroniczne i komputerowe rozwiązania, zastosowane na wydziale głównego montażu auta. Umożliwiają one m.in. programowanie samochodów on-line na linii produkcyjnej, poprzez urządzenia programujące, łączące się z internetem.
* DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ I ZOBACZ JAK WYGLĄDA NOWY OPEL ASTRA * - "Nowa astra będzie najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem seryjnym produkowanym w Polsce" - ocenił Osoś.
Obecnie wszyscy pracownicy produkcyjni są szkoleni do montażu nowej Astry bezpośrednio na linii produkcyjnej. Nowy model będzie miał swoją premierę podczas najbliższych Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie, które rozpoczynają się 17 września. Będą tam pokazane dwa egzemplarze auta, wyprodukowane w Gliwicach.
Gliwicka fabryka nie będzie jedynym zakładem GM, gdzie będzie produkowana Astra nowej generacji. Ma ona być autem masowym, stąd jej produkcja w wielu miejscach. Oprócz Gliwic będzie wytwarzana także m.in. w zakładach w Wielkiej Brytanii oraz np. koło Petersburga, na lokalny rosyjski rynek.
Według danych GM, w 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechało ponad 171,6 tys. samochodów, wobec niespełna 187,3 tys. rok wcześniej. W związku z kryzysem w branży motoryzacyjnej do połowy tego roku w Gliwicach wyprodukowano znacznie mniej aut - 48,8 tys. Zatrudnienie w fabryce zmniejszyło się o ok. 500 osób. W końcu grudnia 2008 r. gliwicka fabryka zatrudniała ok. 2850 pracowników.