Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o 24 proc. ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu.
Jest to jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym. Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję.
Właściwe ustawienie ma miejsce wtedy, gdy osoba siedząca na fotelu może środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka. Powinien się on znajdować maksymalnie blisko głowy - im mniejszy dystans je dzieli, tym mniejsza prędkość, z jaką głowa uderzy o zagłówek w momencie zderzenia.
Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, by zgłosić się na badania, pozwalające zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby.
Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest także prawidłowa pozycja fotela - np. zbyt odchylone w tył oparcie uniemożliwi jego należyte wyregulowanie.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
ll/tb, moto.wp.pl