Polacy nie chcą już motorowerów. Wolą duże i drogie motocykle

Obserwowany przez ostatnie miesiące trend trwa dalej. Polacy kupują rekordowo mało motorowerów. Mniejszą popularnością cieszą się też motocykle 125 cm3. Za to świetnie sprzedają się duże i drogie jednoślady.

Polacy kupują mniej tanich jednośladów, ale chętniej wybierają drogie motocyklePolacy kupują mniej tanich jednośladów, ale chętniej wybierają drogie motocykle
Źródło zdjęć: © Getty Images | deepblue4you
Szymon Jasina

We wrześniu 2021 r. zarejestrowano 2558 nowych jednośladów – informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jest to wynik o 16,9 proc. niższy niż przed rokiem (gdy rynek nadrabiał straty z początku pandemii koronawirusa) i o 1,3 proc. niższy niż w 2019 r. Te liczby jednak niewiele mówią o zmianach, jakie zachodzą na rynku jednośladów. Aby to zobaczyć, trzeba zajrzeć nieco głębiej, bo są one naprawdę spore.

Dotyczą one mniejszych i tańszych modeli. We wrześniu 2021 r. zarejestrowano 1097 nowych motorowerów, co oznacza spadek o 29,3 proc. względem poprzedniego roku. Jeszcze bardziej znaczące jest to, że jest to najniższy wynik przynajmniej od 2005 r., gdy PZPM rozpoczął zbieranie danych.

To właśnie motorowery odpowiadają za niemal cały spadek sprzedaży w porównaniu z 2020 r. W przypadku motocykli zarejestrowano 1461 nowych egzemplarzy, co oznacza spadek o 4,4 proc. Jednak tu też widać spadek zainteresowania mniejszymi modelami. Motocykle 125 cm3 przez pierwsze dziewięć miesięcy 2021 r. stanowiły 42 proc. sprzedaży. Dla porównania w całym 2020 r. była to ponad połowa. Co więcej, w tej grupie znacznie rośnie popularność modeli Hondy, a więc jednośladów droższych niż te rodem z Chin.

Od początku 2021 r. zarejestrowano 18 012 nowych motocykli, co oznacza wzrost o 5,7 proc. Dzieje się to przede wszystkim za sprawą średnich i dużych modeli. Co więcej, w segmencie powyżej 750 cm3 liderem jest BMW (ze wzrostem o 42 proc.), a więc marka oferująca droższe maszyny.

Wrzesień 2021 r. to też spowolnienie importu używanych motocykli. Na polskich drogach pojawiło się ich 4222, czyli o 11,5 proc. mniej niż w 2020 r. i 3,1 proc. mniej niż w 2019 r. Jednak od początku roku było to 51 093 jednośladów, czyli tylko o 0,3 proc. mniej niż przed rokiem.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła