Po czym poznać dobry warsztat samochodowy?

Wszechobecny kryzys daje się we znaki domowym budżetom wielu Polaków. Nic więc dziwnego, że widocznie skurczyła się liczba rejestrowanych nowych samochodów. Brak wcześniejszego właściciela i minimum dwuletnia gwarancja producencka przyciągają klientów, jednak zdecydowana większość zmotoryzowanych poszukuje środka lokomocji na rynku wtórnym odznaczającym się atrakcyjną ceną.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Mateusz Pietruszka

/ 5Dobry mechanik to przydatna wiedza

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Oprócz ryzyka trafienia na przysłowiową "minę", grozi nam skorzystanie z usług nieuczciwego mechanika, który choć tańszy, nie zapewni odpowiedniej jakości usług. Niestety opinia nadwiślańskich warsztatów nie jest najlepsza. Winą za to obarczyć możemy oczywiście niedouczenie niektórych „specjalistów”, których umiejętności kończą się na prozaicznej czynności jaką jest odkręcanie śrub oraz chęć zarobienia maksymalnie dużej kwoty na danym kliencie. Oczywiście w gronie rodzimych mechaników z łatwością spotkamy w pełni uczciwe i rzetelne osoby dbające o swoją renomę - problem stanowi zatem margines. Wyjściem z takowej sytuacji jest korzystanie z usług poleconego mechanika, a najlepiej dobrego znajomego. Niestety, nie każdy ma podobne znajomości. W tym celu warto nauczyć się rozpoznawać porządny warsztat z fachową kadrą.

/ 5Rozmowa z serwisantem

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Pierwszą oznaką trafienia na godny polecenia serwis samochodowy jest sposób prowadzenia rozmowy z potencjalnym klientem. Prawdziwy profesjonalista, poza umówieniem się na konkretną godzinę przyjęcia auta do naprawy, będzie dopytywał się o dotychczasową przeszłość pojazdu. Przedmiotem zainteresowań owego specjalisty będą warunki w jakich eksploatowany jest samochód, w tym nasz styl i specyfika jazdy. Wraz z kolejnymi pytaniami zmierzać będzie do sedna problemu - zaistniałej awarii. Ustalenie okoliczności wystąpienia niepokojących symptomów, jak i konkretnych danych auta (model, wersja, rok) umożliwi przygotowanie się do usunięcia usterki.

/ 5Omówienie kosztów

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Dopiero po wstępnej diagnozie postawionej na podstawie opisu użytkownika i pierwszych oględzinach możemy umawiać się na termin naprawy. Warto tutaj wspomnieć o znaczeniu "wywiadu środowiskowego", czyli rozmowy z właścicielem, bowiem to zazwyczaj on (niekiedy samozwańczy znawca motoryzacji) wymienia możliwe przyczyny nienaturalnego zachowania auta. Po sporządzeniu zakresu wymaganych prac, mechanik będzie mógł określić potrzebny czas na realizację zlecenia i rozpocząć podliczanie kosztów - wliczając w to ceny części zamiennych i robociznę.

/ 5Warunki panujące w warsztacie

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Nim wstawimy nasze cztery koła do mechanika, warto przyjrzeć się warunkom jakimi dysponuje oraz podejściu pracowników do wykonywanych zadań. Oczywiście nie możemy oczekiwać czystości niczym w gabinecie dentystycznym, choć serwisy samochodów luksusowych takie właśnie są. Jednak porządek w narzędziach mówi wiele dobrego o systemie pracy.

Któż z nas odbierając samochód od mechanika nie wpadał w szał na widok wnętrza, a dokładniej tapicerki pełnej czarnych śladów po smarze zostawionych przez jednego z pracowników. Najczęściej cierpi kierownica, która pierwsza narażona jest na kontakt z nieczystościami. Jedynym sposobem na tak niemiłe pozostałości po naprawach są zabezpieczenia w postaci foliowych pokrowców i taśmy, którą oklejane jest koło kierownicy. Dopiero wówczas możemy mieć pewność, że otrzymamy z powrotem równie czysty przedział pasażerski.

/ 5Naciągnie na nowe części

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Niejednokrotnie na rozmaitych forach internetowych pojawiają się wpisy traktujące o nieuczciwych mechanikach i zarzutach wobec nich. Jednymi z popularniejszych są wymiany "dobrych" elementów oraz ponowne wykorzystywanie starych części. By uniknąć podobnych oskarżeń dobry mechanik stara się wytłumaczyć klientowi co i dlaczego zostało wymienione, pokazując przy tym wyeksploatowane podzespoły. Właściciel naprawianego auta widząc zniszczone części nie ma żadnych wątpliwości co do dokonanej usługi. W dobrym warsztacie niemal na pewno nie będziemy musieli dopominać się o niewykorzystane resztki oleju silnikowego lub płynu chłodniczego, przecież za nie zapłaciliśmy, a mogą się przydać w przyszłości na ewentualne dolewki.

Jak w każdej grupie zawodowej, także pośród mechaników trafiają się oszuści i niedouczeni "specjaliści", których naprawy mogą jedynie zaszkodzić naszemu autu lub portfelowi. Zawsze najlepszym i najprostszym sposobem oceny pracy mechaników są opinie innych klientów. Jednak znając podstawowe znamiona dobrego warsztatu, powinniśmy móc sami wytypować odpowiedni punkt serwisowy.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę