Peugeot 308 I - dobra propozycja w rozsądnej cenie

308 to jeden z najważniejszych modeli Peugeota ostatniej dekady. Produkowany był w latach 2007 do 2013.

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

/ 11Peugeot 308 zrywa z opinią poprzednika

Obraz
© Piotr Mokwiński

308 to jeden z najważniejszych modeli Peugeota ostatniej dekady. Produkowany był w latach 2007 do 2013.
Francuzi musieli zatrzeć złe wrażenie po niedopracowanym i potrafiącym się samoistnie spalić 307. Od nowa zaprojektowany kompakt pozwolił odbudować zaufanie tylko częściowo. Niedosyt pozostał, bo w ofercie silników trudno znaleźć godnego polecenia benzyniaka.

/ 11Zatrzeć złe wrażenie po 307

Obraz
© Piotr Mokwiński

W historii francuskiego producenta niechlubnie zapisał się poprzedni kompaktowy model - 307. Konkurent Renault Megane II i VW Golfa IV, zwłaszcza w początkowym okresie produkcji borykał się z dosyć kłopotliwą usterką.
Niezależnie od wersji silnikowej i wyposażeniowej, istniało ryzyko zwarcia w instalacji elektrycznej, co prowadziło do samozapłonu. W całej Europie dziesiątki Peugeotów 307 spłonęły z powodu tego defektu. Problem dość szybko rozwiązano. Niestety, zła opinia poszła w świat. To właśnie dzięki niej także 308 produkowany od 2007 do 2013 roku wyceniany jest wyraźnie słabiej od rynkowych rywali, co może okazać się nieocenionym argumentem dla osób szukających dopracowanego i bezawaryjnego kompaktu.

/ 11Peugeot 308 - wersje nadwoziowe

Obraz
© Materiały prasowe

W ofercie znajdował się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kombi i kabriolet ze sztywnym, składanym dachem. Wzorem innych ówcześnie produkowanych modeli, również 308 otrzymał charakterystyczną lwią paszczę - pokaźnych rozmiarów przedni grill otoczony wydatnymi światłami (opcjonalnie ksenonowymi). Nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Rdza pojawiać się może wyłącznie w egzemplarzach powypadkowych.

/ 11Dobra sytuacja rynkowa

Obraz
© Materiały prasowe

Sytuacja rynkowa przemawia na korzyść 308 pierwszej generacji. Na portalach aukcyjnych znajdziemy wiele egzemplarzy pochodzących z polskiej sieci sprzedaży z w pełni udokumentowaną historią. Ciekawie prezentuje się również oferta modeli poflotowych. Tutaj zyskujemy pewność, że dany egzemplarzy był pod opieką wyspecjalizowanego warsztatu przez cały okres eksploatacji i stosowano wyłącznie oryginalne części zamienne lub renomowanych producentów. Niestety, musimy pogodzić się z bardzo ubogim wyposażeniem aut służących w firmach.

/ 11Peugeot 308 - przestronne i dobre jakościowo wnętrze

Obraz
© Piotr Mokwiński

Jak przystało na współczesny model klasy kompaktowej, 308 zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Fotele gwarantują niezłe wyprofilowanie i nawet z przebiegiem 200 tysięcy kilometrów nie wykazują większych oznak zużycia. Opcjonalnie występują z podgrzewaniem, elektryczną regulacją i pamięcią ustawień. Materiały zastosowane do wykończenia kabiny są miękkie i solidnie spasowane, tylko miejscami sprawiając wrażenie tanich - zwłaszcza te w dolnej części kokpitu. Całość zaprojektowano bez zbędnych stylistycznych udziwnień, przez co deska jest czytelna i stosunkowo prosta w obsłudze. W większości egzemplarzy znajdziemy automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, fabryczne radio z CD i cztery szyby sterowane elektrycznie.

/ 11Peugeot 308 - wyposażenie

Obraz
© Piotr Mokwiński

Opcjonalnie dostępna jest kolorowa, wysuwana nawigacja, panoramiczne okno dachowe czy skórzana tapicerka. Problemów nie sprawia już elektryka. Chyba że mamy do czynienia z egzemplarzem popowodziowym. Te nie nadają się do dalszego użytkowania i należy się ich szczególnie wystrzegać.

/ 11Peugeot 308 - benzynowe silniki opracowane z BMW

Obraz
© Materiały prasowe

Paleta jednostek benzynowych została całkowicie zmieniona względem poprzednika. Nie znajdziemy już sprawdzonych i nieskomplikowanych 1.4, 1.6 i 2.0. W ich miejsce pojawiły się silniki stworzone wspólnie z BMW. Klienci mogą wybierać spośród wolnossących 1.4 i 1.6 VTi o mocy 95 i 120 KM oraz turbodoładowanych 1.6 THP - 150 lub 170 KM. Niestety, nie są już tak bezawaryjne jak starsze konstrukcje.

/ 11Peugeot 308 - typowe awarie

Obraz
© Piotr Mokwiński

Trudności sprawia zwłaszcza napinacz łańcucha rozrządu - silnik klekocze jak diesel. Rozwiązaniem jest wymiana kompletnego rozrządu kosztująca około 2 tysięcy złotych. Nie ma też w tym przypadku mowy o oszczędnościach w postaci instalacji gazowej lub tankowaniu paliwa niewiadomej jakości. Benzyniaki opracowane wspólnie z niemieckim koncernem potrafią napsuć krwi po latach. Polecamy jedynie egzemplarze z pełną historią.

/ 11Peugeot 308 - trwałe diesle

Obraz
© Piotr Mokwiński

Na szczęście diesle to nadal autorska konstrukcja koncernu PSA. Rodzina silników HDI składa się z jednostek 1.6 i 2.0 dysponujących mocą 90, 92, 109 i 112 KM lub 136, 140, 150 bądź 163 KM. W ich przypadku musimy brać pod uwagę zużycie dwumasowego koła zamachowego (koszty wymiany około 1500-2000 złotych) oraz układu wtryskowego typu common-rail.

10 / 11Peugeot 308 - koszty serwisu

Obraz
© Piotr Mokwiński

Wtryskiwacze Boscha podlegają regeneracji, co pochłania około 500-700 złotych za sztukę. Turbosprężarka wytrzymuje w zależności od dbałości i sposobu eksploatacji 200-250 tysięcy kilometrów. Regeneracja turbo o stałej geometrii łopat oscyluje wokół 900 złotych. Bardziej zaawansowana (ze zmienną geometrią) wymaga wydania blisko 1500 złotych. W większości egzemplarzy znajdziemy też DPF. Po latach bywa problematyczny, więc warto przynajmniej dwa razy w miesiącu "przedmuchać" auto na autostradzie.

11 / 11Peugeot 308 - naszym zdaniem

Obraz
© Piotr Mokwiński

Żeby zatrzeć złe wrażenie po 307, Francuzi mocno popracowali nad jakością wykonania oraz dopracowaniem mechaniki. Niechlubnym wyjątkiem bywają jedynie kapryśne i kosztowne w serwisowaniu silniki benzynowe skonstruowane we współpracy z BMW. Zadbany diesel posłuży wiele lat. Za przyzwoite egzemplarze z początku produkcji trzeba zapłacić niecałe 20 tysięcy złotych. Na tle konkurentów w postaci Opla Astry IV czy VW Golfa V to naprawdę okazyjna cena.

Piotr Mokwiński, Moto.WP.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy