Opel oferuje najmocniejszy pod względem stosunku maksymalnego momentu obrotowego do pojemności czterocylindrowy silnik benzynowy na europejskim rynku. Wykonana w całości z aluminium jednostka napędowa Astry OPC z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa ma pojemności 1998 cm3 i rozwija maksymalną moc 280 KM.
Współczynnik momentu obrotowego, wynoszący 200,2 Nm z jednego litra pojemności, jest wyższy w porównaniu z każdym z jej rywali, a nawet przekracza wartości uzyskiwane w supersamochodach sportowych. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny od 2450 obr./min aż do prawie 5000 obr./min. Płaska charakterystyka krzywej momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika gwarantuje, że Astra OPC uzyskuje bardzo dobre osiągi w różnych sytuacjach.
Konstruktorzy firmy Opel wprowadzili wiele daleko idących zmian w turbodoładowanym silniku 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa znanym z Insignii, nadając mu bardziej sportową charakterystykę i podnosząc jego moc. Opracowano zupełnie nowy układ dolotowy w celu podania maksymalnej ilości powietrza do turbosprężarki. Udoskonalono także samą turbosprężarkę, aby mogła sprostać wyższemu ciśnieniu. Trwałość sprężarki wzrosła dzięki zastosowaniu nowych komponentów. Gromadzenie ciśnienia rozpoczyna się już przy około 1400 obr./min. Maksymalne ciśnienie doładowania zwiększono do 1,5 bara, czyli o 25 proc. w porównaniu z wartością uzyskiwaną w Insignii.
Astra OPC wyposażona standardowo w system Start/Stop według zapewnień producenta zużywa 8,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Inżynierowie Opla zadbali też o bardziej sportowy dźwięk jednostki.
Przed rozpoczęciem produkcji zmodyfikowany silnik Astry OPC poddano wymagającym testom. Jednym z nich była próba wytrzymałościowa na dystansie 10 000 kilometrów przeprowadzony na trasie Nordschleife na torze Nürburgring w warunkach wyścigowych, co odpowiada 180 000 kilometrów jazdy po normalnych drogach.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?
sj