*Po trzech latach od debiutu drugiej generacji Avensisa, Toyota zdecydowała się na przeprowadzenie liftingu jednego z najpopularniejszych swoich modeli. *
Kiedy w 1998 roku w miejsce Cariny pojawił się nowy model o nazwie Avensis, japońska firma nie ukrywała, że zależy jej nie tylko na utrzymaniu wizerunku solidnego i komfortowego auta, ale także na podkreśleniu jego walorów estetycznych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10288/toyota-avensis-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | To oznaczało zerwanie z dotychczasową, nieco nudnawą już linią stylistyczną Cariny, na rzecz bardziej śmiałych, ale nie rewolucyjnych rozwiązań. Avensis przejął jednak wszystkie pozytywne cechy swojego poprzednika dodając do nich ciekawszy design i lepsze rozplanowanie przestrzeni pasażerskiej. Wkrótce zyskał uznanie także u polskich klientów, którzy do kwietnia 2006 r. kupili 33 585 sztuk tego modelu.
Odmłodzony Avensis charakteryzuje się niewielkimi zmianami nadwozia i wnętrza oraz niewidocznymi, ale za to istotnymi dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy modyfikacjami mechanicznymi.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10288/toyota-avensis-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z zewnątrz można zauważyć zmienione przednie reflektory, zderzak i kratkę wlotu powietrza.
Właśnie w przedniej części widać nawiązania do nowego Yarisa.
Dobrym posunięciem projektantów Avensisa, było zamontowanie kierunkowskazów w obudowach lusterek zewnętrznych.
Dzięki lepszej jakości materiałów, we wnętrzu auto prezentuje się znacznie korzystniej od swojego poprzednika. Ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego przeniesiono pomiędzy zegary znajdujące się pod kierownicą.
Do nowego Avensisa można wybrać jeden z trzech wzorów felg aluminiowych oraz 15 kolorów nadwozia, czyli o 5 więcej niż do poprzedniego modelu.
ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AVENSISZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AVENSIS
Silnik
Pod maską Toyoty może pracować jedna z czterech jednostek benzynowych 1,6 l/ 110 KM, 1,8 l/ 129 KM, 2,0 l/147 KM i 2,4 l/ 163 KM lub trzech diesli - 2,0 l/ 126 KM, 2,2 l/ 150 KM i 2,2 l/ 177 KM.
Nas najbardziej interesował najnowszy diesel 2,0 l, który zastąpił oferowany dotąd o 10 KM słabszy silnik o tej samej pojemności. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10288/toyota-avensis-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostka ta skonstruowana została na bazie większego silnika 2,2 l i będzie produkowana również w Polsce. W przeciwieństwie do wielu innych diesli silnik Toyoty jest dość cichy i nie generuje drgań. Nie jest on jednak przesadnie dynamiczny i najlepiej sprawdza się na wyższych zakresach obrotów.
Warto dodać, że wszystkie diesle współpracują z sześciostopniowymi manualnymi skrzyniami biegów, a do benzynowej wersji 2,0 VVT-i za 7 tys. zł. można dokupić 4-biegowy automat.
Wrażenia z jazdy
Modyfikacja przedniego zawieszenia miała wpływ na zmniejszenie przechyłów nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz ograniczenie jego pionowych ruchów na nierównościach. Zwiększono także siłę tłumienia amortyzatorów, a w tylnym zawieszeniu zmniejszono sztywność tulei metalowo-gumowych i średnicę stabilizatora. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10288/toyota-avensis-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Auto prowadzi się teraz bardziej stabilnie, ale przy tym nie pogorszył się komfort jazdy. Bez zarzutu działa także zmodernizowany układ kierowniczy.
Wyposażona w silnik 2.0 D-4D Toyota nie zmusza nas do częstych wizyt na stacjach benzynowych, zadowalając się na trasie niespełna 5-litrami oleju napędowego.
Już w podstawowej wersji Terra auto jest bardzo dobrze wyposażone: 5 poduszek powietrznych, 4 kurtyny, ABS, manualna klimatyzacja itp. Nowością w ofercie jest najdroższa odmiana - X (od 131 700 zł) dostępna w modelach z 177-konnym dieslem 2,2 l, która dodatkowo posiada system VSC, automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę i radio ze zmieniarką CD.
Toyota Avensis zdążyła już sobie wypracować wysoką pozycję na rynku, a po ostatnich zmianach będzie z pewnością jeszcze groźniejszym przeciwnikiem dla takich rywali jak Honda Accord, Ford Mondeo czy Opel Vectra.
Wybrane dane techniczne:
Toyota Avensis 2.0 D-4D Luna
| Typ silnika | diesel |
| --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
| Moc (KM) przy obr./min | 126/ 3600 |
| Maksymalny moment obr. (Nm) przy obr./min | 300/2000-2800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 200 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,6/ 7,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 471 x 176 x 148 |
| Pojemność bagażnika (l) | 520 |
| Cena brutto (zł) | 84 100 |
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa kierowcy, ABS z EBD, układ stabilizacji toru jazdy VSC, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, centralny zamek, radioodtwarzacz CD.
Autor: Tomasz Szmandra