Odcinkowy pomiar prędkości po testach. Ruszy w 29 miejscach

Odcinkowy pomiar to kolejny sposób, aby kontrolować niezdyscyplinowanych kierowców. Urządzenia mierzące średnią prędkość przejeżdżających samochodów mają sprawdzić się lepiej niż zwykłe fotoradary, po minięciu których kierujący od razu przyspieszają, znowu łamiąc przepisy. ITD przeprowadziła już testy tego rozwiązania, a w drugim kwartale 2015 roku w całym kraju będzie kontrolowanych 29 odcinków dróg.

Jak działa nowe urządzenie, które już wkrótce ma się stać postrachem jeżdżących zbyt szybko kierowców? System będzie mierzył czas, w jakim samochód przejedzie długość monitorowanego odcinka. Pojazd będzie rejestrowany przy wjeździe i wyjeździe z kontrolowanego obszaru. Na tej podstawie wyliczona zostanie średnia prędkość, z jaką poruszało się auto. Jeżeli jej wartość będzie przekraczać obowiązujące ograniczenie prędkości, system zarejestruje dane samochodu i przekaże je do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, gdzie rozpocznie się postępowanie w sprawie o wykroczenia.

Przed każdym miejscem pomiaru prędkości pojawi się znak D-51 (informujący o fotoradarze), a pod nim tabliczka z podaną długością odcinka objętego kontrolą. Testy odbywały się na długości 300 m, ale zgodnie z przepisami dystans ten będzie mógł wynosić do 10 km w terenie zabudowanym i do 20 km poza nim. W praktyce jednak najdłuższy odcinek będzie miał nieco ponad 7 km, a najczęściej będą to 2-3 km. Mają być to najniebezpieczniejsze miejsca, w których dochodzi do najgroźniejszych wypadków.

Pojawiają się głosy, że odcinki te są zbyt krótkie, jednak ITD zaznacza, że chodzi o przypilnowanie kierowców w konkretnych miejscach, gdzie faktycznie jest niebezpiecznie. Dodatkowym problemem jest fakt, że na całym odcinku pomiarowym musi obowiązywać jednakowe ograniczenie.

Nowy sposób łapania osób, które przekraczają prędkość jeszcze nie ruszył, ale kierowcy już zastanawiają się jak go oszukać. Jedynym sposobem jest zrobienie przerwy na odcinku pomiarowym. Jednak jest to pozbawione sensu, gdyż jadąc zgodnie z przepisami pokonamy ten fragment trasy w podobnym czasie, a nawet szybciej, zachowując przy tym bezpieczeństwo.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła