WAŻNE
TERAZ

Zatrzymali flotyllę z Polakami. Izrael deportuje aktywistów

Nowe przepisy dla kierowców. W 2021 r. zaszło 5 ważnych zmian

1 czerwca 2021 r. w życie weszły nowe przepisy, które wiele zmieniły w zasadach ruchu drogowego. Najważniejsza nowość dotyczy pieszych, ale zmian jest więcej.

Kontrola kierowcyKontrola kierowcy
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

/ 6Nowe przepisy dla kierowców. W 2021 r. zaszło 5 ważnych zmian

Kontrola kierowcy
Kontrola kierowcy © Policja

/ 6Pieszy ma pierwszeństwo wcześniej

Przejście dla pieszych i ścieżka rowerowa
Przejście dla pieszych i ścieżka rowerowa © WP | Tomasz Budzik

Reguła znana kierowcom od lat mówiła, że piesi mają pierwszeństwo na przejściu wówczas, gdy się na nim znajdują. To jednak już przeszłość. Od 1 czerwca 2021 r. przepisy mówią, że kierujący muszą ustąpić pieszym pierwszeństwa, gdy ci znajdują się na pasach, a także wtedy, gdy na nie wchodzą. W praktyce, jeśli dojeżdżasz do przejścia, na którym ruch nie jest kierowany światłami, i widzisz, że zbliża się do niego pieszy, trzeba być gotowym na ustąpienie pierwszeństwa. Kara za niedopełnienie tego obowiązku wynosi 350 zł i 6 punktów karnych. Jedziesz rowerem? Na przejściach dla pieszych wyznaczonych na ścieżkach rowerowych obowiązuje dokładnie ta sama zasada.

/ 6Uważaj już przed przejściem

Przejście dla pieszych
Przejście dla pieszych © Policja

By ustąpienie pierwszeństwa osobie wchodzącej na przejście w ogóle było możliwe, zmieniono jeszcze jeden przepis. Od 1 czerwca kierujący, zbliżając się do "zebry", ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i zwolnić, by nie narażać na niebezpieczeństwo osób na przejściu i na nie wchodzących. Oznacza to, że nie trzeba zwalniać w przypadku, gdy jesteśmy pewni, że na pasach i w ich okolicy nikogo nie ma. Jeśli jednak są tam ludzie, nie możemy być pewni, czy któraś z tych osób nie zechce wejść na przejście. Należy więc zwolnić. Ustawodawca nie określił wysokości kary za zaniechanie na tym polu. W związku z tym kierowca, który zapomni o tym nowym obowiązku, może otrzymać mandat od 20 do 500 zł. O jego wysokości zdecyduje policjant.

/ 6Zakaz również dla pieszych

Piesza przechodząca z telefonem
Piesza przechodząca z telefonem © Policja

Nowe przepisy wprowadziły również dość kontrowersyjny zapis. Zakazuje on używania przez pieszych przechodzących przez jezdnię urządzeń elektronicznych w sposób, który może powodować ograniczenie obserwacji sytuacji drogowej. Co w tym kontrowersyjnego? Z jednej strony taka forma zapisu daje pewną dowolność interpretacyjną. Jeden policjant może uznać, że już rozmowa z telefonem przy uchu jest wykroczeniem, dla drugiego będzie to dopiero pisanie wiadomości. Po drugie przepisy nie nakazują używania innych przedmiotów. Można więc śmiało przechodzić przez przejście, czytając książkę. Kara? Tu też nie została ona określona, więc od 20 do 500 zł.

/ 6"Nie" dla jazdy na zderzaku

Droga ekspresowa
Droga ekspresowa © Materiały prasowe | GDDKiA

Wielu kierowców czekało na to od lat. Przepisy obowiązujące od 1 czerwca określiły minimalny odstęp, jaki należy zachować od poprzedzającego pojazdu na drodze ekspresowej czy autostradzie. W myśl nowego prawa to tyle metrów, ile wynosi połowa prędkości w km/h. Jeśli więc jedziemy 140 km/h, odstęp ma wynosić przynajmniej 70 m. Gdy jedziemy 120 km/h – nie mniej niż 60 m. Póki co ani policja, ani GITD nie dysponują urządzeniami, które mogłyby skutecznie mierzyć odstęp. Mandat za "siedzenie na ogonie" może jednak wynieść od 20 do 500 zł.

/ 6W nocy noga z gazu

Zatrzymanie kierowcy
Zatrzymanie kierowcy © Policja

Do 1 czerwca 2021 r. Polska była jedynym w Unii Europejskiej krajem, którego przepisy określały dwa limity prędkości w ciągu doby. Od 5:00 rano do 23:00 było to 50 km/h, a w pozostałych godzinach 60 km/h. Teraz z tym koniec. Od początku czerwca podstawowym ograniczeniem prędkości w terenie zabudowanym jest 50 km/h – niezależnie od pory dnia czy nocy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę