Nowe Porsche Cayenne Turbo – tak szybkiego SUV-a jeszcze nie było
Jeśli chodzi o prędkość maksymalną to szybszy jest Bentley Bentayga, ale pod względem dynamiki jazdy trudno znaleźć godnego rywala dla nowego Porsche. Ma 550-konny silnik i przyspiesza do setki w 3,9 s. Jego największym atutem jest jazda po zakrętach.
Bentley Bentayga z 608-konnym silnikiem rozwija co prawda prędkość 301 km/h i pod tym względem jest rekordzistą, ale przyspiesza do pierwszej setki w 4,1 s. Nowe Porsche Cayenne Turbo także, lecz wersja z pakietem Sport Chrono czas ten skraca się już do 3,9 s. Rozpędzanie kończy się na prędkości 286 km/h. Jednak po pokonaniu pierwszych zakrętów Bentley będzie daleko z tyłu.
Porsche przygotowało ten samochód tak, jakby priorytetem była jazda po torze. Ma wszystko to, co w prezentowanym wcześniej Cayenne S, czyli:
- adaptacyjne zawieszenie zasilane 48-woltową instalacją elektryczną,
- tylną oś skrętną,
- mieszane ogumienie o większej szerokości na tylnej osi.
Jednak wersja Turbo jest wyposażona także w aktywną aerodynamikę obejmującą pierwszy na świecie adaptacyjny spojler dachowy. Zależnie od swojej pozycji, zwiększa on siłę docisku tylnej osi albo, w pozycji hamulca aerodynamicznego, skraca drogę hamowania z wysokich prędkości. Efekt jest taki, że z 250 km/h do 0 Cayenne zatrzymuje się na dystansie nawet o 2 m krótszym od modelu bez tego rozwiązania.
Układ hamulcowy też nie jest zwyczajny. To zestaw Porsche Surface Coated Brake. Warstwa węglika wolframu na stalowych tarczach zwiększa ich skuteczność i odporność na zużycie, a jednocześnie ogranicza ilość pyłu. Układ ceramiczny Porsche Ceramic Composite Brake jest opcjonalny i przeznaczony dla najbardziej wymagających kierowców.
Sercem nowego Cayenne Turbo jest nowy, 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 550 KM i momencie obrotowym o maksymalnej wartości 770 Nm. To 30 KM i 20 Nm więcej niż w poprzedniku. Cechą charakterystyczną tego motoru jest umieszczenie dwóch turbosprężarek pomiędzy rzędami cylindrów, co skraca czas reakcji po wciśnięciu gazu.
Nowa, 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S łączy się z aktywnym napędem na obie osie Porsche Traction Management. Moc jest przenoszona na asfalt za pośrednictwem ogumienia o rozmiarze 285/40 z przodu i 315/35 z tyłu. Różna szerokość opon poprawia charakterystykę prowadzenia.
Nowe Cayenne Turbo można już zamawiać. Jego rynkową premierę w Europie zaplanowano na koniec 2017 r. W Polsce auto kosztuje od 676 920 zł.