Nowe Porsche Cayenne Turbo – tak szybkiego SUV-a jeszcze nie było

Jeśli chodzi o prędkość maksymalną to szybszy jest Bentley Bentayga, ale pod względem dynamiki jazdy trudno znaleźć godnego rywala dla nowego Porsche. Ma 550-konny silnik i przyspiesza do setki w 3,9 s. Jego największym atutem jest jazda po zakrętach.

Porsche Cayenne Turbo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Marcin Łobodziński

Bentley Bentayga z 608-konnym silnikiem rozwija co prawda prędkość 301 km/h i pod tym względem jest rekordzistą, ale przyspiesza do pierwszej setki w 4,1 s. Nowe Porsche Cayenne Turbo także, lecz wersja z pakietem Sport Chrono czas ten skraca się już do 3,9 s. Rozpędzanie kończy się na prędkości 286 km/h. Jednak po pokonaniu pierwszych zakrętów Bentley będzie daleko z tyłu.

Porsche przygotowało ten samochód tak, jakby priorytetem była jazda po torze. Ma wszystko to, co w prezentowanym wcześniej Cayenne S, czyli:

  • adaptacyjne zawieszenie zasilane 48-woltową instalacją elektryczną,
  • tylną oś skrętną,
  • mieszane ogumienie o większej szerokości na tylnej osi.
Porsche Cayenne Turbo
© Materiały prasowe | Porsche

Jednak wersja Turbo jest wyposażona także w aktywną aerodynamikę obejmującą pierwszy na świecie adaptacyjny spojler dachowy. Zależnie od swojej pozycji, zwiększa on siłę docisku tylnej osi albo, w pozycji hamulca aerodynamicznego, skraca drogę hamowania z wysokich prędkości. Efekt jest taki, że z 250 km/h do 0 Cayenne zatrzymuje się na dystansie nawet o 2 m krótszym od modelu bez tego rozwiązania.

Układ hamulcowy też nie jest zwyczajny. To zestaw Porsche Surface Coated Brake. Warstwa węglika wolframu na stalowych tarczach zwiększa ich skuteczność i odporność na zużycie, a jednocześnie ogranicza ilość pyłu. Układ ceramiczny Porsche Ceramic Composite Brake jest opcjonalny i przeznaczony dla najbardziej wymagających kierowców.

Porsche Cayenne Turbo
© Materiały prasowe | Porsche

Sercem nowego Cayenne Turbo jest nowy, 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 550 KM i momencie obrotowym o maksymalnej wartości 770 Nm. To 30 KM i 20 Nm więcej niż w poprzedniku. Cechą charakterystyczną tego motoru jest umieszczenie dwóch turbosprężarek pomiędzy rzędami cylindrów, co skraca czas reakcji po wciśnięciu gazu.

Nowa, 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S łączy się z aktywnym napędem na obie osie Porsche Traction Management. Moc jest przenoszona na asfalt za pośrednictwem ogumienia o rozmiarze 285/40 z przodu i 315/35 z tyłu. Różna szerokość opon poprawia charakterystykę prowadzenia.

Porsche Cayenne Turbo
© Materiały prasowe | Porsche

Nowe Cayenne Turbo można już zamawiać. Jego rynkową premierę w Europie zaplanowano na koniec 2017 r. W Polsce auto kosztuje od 676 920 zł.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła